Hej

En vän vill bli av med sin gamla centraldammsugare, som de inte använder pga att den helt enkelt är dåligt installerad.

Det är en Electrolux beam serenity plus och den borde vara från ca 2005 eller något år senare.
Jag får den för 500 kr, det saknas någon meter rör och rimligtvis några munstycken som förhoppningsvis ska gå att köpa separat.

Jag har blivit tipsad (genom att söka här i forumet) om http://abc-cdsug.com/ och jag hoppas att det går att komma undan prisvärt.

Vad tror ni, gör jag en bra affär om jag köper dammsugaren för 500 kr?

Om den går sönder efter en vecka så antar jag att det går att koppla ungefär vilken CD som helst till de befintliga rören?

Jag försöker se vad den heter i beteckningen, en liten etikett på baksidan säger Model Number: 2775 EA.

EDIT: Eller överhuvudtaget, är det en dammsugare som är värd att ha? Jag förstår som att det är något mellanting i kvalitet. Inte billigaste skiten och inte den bästa serien heller.

Tack
 
Redigerat:
Jag har nog tittat igenom hälften av alla trådar här som handlar om centraldammsugare och jag har googlat tills jag stupat. Man lär sig mycket på nätet... :)

Jag har i alla fall köpt den och det som gäller nu är att köpa ett rejält paket med rör och böjar. Jag tänker mig en tusing eller två på ca 10 meter rör samt några sugdosor.

Det verkar som att alla som har sockelluckor verkar vara jättenöjda, så några sådana måste jag ha, rimligtvis i hallen och köket.

Jag står också och funderar kring om avloppsrör är en bra idé eller inte för att pressa priserna lite. Bättre pris verkar det vara, men det finns massor av spekulationer kring problem med statisk elektricitet, vilket jag har hört väldigt få erfarenheter kring, det låter mest som spökhistorier. :)
 
Jag har ett hopkop av centraldammsugardelar som köpts i flera omgångar. Har valt de vita PVC-rören från ABC-Centraldammsugare då jag hade ont om plats i väggarna och muffarna på avloppsrören var något för tjocka. Inte direkt något problem att montera med lim även om det är smidigare att kunna efterjustera 50mm avloppsrör med gummipackningar.

Har för övrigt avloppsrör till mitt centraldammsugarsystem i verkstan. Statisk elektricitet är ett problem så tillvida att rören blir statiska på utsidan och damm fastnar på dem. Nog inget problem i väggar. Dessutom skulle jag kunna tänka mig att man kan riskera att hela rörsystemet inklusive slangen får annan potential med obehagliga stötar som resultat. Lär lätt kunna lösas genom att jorda slangen i väggdosorna.

Hur som haver, kan inte rekommendera ABC:s dyraste slangpaket även om de skryter om hur tjock och stabil slangen är. Det är den, och blir därför tung. Dessutom är själva handtaget på den alldeles för tungt och vinklat på ett skumt sätt.

Som centralenhet har någon gammal Allawaysugare. Fick modifiera anslutningen mellan sugaren och rörsystemet då Allaway har en egen lösning där.
 
Okej, tack för info.

Jag var inte så snål ikväll, jag har nu beställt ett rejält startpaket med typ 10 m rör plus ett jäkla hopkok av böjar och grenrör. Så det ska nog bli bra.

Jag funderar på strömtråden som är med. Vilken är billigast tänkbara kabel man kan skarva den med? Det är ju bara 12V eller nåt sånt så rimligtvis kan man ta ungefär vilken tråd som helst, kanske till och med telefonkabel, eller är den för tunn tro?
 
Jag har använt EKKX 2x2x0,5, motsvarande lite nyare kablar såsom ELLXB funkar precis lika bra. Det är alltså en kabel med fyra (två par) ledare. Används vanligtvis till tele, larm och liknande. Kostar i princip ingetting.
 
Lyfter denna. Om man använder avloppsrör och skulle vilja jorda dessa, hur skulle det kunna utföras rent praktiskt?
 
slangklamma och en vanlig 1,5 mm gulgrön?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.