Har just fått min oljetank och CTC 265 utriven. För att kunna använda tappvatten i väntan på bergvärme tänkte jag skruva in en bussning R15xR20 i muttern på unionkopplingen på inkommande kallvatten till pannans vv-beredare och så sätta ett R15 lock på bussningen. Hittade inga proppar R20 med lång gänga i går på Bauhaus.

Han som rev ringde just och sa att bussningen passade inte för det var typ någon kula som satt i unionkopplingen och bussningen gick inte att skruva in. Per telefon mätte han kopparröret för inkommande kallvatten med tumstock och sa att det var 23 mm på utsidan.

Jag tänkte kapa röret och sätta Ballofix som avstängning men måste köpa på vägen hem. Nu är frågan, är det 22 mm eller fanns det någon specialdimension på 70-talet? Det är alltså kopparrör.

Får väl annars chansa och köpa på chans, en Ballofix är ju inte så dyr.
 
Redigerat:
Jovisst, finns på Biltema, Hornbach och Bauhaus. Men 23 mm eller 21.8 eller annat finns alltså knappast i en installation från 1974? Bara så jag köper rätt? Det är alltså troligtvis 22 mm? Typ är det något annat så ringer man tekniska muséet.
 
Nu lär du hitta lämpliga delar på Bauhaus. men just VVS tycker jag att Hornbach har väldigt mycket bredare och bättre sortiment än Bauhaus.
 
Det löste sig, satt avstänging på inkommande kallvatten. Något som både jag och skrotaren missat trots att jag var nere igår och kollade till pannan. Ibland får man oroa sig i onödan för att hjärnan är på annat håll (=bergvärmeoffert).

Men det satt ingen unionkoppling utan en vanlig klämringskoppling på inkommande. Intressant. Antar att pannan hade R20 invändig gänga och så har man satt på en koppling som passar det rör man använde. Hur som helst är det historia nu och diesellukten är inte så farlig.

Tack så hemskt mycket ni som tog er tid att svara snabbt! Det kunde ju varit allvar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.