Hej,
Jag får inte det tätt i anslutningen med den "nya" begagnade diskmaskinen.
Man ser droppen mellan Aquastop och R20/R15 bussningen. Jag kollade en tråd och inser att det inte ska vara gängtejp mellan Aquastop och bussning på R20 gängan.

Jag saknade gummipackningen i Aquastop men tror att jag kan ersätta den vanlig gummipackning för slangkoppling 3/4.
T.ex http://www.clasohlson.com/se/Packningssats/40-7858
Stämmer det?

Bussningen R20/R15 mot T-Rör. Här läcker det också.
T-Röret är avsedd för klämkoppling.
Hur får jag tätt mellan bussningen och T-röret?
Jag ska köpa en bussning med sexkants fattning så att jag kan dra åt det med verktyg.
Jag antar att det borde ha varit en plankoppling på T-röret, men jag antar att om jag lindar på med gängtejp så borde jag få det tätt där också.
Stämmer det?
T-Rör diskmaskin.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tror du skall hitta en packning som passar i satsen från Clas,

Gängtape fungerar på gängerna, men bäst är att lin och locherpasta samt skrapa gängan lite med ett bågfilsblad innan så linet inte snurrar med vid åtdragning.

Köp en R15 huv ifall det skulle skita sig för dig.

http://www.jula.se/mediaarchive/6162136/main/450223-jpg.jpg

mvh
 
Hej Tack för tips.

Gängtejpen tätade R15 sidan.
På R20 sidan tog jag bort gängtejp och hittade en perfekt packning på Clas Ohlson.
Det minskade läckaget och istället för en droppe i sekunden så kom det nu en var femte minut.

Nu blev jag lite trött och modet tröt. Familjen surnade till och stämningen var allmänt dyster.
Men skam den som ger sig och jag funderade på om jag dragit sönder packningen med hjälp av polygripen.
Jag sökte på nätet efter info om hur hårt aquastopen skulle dras, men Bosch manual konstaterade att man skulle följa "installations instruktionerna" och dessa var nogsamt gömda bland bruksanvisningar på 100 olika språk.
Till slut hittade jag det och i instruktionen var det en bild på en överkryssad polygrip och en liten notis max 10Nm.

OK kanske hade jag stukad packningen så kl 1900 efter barnens välling stängde jag av det j**a vattnet och röjde ur underskåpet igen.
Det visade sig att kopplingen, den plana ytan, i Aquastopen inte var helt ok. Ytan (plasten) har ett jack i radiell riktning. Gummipackningen tätar hyfsat mot ytan men tydligen inte helt.
Jag duttade i lite PVC lim och lät det torka en timme sen tog jag dubbla packningar och skruva ihop klabbet med min bäste kompis Mr Poly Grip. På med vattnet och voila nu såg det tätt ut.

Men tyvärr i morse så hängde det en liten droppe vatten på R20 igen. Arrgh.

Tips och uppmuntring mottages tacksamt.
 
En liten undran i sammanhanget.

Vi som har nästan nya Cylinda-diskmaskiner och vanlig enkel vattenanslutning,
dvs ingen Aquastop eller liknande.
Lever vi farligt?

Vi behöver i alla fall inte bry oss om läckande Aquastop-anslutningar.
Detta är ju inte den först tråden i år om dessa problem.
 
Som jag har förstått det så är aquastopen en flytt av inloppsventilen från diskmaskinen till stomsidan dvs man slipper ha en trycksatt slang i köket. Dessutom innebär aquastopen lite extra features som att den upptäcker och stoppar läckage i maskinen.
De problemen jag har är ju mer mekaniska anslutning och har inte med Aquastopen i sig själv att göra.

Alla lever farligt men jag tycker Aquastopen är en bra funktion. Vet inte hur t.ex. försäkringsbolag menar. Tror att deras krav är manuell diskmaskins avstängning och då tror jag inte aquastopen ersätter detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.