Jag har precis köpt ett mindre året runt hus "nyckel färdigt".
En entreprenör har total entreprenad på färdigställandet av totalt 40 lägenheter i området.
Eftersom bara "skalet" är uppe, har jag erbjubits möjligheten till förändringar i standard specen med "tillval".

När det gäller köket, har entreprenören förhandlat sig till 60% i byggmästar rabatt hor köks leverantören. Vid byte av ett köks skåp, blir alltså avdraget 40% av listpris, och köksleverantören säger sig att enligt avtal med entreprenören vara tvingad att debitera mig listpris för det nya skåpet i sin kalkyl av vad mina tillval kommer kosta hos entreprenören som självklart får fakturan.

Jag kan ju inte inte tänka mig att entreprenören inte skulle ha 60% i byggmästar rabatt även på tillvalen..
Jag vill byta ett hörnskåp med en 40cm lucka till ett hörnskåp med 50cm lucka, så att jag kan få in en utdragbar inredning..

Konsekvensen för mig blir att först får jag avdrag med 40% på det ursprungliga skåpet, och sedan betala entreprenören 60% i vinst för det nya, samtidigt som entreprenören debiterar 525kr för att få byta, plus 15% i entreprenad tillägg på 50cm skåpet.

För mig känns det mycket oetiskt, och jag har svårt att tro att inte ett entreprenörs påslag från början var tänkt som ett rent påslag på den faktiska fakturan som entreprenören erhåller från en underleverantör för sina hanterings kostnader.

Kan jag kräva att endast få betala det pris som entreprenören betalar underleverantören för tillval plus 15% ?
Kan jag kräva att entreprenören redovisar faktura från underleverantören?

Om någon har lite djupare kunskap i detta ämne skulle jag vara tacksam för synpunkter..!
 
Som det oftast är i kataloghus, bygg som tillverkaren tänkt eller betala hutlösa priser för att göra ändringar.

Kräva kan du väl inte göra, men du kan ju alltid förhandla om det. Du har väl antagligen redan skrivit ett avtal med huvudentrepenören, du får utgå från vad det står i det.

Många väljer husleverantörer just med flexibilitet som en del av försäljningsargumenten, men det hjälper ju inte dig just nu tyvärr.
 
Min fråga gäller egentligen rätten att hävda även entreprenad pålägg på15% även på den 60% vinst som entreprenören gör. Har en entreprenör oinskränkt makt att sätta vilka priser som helst på inköpt material?
 
Ja i princip. Det är ganska vanligt att om man ändrar så är det material som går bort nästan gratis, men det man skall ha istället får man betala fullt ut utan rabatter, och med diverse påslag.

Det finns någonstans i regelverket en formulering i stil med att priset måste vara skäligt även en sådan här situation. Men det skall man mer tolka som att den där extra skruven får inte debiteras med 1 milj.

Som jag ser det så har du i en sådan här situation bara ett förhandlingsargument, kostar det såå mycket så gör jag inte ändringen. Dv. om entrprenören då kan möta dig prismässigt och ändå tjäna pengar på det så kan det gå att pruta.

När det gäller den faktiska rabatten på 60%, så är det mycket möjligt att det rabattavtal den grundar sig på gäller för just det här projektet, med en i förväg bestämd mängd av all material. Och grunden till rabatt kan vara att kökstillverkaren kan planlägga leveransen under lång tid osv.

Så det är fullt tänkbart att entreprenören inte har denna rabatt på tilläggsbeställningar. Däremot så har de givetvis någon rabatt, troligen minst 20% oavsett hur liten entrprenören är.

Men skall man slippa sådana här överraskningar så gäller det att ha allt specat ner till sista skruven, innan man skriver på något bindande avtal.
 
E
Ja, entreprenören kan i princip sätta vilka priser som helst. Det är upp till kunden att förhandla ner priset. Alla företag gör på detta sätt, prutar ner priserna hos leverantörer för att maximera sin egen vinst.
 
Håller med ovan.
Tycker bara att Entreprenören varit rätt klantig i sin förhandling om de inte fått med samma rabatter på de små avvikelser som varje kund vill ha. Jag hade förhandlat till det så i alla fall. Hade säkert inte stjälpt dealen, då man nog är ganska glad att teckna mer än 40 kompletta kök, med badrumsinredningar och garderober från köksleverantörens sida..
 
Nu är det ju inte som att välja lösgodis på ICA utan man har som tidigare nämnts förhandlat om priser för projekt eller årsproduktion. Då är det standard oftast som gäller allt annat är utanför och då blir det dyrare.
 
Rabatt hit och rabatt dit.....

Vad den ene eller andra tjänar måste väl vara helt ointressant.
Det viktiga är att du vet vad du ska betala och utifrån det värdera om du tycker det är värt det.

om du tycker det är värt det är det ju bara att tacka ja
om du inte tycker det är värt det tackar du nej. i detta fall kan du ju tala om hur mycket du är beredd att betala och på så sätt så kan ju din motpart i sin tur ta ställning om han vill sälja till detta pris

Enkelt och lätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.