Hej.

Jag funderar på att göra om tvättstugan i vår.

Tvättstugan består av frånluftvärmepump (ivt490) tvättmaskin, torktumlare och diskho.
Idag ligger det limmad plastmatta pågolvet (även under pumpen) och väv på vägarna.

Under mattan så är det golvspånskivor

Jag har tänkt att anlita en som flytspacklar och lägger klinkers, men är det OK att inte flytspackla och klinka under värmepumpen? Utan lägga så långt under man kommer åt?
Medeför en massa extra kostnader för att ta ur pumpen och installera den igen nämligen.
 
Men hur ska du få till tätskiktet hade du tänkt?
 
Jag vet ej, därför jag rådfrågar här innan jag tar hem plattsättare för råd.

Idag fungerar ju mattan som tätskikt, det går ej att spara den delen av mattan under pumpen när jag river bort resten?

Och isåfall lägga den nya tätskiktet mot de eller göra någon form av kant? Visst då kan ju vatten stanna under pumpen?
 
Skrev i din förra tråd att det blir en del jobb, nackdelen är att rören kan bli lite korta eftersom flyt, klinkers bygger mer. Ibland får man bygga om lite vid återmontering, kommer rören upp ur golv under pannan nu? Golvbrunn under pannan?


Mvh
 
E
Borde inte ta mer än en dag extra för rörmokaren/rna att koppla ur och flytta värmepumpen samt flytta tillbaka och koppla in. En halv dag till för att montera provisoriska slangar. Eventuellt får du hyra en genomströmningsvärmare under tiden. 3-5000kr extra. Det kan det väl vara värt för att få ordentligt tätskikt och snyggt golv överallt utan fula skarvar och övergångar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.