Jaguar X-Type, äkta fyrhjulsdrift, grym dynamisk stabilitetskontroll, går som tåget, roligt att köra. rymlig med störst bagageutrymme i klassen (i alla fall när den kom).
Observera att det endast är bensinbilarna med motor 2,5 och 3 liter som är 4wd.
Finns både som sedan och kombi.
 
KnockOnWood skrev:
Men när jag kom till Toyota och tittade på deras Rav4 och kikade i broschyren fick jag en chock.
Land Rover låg näst sämst till när det gällde fel på drivlinan .

(y)
Snälla KnockOnWood det är ju nästan lika "dumt" som att säga att Volvo har en dålig motor utan att precisera om man menar en Amazon, PV,140, 240, 340, V70, S70, XC 90 you name it.

Om du skriver att Land Rover har fel på drivlinan så får du specificera vilken Land Rover modell och sen kanske tidsålder, för det finns ju många varianter och lösningar på drivlinor genom tiderna på Land Rovers modeller.

Sen tror jag inte på att de skulle ha en dålig drivlina generellt men det fanns vissa delar i någon drivlina som efter många mil har varit problematisk men det finns nästan alltid någon del hos alla bilar som ger problem och är av bättre eller sämre konstruktion.

Yes, jag är färgad och trogen anglofil och kör Land Rover och har bara goda erfarenheter efter 4 st sådana (2 Defender och 2 Freelander) :D
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Snälla KnockOnWood det är ju lika "dumt" som att säga att Volvo har en dålig motor utan att precisera om man menar en Amazon, PV,140, 240, 340, V70, S70, XC 90 you name it.
...
Yes, jag är färgad och trogen anglofil och kör Land Rover och har bara goda erfarenheter efter 4 st sådana (2 Defender och 2 Freelander) :D
Jo, du har naturligt rätt, men det här är ju inte en domstol,
utan vi tipsar varandra så gott vi kan efter egna upplevelser :)

Jag "citerade" ur minnet en Toyotabroschyr från 2009. Det är 5 år sedan.
Den var nog inte uppdelad på modeller utan bara fabrikat, för tabellen var bara en knapp A4-sida lång.
Och det vara alltså frågan om statistik, inte om specifika "fel". Men Land Roverns placering fick mig att tappa intresset. Jag är absolut ingen mekare.

Vad jag vill minnas var Toyota mest felfri när det gällde "allmänna" fel, och Honda bäst när det gällde drivlinan.

Men är du inte ganska ensam om att se engelsk bilbyggarkonst som "the best of the best"?
Hur ser begagnatpriserna ut förresten? De brukar vara en bra kvalitetsindikator.
 
KnockOnWood skrev:
Jo, du har naturligt rätt, men det här är ju inte en domstol,
utan vi tipsar varandra så gott vi kan efter egna upplevelser :)

Jag "citerade" ur minnet en Toyotabroschyr från 2009. Det är 5 år sedan.
Den var nog inte uppdelad på modeller utan bara fabrikat, för tabellen var bara en knapp A4-sida lång.
Och det vara alltså frågan om statistik, inte om specifika "fel". Men Land Roverns placering fick mig att tappa intresset. Jag är absolut ingen mekare.

Vad jag vill minnas var Toyota mest felfri när det gällde "allmänna" fel, och Honda bäst när det gällde drivlinan.

Men är du inte ganska ensam om att se engelsk bilbyggarkonst som "the best of the best"?
Hur ser begagnatpriserna ut förresten? De brukar vara en bra kvalitetsindikator.
Absolut ingen domstol :)

O nej det finns massor av människor i världen som tycker om engelska bilar i olika konstellationer......allt från sportbilar till tunga fyrhjulsdrivna Land Rover ;)

Jag tror t.o.m att Freelandern tillhör en av världens mest sålda SUV och har sålt uppemot 1 miljon bilar och Defendern finns väl i hela världen från Östermalm i Stockholm till mörkaste Afrika så några mer än jag har uppenbart haft en kärlek till dessa skönheter.

Ursprunget till Freelandern utvecklades tillsammans med Honda som sedan gick sin egen väg och skapade sin CR-V så viss likhet finns det nog i de första 5-6 årens bilar.

Toyota är en bra bil inget snack om saken och gör alltid bra ifrån sig men då skulle jag personligen valt en HiLux Pickup (4 sittplatser).

Så här skrev "Autocar":

"Maybe. In isolation the Toyota RAV4 is by no means a bad car, but in a class so full of rivals it is perhaps no surprise that several of them (the Ford Kuga and Land Rover Freelander in particular) are comfortably superior to the Toyota. The combination of the diesel engine and the automatic gearbox may be impressive, but it’s not quite enough to carry the rest of the car in such a competitive market segment."

http://www.autocar.co.uk/car-review/toyota/rav4/first-drives/toyota-rav4-2.2-d4-d-150-sr
 
KnockOnWood skrev:
Men är du inte ganska ensam om att se engelsk bilbyggarkonst som "the best of the best"?
Skämtar du eller?

Det finns inget land i världen som ens har så många bilmärken som England, och än mindre så många bra och exklusiva

Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls Royce, Morgan, MG, AC Cars, Caterham (super seven), Lotus, Range Rover, Defender, bara för att nämna några.
 
thomasx skrev:
Skämtar du eller?

Det finns inget land i världen som ens har så många bilmärken som England, och än mindre så många bra och exklusiva

Jaguar, Aston Martin, Bentley, Rolls Royce, Morgan, MG, AC Cars, Caterham (super seven), Lotus, Range Rover, Defender, bara för att nämna några.
Ja, ensam var kanske fel ordval.
Men är det inte konstigt att man ser så få av dessa bilar ute i trafiken ;)
 
KnockOnWood skrev:
Ja, ensam var kanske fel ordval.
Men är det inte konstigt att man ser så få av dessa bilar ute i trafiken ;)
Nej, det beror på att de är "the best of the best", det är inget som de flesta kör omkring med till vardags.................

Flera av dem är dessutom the best of the best inom vissa områden, ta en tur till savannen i afrika eller regnskogen i indien så kommer du se fler defenders än något annat.
Ta en tur till skotska höglandet så kommer du ser fler range rovers än något annat.
Ta en tur till göteborg city så ser du fler volvo-traktorer än nåt annat.

Konstigare är det inte ;)
 
  • Gilla
kontorsråttan och 3 till
  • Laddar…
thomasx skrev:
Nej, det beror på att de är "the best of the best", det är inget som de flesta kör omkring med till vardags.................

Flera av dem är dessutom the best of the best inom vissa områden, ta en tur till savannen i afrika eller regnskogen i indien så kommer du se fler defenders än något annat.
Ta en tur till skotska höglandet så kommer du ser fler range rovers än något annat.
Ta en tur till göteborg city så ser du fler volvo-traktorer än nåt annat.

Konstigare är det inte ;)
Det kan finnas skäl att den (Land Rover bilen) är en sällsynt fågel i Sverige.
T.ex.:
"Rostskyddet är högst medelmåttligt. Plus i kanten för bensintank och innerskärmar i plast. Däremot är dörrkanter och motorhuv rostkänsliga, liksom underredet. Rostbetyget blev en svag trea."

"På en del bilar har motorerna gått varma. Se efter kylvätskennivån och håll ett öga på tempmätaren. Annars kan topplockspackningen gå sönder. Ett dyrt fel, som kan kosta uppåt 15 000 kr att åtgärda. Felet är vanligast på 1,8-motorerna. Men många bilar har åtgärats under garantitiden och idag är felet dessbättre inte lika vanligt."

http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-land-rover-freelander-12359
 
KnockOnWood skrev:
Det kan finnas skäl att den (Land Rover bilen) är en sällsynt fågel i Sverige.
T.ex.:
"Rostskyddet är högst medelmåttligt. Plus i kanten för bensintank och innerskärmar i plast. Däremot är dörrkanter och motorhuv rostkänsliga, liksom underredet. Rostbetyget blev en svag trea."

"På en del bilar har motorerna gått varma. Se efter kylvätskennivån och håll ett öga på tempmätaren. Annars kan topplockspackningen gå sönder. Ett dyrt fel, som kan kosta uppåt 15 000 kr att åtgärda. Felet är vanligast på 1,8-motorerna. Men många bilar har åtgärats under garantitiden och idag är felet dessbättre inte lika vanligt."

[länk]
Nu hänvisar du till en gammal modell av Freelander. Och att det skulle vara "vanligast" på 1,8 skall istället vara "bara".
Jag nämnde det längre upp att en modell på bensinmotor har haft ett konstruktionsfel men det löstes för länge sedan och den motorn har inte funnits i bilarna sedan många år tillbaka.

Om man ska köpa en Freelander som för den delen skiljer sig mycket från övriga Land Rover ska man köpa en efter 2006/2007. Och seriöst hur många Freelander har du sett med rost i skärmkanter inget du ser på andra Land Rover modeller heller.
 
D09 skrev:
Tror kvd.se har sådan tjänst på hemsidan. Huruvida den stämmer vet jag inte.
Tackar! :)
Man kan nog se lite sådär ungefär iaf..
MVH Sandra
 
prototypen skrev:
Har läst en annan av dina trådar, en fyrhjulsdriven traktor och bogserlina fram till närmaste plogad väg (man kan ju dessutom ploga på samma gång)

Protte
Haha.. fyndigt :p åker man ståndsmässigt till jobbet i den också?
MVH Sandra
 
Malten skrev:
Har en Audi A4 quattro tdi -98 bästa bil ja haft, drar ca 0.7 l/mil men är ju ingen raket med sina 110hk, tar sig fram nå jjävulskt bra fast de är snö över trösklarna. Samt så är det svårt att ha roligare på isen, om man gillar att leka med bilen åxå.

edit, ang skatt så skiljer det typ 100kg i vikt, så skiljer väldigt lite, nån hundring har ja för mig, på bilar före -06 nyare som är utsläpps skattade vet ja ej.
Behöver inte ta sig fram som en raket, så länge den tar sig fram!!! Spelar ju ingen roll om hur snabbt den går om man sitter fast i snön ;)

Vi betalade 2700 tror jag för våran a6 vi hade innan.. (årsmodell 2001)
MVH Sandra
 
Donald-Duck skrev:
[länk]

Privatpriset ligger väl ungefär på samma summa som bilhandlaren ger. Jag resonerar att många prövar att sälja bilen för inbytespriset plus några tusenlappar, går det inte så byter de in bilen hos handlaren.
Tackar för tipset.. har dålig erfarenhet av att sälja bilen privat (därför jag va lite nyfiken på om det finns något slags listpris för inbyte hos bilhandlare.. men det beror kanske på vad man köper där!).. tog bara 3 timmar innan mackägaren ringde och 4 timmar innan vi prata med polisen.. sen mycket mental stress innan vi såg att ägarbytet faktiskt gått igenom *phu*

MVH Sandra
 
pelpet skrev:
Snigla - vad har ni för förutsättningar och preferenser?

Har ni barn och hur många?
Behöver ni ofta frakta prylar?
Hur långt kör ni varje år?
Är märket viktigt?
Hur prioriterar ni mellan komfort/kostnad/säkerhet/märke?
Inga barn, en liten hund bara.. vill dock ha "bakdörrar" också hehe.. och sittbart (inte nödvändigtvis stort eller jättebekvämt) baksäte de gånger vi åker fler..

Vi vill ha dragkrok.. (har släpvagn och snickrar en del..).. möjlighet att fälla baksäte är bra.. alternativt ok lastutrymme (men som sagt, vi har släpvagn..)

Maken pendlar till jobbet, vilket är hmm 7 mil om dagen kanske.. sen åker vi och handlar ibland och ibland någon resa upp till "hemtrakterna" i uppsalatrakten.. (men inte så att vi sitter och åker långkörning varje månad på det viset). Så framför allt ska den funka bra här hemma..

Märket är inte så viktigt egentligen, men bilen ska kännas ok.. och beroende på priset ska den kännas ok därefter så att säga (ju dyrare den är, desto högre blir mina krav haha)..

Däremot är skatten och törstigheten relevant..

Vill gärna ha automat, men inget tvång eg.. bara bekvämt (och, jag vet, den drar mer soppa) men det var bara önskemål..

Säkerhet.. ja.. jo den ska vara säker..(sen vet jag inte hur man egentligen ser på det där med säkerhet.. alltså vad som anses vara bättre än något annat.. osv).. den behöver ju inte knyckla ihop sig som ett korthus när man nuddar snödrivan.. men den behöver heller inte ha vunnit alla priser för bästa bil..

Den ska inte vara för högljudd när man kör "normalt".. då blir jag skogstokig.. det är alltså ganska viktigt, för man vill inte att jag är på dåligt humör :surprised:

MVH Sandra
 
Vad kostar moderna dieselbilar i skatt då egentligen?

Hade en audi a6 innan förra a6an också (sistnämnda var bensinare).. minns ej årdmodellen men det var en disel och det var innan reglerna förändrades.. den kostade hm.. 6-7000 i skatt..det är dyrt..! (lönsamt då, för man hade tillgång till att få lite disel.. vilket inte är fallet idag.. och dessutom är diseln dyrare idag än då!.. )

MVH Sandra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.