Tänkte på bensin. Det skulle jag så klart ha skrivit. Dieselbilarna drar mindre.
 
har provkört suzuki sx4 både bensin och diesel och visst den går rätt bra med 135hk 350nm diesel och snålt men är lite traktor känsla med rätt högt motorljud och hårda fjädring sen bensinaren den va istort sett död under 4000 varv så den kan jag inte rekomendera. Provkörde aldrig swiften för den e alldeles för liten om man ska åka fler än två.
 
Har en Audi A4 quattro tdi -98 bästa bil ja haft, drar ca 0.7 l/mil men är ju ingen raket med sina 110hk, tar sig fram nå jjävulskt bra fast de är snö över trösklarna. Samt så är det svårt att ha roligare på isen, om man gillar att leka med bilen åxå.

edit, ang skatt så skiljer det typ 100kg i vikt, så skiljer väldigt lite, nån hundring har ja för mig, på bilar före -06 nyare som är utsläpps skattade vet ja ej.
 
Redigerat:
Sådär lite off topic i min egen lilla tråd, men vet någon var man kan se ungefär inbytesvärde på sin bil?
Jag vet ungefär vad den säljs för, men det är ju inte direkt samma sak.. :)

MVH Sandra
 
D09
Snigla skrev:
Sådär lite off topic i min egen lilla tråd, men vet någon var man kan se ungefär inbytesvärde på sin bil?
Jag vet ungefär vad den säljs för, men det är ju inte direkt samma sak.. :)

MVH Sandra
Tror kvd.se har sådan tjänst på hemsidan. Huruvida den stämmer vet jag inte.
 
M
oceanis skrev:
Rapporten visade bilar före 2005 och det var ju precis det jag omtalade, att man hade problem med den gamla bensinmotorn som hade ett konstruktionsfel med många rasade motorer som följd av detta. Men den motorn finns inte längre och är sedan länge skrotat så det är ju inte relevant om man följer mitt råd att köpa en som är nyare än 2006.Idag har man samma dieselmotorer som Volvo, Ford och många andra tillverkare dvs PSA motorn. Om du tycker detta är ett problem så kan du inte köpa någon av de vanligaste bilmodellerna i Sverige för det är ju samma motorer och det när det gäller besinmotorn sitter den i XC70.anHaldex systemet är samma som i alla Volvos XC modeller förutom att Freelandern har en off road tillval.Om du skall övertyga mig och försöka föra fram en åsikt kanske du skall använda riktig information och också ge kommentarer baserade på din erfarenhet av nämnda bil.Tråden kommer naturligtvis att bli en sandlådetråd eftersom bilar är så personligt betingat och knappast fakta relaterat och speciellt inte som när man bara "känner någon som kände någon" som hade en sådan :)
Du har helt rätt, infon jag länkade till är inaktuell om man pratar bilar efter 2005.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Satsa på en landrover/rangerover innan -01 och ha den stående på gården som enda uppgift att ploga och dra upp bilar/hämta gäster vid stora vägen :)
avställd och oförsäkrad
 
sir_daniel skrev:
Satsa på en landrover/rangerover innan -01 och ha den stående på gården som enda uppgift att ploga och dra upp bilar/hämta gäster vid stora vägen :)
avställd och oförsäkrad
Klokt förslag, men då ska det vara en gammal Land Rover, Defender.....billiga delar och utan elektronik. Bara går och går och går....:D
 
Om en Land Rover inte läcker olja så finns det ingen kvar..
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Om en Land Rover inte läcker olja så finns det ingen kvar..
hahahahaha..............

(en gammal engelsk Land Rover läcker inte och skulle den göra det så kan du hälla på precis vad du vill den går ändå...........det är inget finlir som i riskokarna) :D:D
 
Redigerat:
Snigla skrev:
Sådär lite off topic i min egen lilla tråd, men vet någon var man kan se ungefär inbytesvärde på sin bil?
Jag vet ungefär vad den säljs för, men det är ju inte direkt samma sak.. :)

MVH Sandra
http://www.bilpriser.se/

Privatpriset ligger väl ungefär på samma summa som bilhandlaren ger. Jag resonerar att många prövar att sälja bilen för inbytespriset plus några tusenlappar, går det inte så byter de in bilen hos handlaren.
 
Ska du ha bilen även för bekväma långfärder så tycker jag att många större SUVvar och Toyota Rav4 går bort. De kanske är bra i terräng, men inte så sköna att åka långt i. Då skulle jag hellre kolla på Subaru, Volvo XC, Passat eller Audi quattro.
 
Har läst en annan av dina trådar, en fyrhjulsdriven traktor och bogserlina fram till närmaste plogad väg (man kan ju dessutom ploga på samma gång)

Protte
 
Hej, kör själv ny A4 Quattro samt en 5 år gammal 320d xd, båda tar sig fram extremt bra. Bor själv i skogen, grusväg och monsterbacke till uppfart. Har inte haft några problem i år med framkomlighet. Däremot....förra vinterns snömassor så fastnade båda bilarna på karossen/underredet pga att bilarna är sänkta/låga - bara fram med spade, Så en suv med högre markfrigång är ett alternativ man bör fundera på tycker jag.
 
Håller med ang höjd på bilen,kommer det snö eller är en vall så hjälper inte fyrhjulsdrift.Hade en Rav4 07 tills i våras
och köpte en Mazda cx 5 som vunnit många tester men känner att rav4 var minst lika bra,har inte kommit lika mycket snö iår men rav4 var otrolig att ta sig fram.Jag fick 95000 för rav4 med aut på blocket efter lång tid då hade den gått 12ooo mil.Så satsa på rav4 07 och nyare(karossbyte vid 06/o7
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.