Nu har jag kört en hel del olika bilar och har själv en Nissan X-Trail nu av samma orsak som ni, bor på "landet" (i Stockholm) men smal enskild väg... Jag har förmånen att ha bil via jobbet så jag kan välja utan att behöva fundera alltför mycket på inköpspriset.
Den Nissan jag har kostar nästan 400.000 kr men då är den knökfull med all utrustning man kan tänka sig och Skatteverket skrockar gott varje månad när jag betalar staffbeskattningen... :surprised:

Den är väldigt, väldigt trevlig och en "riktig" fyrhjulsdriven bil. Se till att du har lågväxel och kan välja om du vill köra fyrhjulsdrivet eller inte. Min Nissan är diesel och drar runt 7,5 med fyrhjulsdriften på i Stockholmstrafiken.

Vi hade tidigare en Audi A4 Quattro men den var hemsk på vintern, en riktig tvålkopp att köra. Konstant fyrhjulsdrift ger ju också en konstant högre förbrukning. Audi service i Stockholm är under all kritik och jag kommer aldrig igen att skaffa en Audi. Den första jag hade hade en del fel men tänkte att man kan ju inte ha otur två gånger med smma märke när jag bytte, men, jo, det kan man... Den andra Audin jag fick var ännu värre än den första och var på verkstad sex (!) gågner under första året... :(

Jag skulle kolla på Skoda och Dacia om inte prestige är en fråga...
Beggad skulle jag titta på en XC Volvo eller Subaru, tyvärr är båda dyra i andra hand... men bra, därav det lite dyrare priset...

Alla "små" SUV'ar jag testat, typ Rav4, Citroen's C-crosser, Suzuki Vitara är alla lite plastiga och inte direkt framtagna för "tuffa" tag (läs off-road). De är mer för att komma över snödrivan när du blivit inplogad inne i stan... :)

Detta är mina 2 ören i debatten! :)
 
Snigla - vad har ni för förutsättningar och preferenser?

Har ni barn och hur många?
Behöver ni ofta frakta prylar?
Hur långt kör ni varje år?
Är märket viktigt?
Hur prioriterar ni mellan komfort/kostnad/säkerhet/märke?
 
Har kört Honda i flera år, nu senast en CRV och är riktigt nöjd.
 
Har köpt en Subaru Legacy -10. Lite dyrare än er budget men är otroligt nöjd än så länge. På två veckor har fyrhjulsdriften räddat mig flera gånger ute på de sällan plogade ojämna sträckorna, inte värda att kallas vägar. Några dagar innan jag köpte bilen satt vi fast tre stycken med framhjulsdrivna bilar i drevsnö tills det kom en klok människa i en bil med fyrhjulsdrift och drog upp oss.
Nu kör jag förvisso diesel men den går att köra under 0,5 vilket alltid är trevligt när man har många mil till jobbet varje dag.
 
Drivor och plogvallar är inga problem sålänge dom inte är rejält höga och långa. Felet folk gör är att dom inte vågar trycka ur hängalorna och livremmen (antispinn&antisladd) när det ska forceras lite värre drivor. Med hjälpmedlen inkopplade stryper bilen sig själv när den börjar tugga och då hänger man bilen på underredet.

Har haft 7 bilar med fyrkrafs av 16 totalt och aldrig satt mig fast trots rejält med snö. Har haft 3 audis, 2 passater och 2 subarus, dvs alla med mekanisk fyrhjulsdrift.

Problemet med fyrhjulsdrift är att när du väl börjar åka med det blir det nästan ett krav vid nästa bil. Visst drar en fyrhjulsdriven bil 1-2dl mer än liknande tvåhjulsdriven men även om du kör 2500 mil per år så kostar den bara 4-8k mer per år. Dom pengarna är värd varenda krona när man kan använda vänsterfilen även när det snöar och alltid kan göra som Stenmark (de e' bara å åk), bränslet är den lilla kostnaden i ett bilägande.
 
Bästa bil du kan hitta för framkomlighet är en gammal subaru pickup. Bilen är som en konservburk att åka i men med grym framkomlighet. Mycket rost för pengarna, oxå.
 
Hur kul pendlar man i en rostig Subaru då?
 
Hemmakatten
När vi flyttade ut till landet för 8 år sedan hade vi två nya bilar. Har en 12 km smal väg, de första 5 så bred att det tom finns mittmarkering och de sista 7km är en smal slingrande väg med många backar och så trång att man på vintern inte kan mötas på flera ställen. Vi tänkte som du att vi måste ha en fyrhjulsdriven bil. Nu alla år senare har vi fortfarande inte det och det har nog aldrig hänt att man inte kunnat köra. Visst, man får ta det försiktigt många gånger, men fram kommer jag alltid. Visst snöar det i Skåne också med det är ändå begränsat. Vi har också en egen infart på 250m och det har nog hänt ett par ggr att vi varit insnöade, men då har det varit sånt väglag att inte en människa varit ute o kört om man kan undvika det. Jag har en Saab 9-5 från -05 och den kommer att få hänga med ett antal år till. Så mitt råd är att hellre satsa på en bra kombi.
 
A
Jag får löv på min uppfart ibland så jag måste ha fyrhjulsdriven bil.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ganska kul, om man gillar fartvinden. Om man gillar att meka är bilen billig i både inköp och drift. Den är grymt bra att ta sig fram i snö. Har haft en och skogsvägar med 1/2 meter snö är inga bekymmer med lågväxel och bra snöhjul.
 
Vante skrev:
Har kört Honda i flera år, nu senast en CRV och är riktigt nöjd.
Instämmer med Vante!

När jag tittade på robusta begagnade bilar 2009 fanns det mycket att välja på.
Land Rover låg väldigt bra till i pris.

Men när jag kom till Toyota och tittade på deras Rav4 och kikade i broschyren fick jag en chock.
Land Rover låg näst sämst till när det gällde fel på drivlinan (undrar om inte ryska Lada låg sist).
Däremot låg Honda bäst (eller näst bäst, det var ju Toyotas broschyr).

Så vi fick tag på en Honda CRV 2003 som hade gått ca 10.000 mil.
Nu har den gått 15.000 och rullar på som en snäll kompis.
Inte världens tystaste, inget för långresor i motorvägsfart, men perfekt på landet.
Motorn tickar och går. Har bara bytt tändstift, bromsklossar, däck och ett par spindelleder.

Jo förresten, AC:n läcker och funkar inte så bilen kan bli lite varm på sommaren.
Kostar visst 3.000 att byta kondensorn eller vad det heter.

Och Honda verkar lite roliga:
År 2011 och 2013 kom det meddelanden från generalagenten om "problem".
Kom till verkstan så byter vi kostnadsfritt!
Den ena gången var det ljusomkopplaren och den andra var det en fönsterhiss som kunde sluta funka.
När bilen var 10 år! Det kallar jag service (y)
 
Har ni tänkt köra genom snödrivor ska ni helst ha en bil som iaf väger över 2ton, då är massan minst lika viktig som fyrhjulsdriften. Tex en äldre Vw Touareg i hyfsat skick får man för <100tkr.
 
köp en Power Wagon och åk som en kung! tyvärr så kanske budgeten är lite för liten.
legacy_power_wagon_02.jpg
 
P
Hemmakatten skrev:
...Visst snöar det i Skåne också med det är ändå begränsat. .....i.
Jag bodde i Stholm i 40år och aldrig haft behovet av en snöslunga och inte heller har jag känt något behov av någon 4x4 bil. men efter ha flyttat till Skåne så har jag efter 5år skaffat snöslunga och nu vill jag bara ha en Subaru! Av dom 5åren vi bott här i Skåne har vi fastnat i snö alla år! I Stockholm snöare det uppifrån, i Skåne kommer det från sidan och skapar enorma vallar. Jag har nog aldrig i Stockholm sett dessa vallar som skapas i Skåne. Så snacka inte att det inte snöar i Skåne. Du vet nog inte vad du pratar om.

Till TS Om du hade kunnat sträcka dig lite i pris så kanske en Subaru XV varit något.. Det är en Impresa på styltor men annars finns det äldre Subaru Outbacks (Legacy på styltor) som är ganska billiga. Jag letar själv efter en alternativt en Forester..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.