Hej,

Vi flyttade in i vårt hus byggt 1982 för snart ett år sedan. Under hösten 2013 upptäckte vi mindre fuktfläckar på en vägg på bottenvåningen. Det visade sig att en ballofix till wc på övre våningen droppat.

Vi anmälde skadan och fick kontakt med företag som tog bort fukt med avfuktare och en byggföretag som ska återställa.

Under byggarbetet så råkade snickaren såga av ett vattenrör i golvet på wc på övre våningen, som tur var gjordes detta innan avfuktning.

Detta medför (förutom längre torktid) att har fått röret lagat med en inbyggd koppling i golvet. Har även sett att vvs-killen gjorde inbyggda kopplingar bakom handfatet, då ett av rören skadades då handfatet demonterades.

Har nu förstått att detta inte är enligt byggnorm, och har haft diskussion med bygg och försäkringsbolag. Båda säger att vid en möjlig läcka från dessa inbyggda kopplingar så gäller garanti eller försäkring. Du behöver inte oroa dig, du har säkert massor med inbyggda kopplingar i ett hus från 1982, säger dom.

Arbetet är inte slutfört än, och vi kommer att be dem sätta inspektionsluckor vid dessa inbyggda kopplingar. Tyvärr hamnar en lucka i taket i hallen.

Jag känner mig lite lurad, för det bästa hade ju varit om vvs åtgärdade så att vi slapp inspektionsluckor. Nu är golvet flytspacklat, så det är svårt att ändra på det. Så det får bli lucka i stället. Dessutom är det jag själv som fått ta reda på reglerna kring detta, det hade inte blivit någon lucka eller synpunkter på kopplingar, om jag intepåtalat det själv.

Fråga: Ska jag nöja mig med detta? Kan det bli problem om man en dag ska sälja huset eller byta försäkringsbolag?

(Ett av de större försäkringsbolagen samt ett större byggföretag är inblandade)
 
Välkommen till forumet!

Verkar som du haft lite otur, men hur kunde röret gå sönder när tvättstället skulle tas bort? Såga i rör är sånt som kan hända om man har otur, gissar att den luckan blir i taket. Brukar föreslå ett doslock i taket, rätt under kopplingen så kan man kika upp och se status på skarven.

mvh
 
E
Försäkringsbolagen ersätter bara för att återställa till tidigare skick. 1982 var det nog inte lika hårt reglerat angående inbyggda kopplingar. Om du däremot vill att rörmokaren drar om rören så att de blir helt utan inbyggda kopplingar så kommer du få stå för den kostnaden själv. Var glad istället att försäkringsbolaget nu vet om hur det är gjort och attt de säger att du kommer få ersättning för eventuell skada orsakad av de nya inbyggda kopplingarna.
 
Tack! Bra tips med doslock, det blir mer diskret. När tvättstället togs bort så förklarade vvs-killen att röret vred sig, vilket medförde att han fick skarva dit ett nytt. Kopplingen hamnar i väggen, men där döljs en ispektionslucka av skåpet under handfatet.

Jo, lite oturligt är det, det kunde förstås likagärna varit jag. Kanske man kunde använt en detektor och även kollat tjockleken på golvskivan, men som sagt, det är sånt som händer. (Kan nämna att ett elrör även sågats av, men det får ju inte samma konsekvenser..)
 
Det jag undrar över är egentligen hur man ska förhålla sig till att byggföretaget som anlitats av försäkringsbolaget gör misstag som medför en försämring. Det fanns inte några inbyggda skarvar tidigare. Om inte jag själv bett om det, så skulle det inte blivit inspektionslucka vid de inbyggda kopplingar som tillkommit.

Har kollat med en oberoende vvs, som tyckte att det var lite konstigt att man inte försökt få kopplingar på annat sätt, eller åtminstone upplyst om behov av inspektionslucka. Speciellt då de själva är ansvariga.

Om jag sitter säkert, vid ev. framtida skada, även om jag byter försäkringsbolag så är jag nöjd. Jag får kolla olika bolags villkor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.