Vi vill göra om badrummet. Förr fanns ett badkar men sedan tio år är det utkastat eftersom det inte finns någon fuktspärr bakom kaklet.

Vi vill nu göra om hela rummet, och duschen vill vi ställa mot bortersta väggen. Tyvärr är det ett fönster där. Går det att ordna det utan att behöva oroa sig för fukt? Självklart måste man byta ut fönstret mot något med typ aluminiumram, men går det att få det fuktsäkert runt kanterna? Så pass fuktsäkert att man kan duscha där?
 
Om man skall följa regelverken kan man inte ha fönster i våtzon 1 dvs i duschen. Möjligen kan man mura för med glasbetongblock.

Jag har har precis samma läge i mitt badrum så någon får gärna rätta mig men jag är rätt säker på att det är så.
 
Sätt igen fönstret om det inte ser alltför knepigt ut utifrån.
 
Har samma situation en ett badrum som jag avser renovera. Skulle det fungera med glasblock, eller är det att be om problem. Det är ett trähus men badrummet har riktiga tegelväggar invändigt. Så det blir i så fall glasblock med fuktspärr mot teglet, och sedan klarglasfönser (eller ännu ett glasblocksfönster) utanför detta, i höjd med trästomme/fasad.
 
I min förra lägenhet satt det ett extra öppningsbart plastfönster utanpå fönsternischen med lister som tätade mot väggen, det var inget avancerat, vara en plastskiva och lite list.
 
Jag hade behållit fönstret och gjort ett avsteg från reglerna. Ett fönster gör ett badrum mycket trevligare.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Oj det hade jag missat med fönster i våtzon. Då får vi hitta på en annan lösning. Fönsteet måste vara kvar. Både för estetiken utifrån och ljussläpp inifrån. Vi får fundera en 37:e vända. Tack för hjälpen med tips!!!
 
Snygga till fönsterkarm och fönsterbräda och foder.
Plasta sedan en plugg mot alltihopa, som ni kan använda till att göra en solid vattentät glasfiberarmerad fönsternisch.
Montera sen ett fönster med aluminiumram i den plastade fönsternischen med lämpligt lim och sätt fast alltihopa direkt mot fuktspärrad vägg med lämpligt lim.

Vad säger våtrumspanelen om det förslaget?
 
Låt fönstersmygen slutta in mot rummet så rinner ev vatten ner efter väggen.
 
Vi har ett liknande problem och jag har hittat följande:
http://macro.se/sortiment/duschhornor/dusch-skagen-u/

Jag har inte testat den ännu, är i planeringsstadiet fortfarande. Så jag vet inte hur kvaliten är.
Men de påstår att den går att sätta asymmetriskt och det finns måttskisser så man kan få lite ideer.
Annars misstänker jag att man får gå på en skräddarsydd lösning, men det har ju en tendens att dra iväg i kostnader.
 
kattebatte skrev:
Vi har ett liknande problem och jag har hittat följande:
[länk]

Jag har inte testat den ännu, är i planeringsstadiet fortfarande. Så jag vet inte hur kvaliten är.
Men de påstår att den går att sätta asymmetriskt och det finns måttskisser så man kan få lite ideer.
Annars misstänker jag att man får gå på en skräddarsydd lösning, men det har ju en tendens att dra iväg i kostnader.
Men åh det var ju superbra!!! Ska vi absolut kolla på!
 
Ett tips är att se till att fönstret är ordentligt isolerat, annars gör kondensvatten att det tar mycket stryk. Så byt mot ett modernt om det inte är det. Sen handlar det ju om att att det inte skall stänka vatten på fönstret, jag vill påstå att det aldrig blir bra att det stänker vatten mot fönstret inomhus.
Själv har jag ett duschdraperi som gardin i fönstret, kakelsmygar och fönsterbrädan i kakel lutar inåt rummet. Hos farsan satte vi en vaxduk som gardin (fönstret mitt i duschen i en gammal lägenhet)
 
Finns det ingen chans att ändra layouten i badrummet och på så sätt undvika duschplats just där fönstret är?
 
GoForIt skrev:
Finns det ingen chans att ändra layouten i badrummet och på så sätt undvika duschplats just där fönstret är?
Nja, ett helt värdelöst, avlångt utrymme. Men vi ska absolut inte ha duschen som vi tänkte i alla fall. Blir en sån rund som utgår från långsidan, eller nån slags kabin, istället. Fuktskador ingår så att säga INTE i den långsiktiga planen. Verkligen tacksam att vi fick klart svar i detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.