Ska byta blandare i badrummet och blir osäker åt vilket håll jag ska dra för att få bort den gamla. Är FM Mattsson vägfäste som den sitter på
DSC_0198.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0197.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lossa medurs på blandarfästets muttrar använd skiftnyckel eller fast nyckel inga tänger då det skadar kromet. (y)

Gäller om blandaren har 160cc mellan anslutningarna som jag tror din blandare har.

Mvh
 
Redigerat:
Tack för hjälpen!
 
Det droppar lite om varmvattenanslutningen. Ska jag försöka med tätningstejp på gängorna eller nya tätningar till väggfästet? Det kommer inget vatten ur dräneringshålet i väggfästet så problemet är att den inte tätar mot blandaren.
 
Kan vara avlagring på blandarfästets tätning som gör att det droppar, gör rent om du kan.
Funkar inte det kan du ta något varv gängtape på den tätande konan och fyller ut ev. ojämnheter i tätningsytan, återmontera.

Mvh
 
Redigerat:
är inte konorna koniska då skall inte gängtejp användas då kan man spräcka eventull mutter... ta i stället lockerpasta smörj smörj och smörj.. så blir det tättt
 
Tar du något varv med gängtape på en kona så spricker inte muttern, blir som en tunn film på konan som tätar ev ojämnheter. Ibland så hjälper inte rengöring eller locherpasta då kan man testa detta.(y)


mvh
 
Nu droppar det bakom väggfästet. För det första så verkar inte fästet sitta dikt vägg för att droppen kommer bakom själva fästet och kommer med ca 2 minuters mellanrum. Har stängt av vattnet nu i väntan på lösning. Vill minnas att det alltid har varit.blött i duschen, har trott att det va duschslangen men nu känns det som att det va fästet. Vad kan göra att det droppar? Har den som har pressat fästet gjort ett dåligt jobb? Tacksam för hjälp
 
Söker du på monteringsanvisning fm mattson blandarfäste så kan du ladda ner sprängskissen, misslyckas med länken.

Om du lossar blandaren igen och känner på skruvarna så de inte sitter löst. Verkar vara konan som inte vill täta för dig.

Mvh
 
Redigerat:
Hur ska jag försöka lösa detta problem? Använde mig aldrig av gängtejpen och jag kan inte riktigt se att det löser mitt problem när vattnet inte kommer ut genom gängorna. Eller är det så att vattnet letar sig genom gängorna och bakåt mot väggen. kan det vara oringen som sitter på konen som är dålig? Och hur kan den komma sig att det droppar bakom fästet?
 
Kan vara som du säger att o ringen läcker bakåt mot fästet.

mvh
 
Efter att ha tittat på montageanvisningarna ser jag att den som gjort fästet inte har följt anvisningarna helt. Det ena röret är ca 3 mm kortare än det andra. Rören är även böjda uppåt direkt efter kottlingen så man har inget att ta av. Kan det vara värt att låten en röris komma hit och göra om fästet eller kan det vara riskabelt?
 
Kan ju förklara att det läckt, eller varit småblöt i duschen. Du måste få det tätt på nåt sätt, kan vara en del arbete att byta fästet och få det tätt igen, sitter det prisolrör med stödhylsa har ju konan skurit in i röret och gjort en kant. Röret skall ju även vara intryckt mot andra väggen innan kapning, finns ett verktyg för att få av konorna på blandarfästet kan tilläggas som underlättar det hela.

http://www.lundagrossisten.se/catalogue/i14926.html

mvh
 
Redigerat:
Vilken jävla soppa.. Ska ta en bild på själva väggfästet imorgon där man ser skicket Samt längden på prisolrören. ska försöka få tag på några oringar som passar och byta dom. Men badrummet är.renoverat för ca 2 år sedan så dom borde inte vara i dåligt skick. Att göra om väggfästet känns verkligen som en sista utväg då blandaren sitter i ett hörn så man kommer inte åt rören med mindre än att riva köket ifall de lossnar och hamnar bakom väggen
 
Hur sätter man dit konan från första början? Trycks den på, vrider man dit den? Finns det några tecken man kan se att den inte tätar tillräckligt mot röret dvs den inre tätningen som skall förhindra vatten att komma in i.väggen? Har som sagt ingen möjlighet att se bakom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.