A
Självklart
Men jag å andra sidan tycker att det är bäst om man inte behöver utnyttja garantin...
 
electroluxaren skrev:
Självklart
Men jag å andra sidan tycker att det är bäst om man inte behöver utnyttja garantin...
Vi har ju tydligen varit ovanligt lyckosamma för vi har aldrig haft problem med våra vitvaror från Husqvarna eller Electrolux de senaste 20 åren! Och då talar vi om tre separata vitvaruparker med majoritet Elux-varor. Den ena hade en spis från Cylinda som också fungerade felfritt. Ett annat hus hade enda vitvaran vi någonsin haft problem med - en frys från Bosch som utan förvarning började ryka svart rök! Tur att vi var hemma när det inträffade!
 
A
Ja just det, tjugo år sedan, men hur är det nu? De senaste låt säga fem åren innan Kina kom med i bilden
 
electroluxaren skrev:
Ja just det, tjugo år sedan, men hur är det nu? De senaste låt säga fem åren innan Kina kom med i bilden
Nej det här är i flera olika hus, en lägenhet, samt en sommarstuga. Lägenheten renoverades precis innan vi flyttade in 2001 med suberkabinettskåp från Husqvarna, någon billig diskmaskin från Elux, samt Cylindaspisen. Inga problem med någon av varorna fram till vi flyttade för något år sedan. Köket i sommarstugan renoverade vi över några år och det vart medelpris Eluxvaror överlag och inga problem där heller efter åtta till tio år. Nuvarande kök har Elux dyrare vitvaror och hittills mycket nöjda och förhoppningsvis slipper vi utnyttja garantin! Dock är favoriten i köket den inbyggda fläkten från Fjäråskupan.
 
A
Fjäråskupan gör bra grejjer
 
electroluxaren skrev:
Fjäråskupan gör bra grejjer
Ja! Rena miraklet jämfört med kolfilterfläkten vi hade i lägenheten (inget fel på den i sig, men kolfilter är ju helt värdelöst) samt den från dag ett misslyckade Whirlpoolfläkten från Ikea i stugan. Den må vara kass, men den har alltid varit lika kass så den har iaf inte gått sönder. :p
 
Pratar vi klassiska vitvaror så är det väl inte så mycket som monteras i Kina för Europas räkning. Det är väl framförallt Polen, Tjeckien, Ungern o Turkiet som skruvar ihop våra vitvaror.

5årig garanti är ju något som läggs på produktpriset, men pålägget är lågt och tillverkarna följer utvecklingen av garantireparationer stenhårt så att dom kan minimera kostnaderna... Att gå mot någon slags nollvision är knappast lönsamt. Skulle uppskatta att garantikostnaderna ligger på 3-5%/år.
 
A
Men så är det
Dock tar Electrolux såväl tvätt som kyl från Kina kolla med vilken åf som helst,ursprungsmärkning ni vet.
 
Har själv enbart haft husqvarna i de 2 senaste husen, det första med vitvaror från 2008 och det andra från 2013, hittills inte ett enda fel, men jag kanske fått måndagsexemplar?
Jag hade planerat med vitvaror från miele, men bytte till husqvarna pga miele dåliga garantier.
 
Snailman
electroluxaren skrev:
Men så är det
Dock tar Electrolux såväl tvätt som kyl från Kina kolla med vilken åf som helst,ursprungsmärkning ni vet.
konstigt då jag hörde vd:n i radio för ett par år sen som sa att det inte lönade sig att frakta dem från kina... köpte samsung då själv och det var från kina..och mycket billigare än Electrolux -

antar att det egentligen var sin inkompetens han gav prov på...
 
Redigerat:
A
Ja just det
Värmepumparna är oxå hel kinesiska
Tas definitivt från Kina
Vd eller inte
 
Ännu ett företag som försöker kombinera sitt gamla "Made in Sweden" pris med "Made in China" kvalitet. Det går jäkligt bra ett kort tag. Tillräckligt för VDn att få fet bonus och hinna gå vidare till nästa offer. :)
 
nizzehult
När vi byggde hus 1999 så gick vi ihop hela kvarteret och köpte vitvaror och valet föll på Husqvarna.
"Svenskt" tyckte vi och lyckdes också få med en slags försäkring som gällde i 5 år. Inte en garanti utan en försäkring som utnyttjade hemförsäkringen och betalade självrisken på den. Krångligt värre men det funkade.


Funkade gjorde däremot inte vitvarorna.


* Redan efter några veckor så skenade frysen upp till -35 och sen tackade den för sig. Byte av kretskort. Efter detta gick den faktiskt felfritt till den byttes ut nyligen.


* Diskmaskinens dämpningsfjädrar till luckan släppte flera gånger och till slut brydde vi oss inte ens om att fixa det. Fick även ett läckage ner i motordelen så tömningspumpen startade men det självläkte, behövde aldrig byta nåt.


* Kylskåpens gångjärn var så underdimensionerade så att efter 6-7 år så fick man vända på dörren om man skulle kunna forsätta öppna den. En idiotisk konstruktion där gångjärnet var en del av dörren och som inte gick att byta var problemet och när det hände för oss hade många grannar redan kastat ut sin kyl av samma orsak och köpt nytt. Jag försökte driva detta mot Husqvarna som en uppenbar felkonstruktion men dom "hade aldrig någonsin hört talas om problemet". Bull!


* Fläkten (Breeze) funkade däremot utan problem under hela sin existens även om kapaciteten kändes dålig på slutet.


* Vi valde inte Husqvarna tvättmaskin utan Cylinda, en rätt dyr modell vilket visade sig vara den mest problematiska maskinen av alla. Bytte två pumpmotorer, två kolsatser och en gummibälg på 10 år. Grannarnas tvättmaskiner från Husqvarna höll knappt 10 år.


* Men värst var ändå spisen...en Pub Regina hällspis som säkert står eller stod i tiotusentals hem. Displayerna fick vi byta ett par gånger på garantin men den funkade ändå som den skulle. Tills för ett par år sen då den började gnistra ibland när man skulle använda den. Öppnade hällen och där låg en kabel lös! Kände på andra kabelanslutningar och vissa halkade ur med handkraft eller glappade betänkligt så jag gick igenom alla kabelskor och förbättrade detta och sen funkade den igen. Efter två år så la två plattor av. Plötsligt. OK, glapp i någon kabelsko tänkte jag och gav den en smäll - och sedan funkade plattorna igen. Detta upprepade sig och hände med ojämna mellanrum men nu i julas så gav den upp helt. På alla plattor. Öppnade upp och kollade...allt såg bra ut därunder men så kollade jag anslutningarn på baksidan och fick en smärre chock! 3 kablar var helt avbrända i sina kabelskor och hängde lösa (se bild). Jag blev så upprörd att jag anmälde detta till Elsäkerhetsverket - det är ju så här bränder börjar och denna spismodell finns säkert i fortfarande i drift i många hem.


Varför detta uppstått är uppenbart, man har haft för klena (läs: billiga) kabelskor och efter ett tag har dessa börjat glappa. Eftersom det går stora strömmar i dem uppstår så en gnistbildning och till slut så har hela kabelskons gods "ätits upp" av gnistorna. Fullkomligt livsfarligt!


Nu är detta gamla vitvaror men tänk på detta om ni har denna modell i t ex en sommarstuga.

Spis_elfel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
nizzehult skrev:
När vi byggde hus 1999 så gick vi ihop hela kvarteret och köpte vitvaror och valet föll på Husqvarna.
"Svenskt" tyckte vi och lyckdes också få med en slags försäkring som gällde i 5 år. Inte en garanti utan en försäkring som utnyttjade hemförsäkringen och betalade självrisken på den. Krångligt värre men det funkade.


Funkade gjorde däremot inte vitvarorna.


* Redan efter några veckor så skenade frysen upp till -35 och sen tackade den för sig. Byte av kretskort. Efter detta gick den faktiskt felfritt till den byttes ut nyligen.


* Diskmaskinens dämpningsfjädrar till luckan släppte flera gånger och till slut brydde vi oss inte ens om att fixa det. Fick även ett läckage ner i motordelen så tömningspumpen startade men det självläkte, behövde aldrig byta nåt.


* Kylskåpens gångjärn var så underdimensionerade så att efter 6-7 år så fick man vända på dörren om man skulle kunna forsätta öppna den. En idiotisk konstruktion där gångjärnet var en del av dörren och som inte gick att byta var problemet och när det hände för oss hade många grannar redan kastat ut sin kyl av samma orsak och köpt nytt. Jag försökte driva detta mot Husqvarna som en uppenbar felkonstruktion men dom "hade aldrig någonsin hört talas om problemet". Bull!


* Fläkten (Breeze) funkade däremot utan problem under hela sin existens även om kapaciteten kändes dålig på slutet.


* Vi valde inte Husqvarna tvättmaskin utan Cylinda, en rätt dyr modell vilket visade sig vara den mest problematiska maskinen av alla. Bytte två pumpmotorer, två kolsatser och en gummibälg på 10 år. Grannarnas tvättmaskiner från Husqvarna höll knappt 10 år.


* Men värst var ändå spisen...en Pub Regina hällspis som säkert står eller stod i tiotusentals hem. Displayerna fick vi byta ett par gånger på garantin men den funkade ändå som den skulle. Tills för ett par år sen då den började gnistra ibland när man skulle använda den. Öppnade hällen och där låg en kabel lös! Kände på andra kabelanslutningar och vissa halkade ur med handkraft eller glappade betänkligt så jag gick igenom alla kabelskor och förbättrade detta och sen funkade den igen. Efter två år så la två plattor av. Plötsligt. OK, glapp i någon kabelsko tänkte jag och gav den en smäll - och sedan funkade plattorna igen. Detta upprepade sig och hände med ojämna mellanrum men nu i julas så gav den upp helt. På alla plattor. Öppnade upp och kollade...allt såg bra ut därunder men så kollade jag anslutningarn på baksidan och fick en smärre chock! 3 kablar var helt avbrända i sina kabelskor och hängde lösa (se bild). Jag blev så upprörd att jag anmälde detta till Elsäkerhetsverket - det är ju så här bränder börjar och denna spismodell finns säkert i fortfarande i drift i många hem.


Varför detta uppstått är uppenbart, man har haft för klena (läs: billiga) kabelskor och efter ett tag har dessa börjat glappa. Eftersom det går stora strömmar i dem uppstår så en gnistbildning och till slut så har hela kabelskons gods "ätits upp" av gnistorna. Fullkomligt livsfarligt!


Nu är detta gamla vitvaror men tänk på detta om ni har denna modell i t ex en sommarstuga.

[bild]
Får man fråga vad du kör för märke idag då? :)
 
nizzehult
IKEA diskmaskin, häll och mikro (som egentligen är Philips och AEG).
Cylinda kyl/frys (inga höjdare, ångrar nästan det köpet).
Siemens fläkt och torktumlare samt Samsung tvättmaskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.