johanpelle skrev:
Det är väl den attityden som medverkat till att många svenska produkter absolut inte kan mäta sig med importerade. Vad hände med Luxor TV, vad hände med Facit kalkylatorer osv. Jo nedläggning när verkligheten hinner ikapp.
Kan man ta ut dubbla marknadspriset för en nästan oreducerbart enkel produkt så medför det att direktören och konstruktionschefen i lugn och ro spenderar dagen på golfbanan i stället för vid ritbordet.
Det upplägget håller inte för evigt.

Legotillverkade verkstadsprodukter får Gnosjö var ett kvalitetsmärke för 30 år sedan. Idag skickar man hellre legojobben utomlands, bättre billigare och snabbare leverans.
Men jösses, vilka magsura uppstötningar.
Vad har du för handicap egentligen :rolleyes:

Tycker det låter bra att VDn inte sitter vid ritbordet.

Men har du några erfarenheter av "bättre och billigare" elelement från utlandet?
Det har jag
 
  • withdraw.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte dela med mig av mina egna erfarenheter av billiga element/radiatorer. Hösten 2011 rev jag ut samtliga element på övervåningen. De var från -74 ( el ) och fungerade inte riktigt. Jag läste på ganska mycket om olika element, billiga vs dyrare osv. Kom fram till att jag inte skulle lägga ner över 10 000kr på "dyra" element utan satsade på att komma undan billigt då vi ändå behöver komplettera med en luftvärmepump i huset. Då kommer vi väldigt sällan använda elementen. Jag köpte element på rusta till slut.
Fungerar utmärkt, inkl. elektronisk termostat och ful desing. Har inte ångrat mig för det köpet. Snart kommer luftvärmepumpen ändå.

Kan även tillägga att jag hade köpt "bättre" grejer om vi haft element som huvudsaklig värmekälla. I längden blir det dyra köpet oftast billigare då jag läst om billigare element som drar mer el då termostaten inte är lika skarp som på de dyrare. I ditt fall hade jag rekommenderat adax element. Finns på Elgiganten! Lycka till
 
Behövde nytt element på ovanvåningen, som ett komplement, och köpte ett Gnosjö på Jula.
Monterade upp det, och upptäckte då lite sent att det saknar konvektionsplåt på baksidan. Elementet blev skållhett och verkade bara stråla ut sin värme, så att väggen bakom blev väldigt varm, men inte luften. Dvs. väldigt låg konvektion.
Lämnade tillbaka skiten och gick till Hornbach istället, deras element hade flera konvektionsplåtar och nu är det bra drag i konvektionen! Märkte även att Julas Gnosjö väger 1/4 av Hornbachs dito.

Slutsats: Köp skit - få skit.
 
Crackrökaren skrev:
...Slutsats: Köp skit - få skit.
Fel slutsats i detta fallet tycker jag.

Gnosjö gör element med och utan konvektorplåt. Det är klart att den med konvektorplåt är tyngre, innehåller mer material och är dyrare att tillverka och därför dyrare.

Men det är inte "skit" för det, det drar lika mycket el och lämnar lika mycket värme.
Du köpte väl helt enkelt fel produkt. Elementen utan konvektorplåt fungerar utmärkt på rätt ställe.

PS
Clas O. har Gnosjös element både med och utan konvektorplåt.
 
KnockOnWood skrev:
Fel slutsats i detta fallet tycker jag.

Gnosjö gör element med och utan konvektorplåt. Det är klart att den med konvektorplåt är tyngre, innehåller mer material och är dyrare att tillverka och därför dyrare.

Men det är inte "skit" för det, det drar lika mycket el och lämnar lika mycket värme.
Du köpte väl helt enkelt fel produkt. Elementen utan konvektorplåt fungerar utmärkt på rätt ställe.

PS
Clas O. har Gnosjös element både med och utan konvektorplåt.
Nyfiken som jag är så undrar jag var använder man radiator med/utan konvektion:)
 
M
Alltså, det där med att termostaterna på billiga element är oprecisa och därmed drar mer kan knappast vara mycket. Skulle elementet "dra" mer ström skulle det bli "varmare" i rummet. Det är nämligen 100% effektivitet på elradiatorer. Skillnaden är att en mekanisk termostat kanske håller +- 2c och elektronisk +-1c i rummet, eller nått sånt. Alltså ren komfortsak, snarare än total energiförbrukning.

I princp bör ett oljefyllt element vara sämre eftersom den kommer stråla ut mer energi genom väggen det sitter mot (om du nu har vägghänt element). Å andra sidan kanske konvektion är sämre då mer varm luft hamnar uppe vid taket istället för att stråla ut mot rummet..

Inte särskillt stor skillnad lär det vara i alla fall.
 
jojjeblom skrev:
Nyfiken som jag är så undrar jag var använder man radiator med/utan konvektion:)
Ja, du säger det själv.
Om ytterväggen är dåligt isolerad så försvinner det väl mer värme ut genom väggen om elementets yttemperatur är hög.

Men det är ju en prisskillnad: På Clas O. kostar ett element med konvektorplåt dubbelt så mycket som motsvarande element utan. Det är klart att konvektorplåten kommit till för att det ger bättre funktion för det mesta. Men den förbättringen kommer med ett pris.
I källaren eller friggeboden kanske jag hellre sparar in de hundralapparna och köper det billigare elementet.

Så det är bara att välja vad man vill ha och vad man vill betala för.

En bil med automatlåda är dyrare än en manuellt växlad, men båda bilarna går lika fort.
Vilken är bäst? Båda är förmodligen lika bra.
Men somliga tycker att manuell växel är "skit" och andra att automat är det.

För övrigt är det alltid konvektion kring ett elelement (om det inte sitter i taket).
Men den där veckade plåtbiten på baksidan förstärker konvektionen något,
eftersom den ökar elementytan.

PS
Usch vad jag låter sur :surprised:
Men det är jag inte, ber om ursäkt!
Till förra huset köpte jag 15 svindyra LVI element med konvektor, för att det skulle vara förstklassigt.
Men till sommarstugan och friggeboden räckte det med de billigare tyckte jag.
Och är elementen någorlunda väldimensionerade effektmässigt så blir de inte särskilt varma, om termostaten är bra.
 
Redigerat:
Okay:)
 
Micke64 skrev:
Alltså, det där med att termostaterna på billiga element är oprecisa och därmed drar mer kan knappast vara mycket. Skulle elementet "dra" mer ström skulle det bli "varmare" i rummet. Det är nämligen 100% effektivitet på elradiatorer. Skillnaden är att en mekanisk termostat kanske håller +- 2c och elektronisk +-1c i rummet, eller nått sånt. Alltså ren komfortsak, snarare än total energiförbrukning.
Det kan bli mer än 2 grader tolerans på den mekaniska termostaten. Man tenderar att skruva upp termostaten när det är för kallt. Därför är det inte medeltemperaturen som blir densamma med båda termostaterna utan lägstatemperaturen. Därmed stiger medeltemperaturen och förbrukningen stiger. Som du skriver blir det knappast några enorma skillnader, men skall man köpa ett nytt element finns det få orsaker att välja en mekanisk termostat.
 
S Siouxsic skrev:
Jag har ett isolerat uterum och skall nu börja med värmen. Ytan är ca 17m2.
Jag har tänkt mig 3st 400W oljefyllda radiatorer. Man säger att man skall ha 60-70W/m2 så det borde räcka.


Tittar jag snabt på Julas sortiment så har dem Gnosjös element som kostar 719kr/st (230V) och märket Anslut som kostar 399kr/st.


Gnosjös: [länk]
Ansluts: [länk]


Är Gnosjös dubbla pris motiverat?


Är det någon vinning att välja 400V radiatorer istället för 230V? (med vinning menar jag ekonomisk sådan i form av lägre driftkostander) Isåfall räcker att man köper en kopplingsbox 230/400V ? [länk]
Energibesparing blir det nog inte men om en fas går så har 3fas element fortfarande värme till skillnad från 1fas element som är anslutna på den fas som gick.
Samt så ger 3fas element en jämnare fördelning över L1,L2&L3
 
S stromhu skrev:
Energibesparing blir det nog inte men om en fas går så har 3fas element fortfarande värme till skillnad från 1fas element som är anslutna på den fas som gick.
Samt så ger 3fas element en jämnare fördelning över L1,L2&L3
Energimässigt spelar det ingen roll vilken spänning radiatorerna har, korrekt. Det finns inga 3-fas element, dock 2-fas och termostaten fungerar inte om en fas faller så nej. Jämnare fördelning? Nej. 3 radiatorer som är lika stora går att ansluta symmetriskt om deras märkspänning är 230V. Vid 400V går inte det. Så... det beror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.