Kanske nån har erfarenhet av det vi skall ha för oss i vår??
Vi skall bygga en sommarstuga på 60 kvm, plintgrund, förhöjt väggliv, vanligt tak plåttak planja trend, rektangulär huskropp, loft, stående träpanel.

Har för närvarande tagit in lösvirkes och modulofferter. Mellan de mest relevanta och jmf alternativen så är lösvirket 170' kr billigare. Jag vill ha ett hum om man säkert kommer billigare undan med lösvirke.

Kan tänka mig att det tar max en vecka att stomresa, smälla i fönster/dörrar och vädertäta en modulstuga på 60 kvm. Rimligt?
Som jag ser det så kostar en snickare ca 15-20' kr/veckan. Det blir ca 10-11 veckor för diffen på 170' kr. Så lägger man på en veckan för modulstomrsning så blir väl frågan: Stomreser man, vädersäkrar, panelar och bygger färdigt väggarna på en 60 kvm stuga på 11-12 manveckor för en normalsnabb snickare?

Kök, toa, altaner, trapport, innerväggar etc snickrar jag själv sen. Utan frågan gäller bara färdiga ytterväggar och tak.

Nån som vet?

Sedan finns det ju andra rationalitetsfaktorer med modulhus men och med lösvirke kan man skjuta in egna timmar för att hjälpa till, man allt det lämnar vi utanför denna frågeställning. Tacksam för svar från er som byggt eller bygger fritidshus i samma storleksklass..
 
Men du har ju redan fått svaret, lösvirket är 170 loppor billigare.

Sedan hänger det naturligtvis på om du har tagit in offerter på jämförbara jobb.

Men min personliga uppfattning (utan att veta) är att ett lösvirkesbygge har förutsättningar att bli bättre på många sätt.
Och som du skriver: Du kan bidra med egna arbetstimmar på ett annat sätt än vid ett modulhus.
 
Sorry va kanske lite otydlig. Materialmässigt är offerterna jämförbara men då är ju modulhusets väggar/bjälklag färdiga och i lösvirkesofferten är inget arbete med. Det gör ju att man jämför äpplen o päron.

För mig känns det som det borde gå snabbare än 10 manveckor (2 man X 5 veckor) att stomresa en 60 kvadratare (minus det som även måste göras på modulhus tex tak, sätta i dörrar och större fönster etc).

Nån som lösvirkesbyggt en rektangulär 60 kvm stor stuga med förhöjda väggliv och vanligt tak?
 
C
Se utbyggnad 8 x 4 meter på detta forum och snickartimmar stomresning på detta forum så får du lite info
 
Är det verkligen ingen som har lite erfarenheter från ungefär samma lösvirkesstuga som kan ge indikation på snickartid?
 
Jag byggde ett fritidshus på ca 50 Kvm och all el/VVS och vent är fördraget och det tog ca 5 Mån, Men då var plattan klar (byggde på ett trippel garage i Vingåker) och nu har jag bara inredningen kvar, Vill nämna att jag underhållsvärmer det med kornvektor element för 199 Kr och det är inst på 750 W, det kalaste jag haft i huset är 3 grader och det varmast är 17 grader.
 
Redigerat av moderator:
Laxekongen skrev:
Är det verkligen ingen som har lite erfarenheter från ungefär samma lösvirkesstuga som kan ge indikation på snickartid?
Här skall du få en indikation:

Ett 50 kvm "stall" med 120 mm stomme, liggande panel ute, glespanel, utegips, isolering, och 22 mm träpanel inne. En sadelkammare med innerväggar i samma konstruktion.
Montering av takstolar, innertak 13 mm panel, ej vindsgolv eller -isolering, taksvall i råspont, takpapp, strö och lockläkt samt betongpannor. Vindskivor och dito -plåtar.
Vad som inte ingick: Knutbrädor, fönster, dörrar, takavvattning, golvbeläggning.

Ca 240 timmar.
 
Redigerat:
Tack, KnockOnWood det ungefär en sån referenspunkt jag behövde. Dvs ~6 manveckor för ditt. Då borde jag ligga på rätt sida om kalkylen jmf med modulhus även om jag vill ha lite isolering och plast i väggarna, och ett golv är ju trevligt.

Förresten vad är taksvall?
 
Taksvall = yttertakets bräder, råsponten.

Jo det är klart att du skall ha golv :)
 
170 tusen billigare för vad? Fullt färdigt?
 
Modulhus är väl färdigt på några dagar. Med tapeter och kakel. Allt är ju där redan från fabrik.
 
Nja färdigtapetserat från fabrik snackar vi inte om här (även om det kanske finns fall där det förekommer??)

Det jag jmf är likvärdig färdignivåer på lösvirke /modul. Och för att göra detta så räknar jag bara på stomrest vädertätt inte längre. Dvs så långt man kommer efter man slår ihop modulerna. Så de två alternativen är kostnaden för:

1. Material skalfärdigt modulhus 60 kvm + innerväggar. Dvs färdiga modulväggar (men ej inv panel) bjälklag och tak, fönster.
Till kostnaden för modulerna så måste adderas ca 1-2 snickarveckor för att resa, tak-lägga (skivor +papp) och få i fönster. Då är det vädertätt men ej inrett.

Mot detta skall ställas:

2. Enbart material till motsvarande hus fast lösvirke istället för väggmoduler. Ingen tid inräknat är lösvirket 170 000kr billigare än motsv konstruktion på moduler (utan stomresning). För den diffen på 170' kr får jag ca 10 snickarveckor om priset är 400-450 kr/timme. Men så måste ju även modulhuset stomresas trots att väggarna kommer färdiga.

Så frågan är hinner man stomresa och taka + fönstra ett lösvirkeshus på ~12 veckor. Dvs 10 veckor (motsv 170*kr) + 1-2 veckor (som det tar för modulhuset ändå) )?

I så fall är lösvirkesvarianten billigare än modulvarianten.
 
Redigerat:
Jaha ett blockhus med ytterväggarna i färdiga sektioner. Modulhus = stora färdiga fyrkanter som monteras ihop typ Älvsbyhus.
 
Tycker du ska skicka en förfrågan till dalahus/hus komponenter i Linghed. Du kan bli förvånad...

Och, jag har bara köpt en stomme av dom. Jag har ingen övrig anknytning till företaget. CA-Boden kan vara värt en kvarts studier. De har allt på hemsidan.

/M
 
Hej Micke
CA-boden är med på radarn. Tack för tipset på Dalahus. Ska ställa frågan.
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.