Hej på er alla.

jag skulle behöva lite vägvisning gällande effekt och investering i vattenmantlad kamin.

har idag en villa som förbrukar ca 15000 kWh per år.
en ackumulator tank på 700 litet med solfångare och elpatron kopplat till den.
en braskamin för mys och snabb värme.
Nu har jag sett att priset på vattenmantlade kaminer har gått ner och blir lite sugen på en sådan. MEN jag vet inte riktigt hur jag ska räkna på det hela, återbetalningstid, effekt till vattnet, hur mycket måste man elda. I och med att jag har rör framdraget från ackumulator tanken till kaminen så blir investeringen endast kaminen och jobbet.

kamin jag tittat på kostar 35000 till 40000 och har följande info
- Effekt: 11 kW

- Till vatten: 7 kW

- Till luft: 4 kW
Verkningsgrad: 82 %

Tacksam för svar
 
15000 kWh totalt eller till endast värme? Jag tror att du behöver elda ganska mycket innan du går plus på en kamin för 35000. Grovt kan man säga att en m³ ved innehåller 1000 kWh. Du lär behöva elda minst 30 m³ gratis ved innan du når break even. Betalar du för veden blir det givetvis mer. Jag tror att man bör skaffa en kamin i första hand för att man vill ha den. Därmed inte sagt att det därmed är omöjligt att spara pengar med hjälp av den.
 
Tackar. 15000 totalt hus och värme.
hur fungerar det här med effekt till vatten och luft? + verkningsgrad?
 
Du vill ha nästan all värme till vattnet och minsta möjliga till rummet. Annars blir det bastu, och då kan du inte elda tillräckligt mycket för att ge ett ordentligt tillskott till vattnet. Lämplig fördelning, som jag dock aldrig sett är 90% till vattnet och 10% till inneluften, men du ska komma så nära åt det hållet som du kan.

Du får förmodligen vara beredd på att elda mer än en gång per dygn under midvintern eftersom du inte har större acktank än 700 liter.

Max besparingspotential är 10 000 kWh/år, (antar för enkelhetens skull 5 000 kWh/år till hushåll).
10 000 kWh/år x 1,20 kr (antaget elpris) = 12 000 kr/år.
Om man antar en kostnad/kWh på 0,60 kr (= 50% av elpriset) för ved (el pellets) så sparar du 6 000 kr/år om du eldar flitigt dagligdags.
Det ger en payofftid på 7 år för en investering på 42 000 kr.
Det ger en payofftid på 8 år för en investering på 48 000 kr.
Ingen hänsyn tagen till ev alt investering av pengarna.
(Jag har heller inte tagit hänsyn till vad en rimlig/förväntad livslängd är för en vattenmantlad kamin, då jag inte vet.)

Jag hade allvarligt övervägt en pelletskamin istf ved. Detta då din befintliga acktank inte är så stor. Dessutom är det mindre tidsödande och arbetsintensivt med pellets. Det är förmodligen lite dyrare än ved, men sannolikheten att du tillför ditt värmesystem 100% av vad kaminen kan ge är mycket större för pellets än för ved. Att elda 1-2 brasor om 2-4 tim/dag, 7 dgr/vecka, 6-10 mån/år är krävande.
 
Klockrent Oldboy, mycket bra skrivet. Börjar få en bra överblick. Tror man får titta på en billigare variant med hög effekt.
 
OOJ, det var änna dyra kaminer du hittar.
kolla in på http://www.selmac.se och sedan vet jag att det finns folk som importerat dessa själva och sparat ytterligare pengar...
 
MagicFingers skrev:
OOJ, det var änna dyra kaminer du hittar.
kolla in på [länk] och sedan vet jag att det finns folk som importerat dessa själva och sparat ytterligare pengar...
Vid egen import, tänk på att det måste finnas typgodkännande som även är giltigt i Sverige, annars riskerar du att sotaren inte godkänner spisen.
 
Jag har en sådan här därhemma:

http://shop.konstruktion.nu/kokspanna-classical-5-p-135-c-161.aspx

Den lilla varianten som ger 23 kW, kopplad till en ännu mindre tank på 500 liter. Något billigare än de du har tittat på, men inte så mycket mindre. Och ja, jag eldar både morgon och kväll, och har även en elpatron i tanken som jag får sätta på när det är kallt ute. Men spisen fungerar bra, min är insatt 1995 tror jag, fungerar bra än. Men lite jobb är det ju förstås...
 
Som Oldboy skriver, du sparar max 10000 kWh per år. Hur mycket ved eldar du per år? Är din braskamin effektiv? Om du eldar stora mängder ved i en dålig kamin kan det finnas pengar att tjäna på en bättre. Betalar du för veden? Hur ser planlösningen ut, är det ett plan och öppet eller ett gammalt hus med en miljon skrubbar, två plan och källare? Svårt att rådge när man inte vet förutsättningarna. Men generellt tjänar du bäst på en vattenmantlad om du har en dålig kamin idag och en sluten planlösning som motiverar att distribuera värmen via radiatorerna. Om du eldar typ 2 kbm per år idag blir det svårt att räkna hem investeringen, har du en öppen planlösning gör en vanlig braskamin jobbet. bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.