Stefan N skrev:
Vad är budgeten på?
Bra fråga.. ! Vi har kikar mest i prisklasserna uppåt max 100 000.. lurigt då själva bilklassen är dyr (fyrhjulsdrivna alltså).. vi hade hoppats att iaf inte få dyrare månadskostnad på bil än vi har idag..

Hade vi vetat att vi skulle flytta till landet hade vi inte köpt en ny bil häromåret i mellanklassen.. (värdeförminskning på nya bilarna är ju grymma!) :/

MVH Sandra
 
MaxPax skrev:
Hehe... en dyr livsstil då.

Ta en titt på sida 8 och 9 här:

[länk]

och snegla lite här:

[länk]
Rapporten visade bilar före 2005 och det var ju precis det jag omtalade, att man hade problem med den gamla bensinmotorn som hade ett konstruktionsfel med många rasade motorer som följd av detta. Men den motorn finns inte längre och är sedan länge skrotat så det är ju inte relevant om man följer mitt råd att köpa en som är nyare än 2006.

Idag har man samma dieselmotorer som Volvo, Ford och många andra tillverkare dvs PSA motorn. Om du tycker detta är ett problem så kan du inte köpa någon av de vanligaste bilmodellerna i Sverige för det är ju samma motorer och det när det gäller besinmotorn sitter den i XC70.an

Haldex systemet är samma som i alla Volvos XC modeller förutom att Freelandern har en off road tillval.

Om du skall övertyga mig och försöka föra fram en åsikt kanske du skall använda riktig information och också ge kommentarer baserade på din erfarenhet av nämnda bil.

Tråden kommer naturligtvis att bli en sandlådetråd eftersom bilar är så personligt betingat och knappast fakta relaterat och speciellt inte som när man bara "känner någon som kände någon" som hade en sådan :)
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
bonnier skrev:
Suzuki Grand Vitara hade vi förut (ungefär i samma klass som RAV4), var väl ganska OK tycker jag, men i törstigaste laget för att kännas bra, runt litern per mil.
Okej, den vet jag inte så mycket om.. ska kika lite på den. Är den rymlig/bekväm? för att åka både långa o korta sträckor med menar jag.. 1 l milen.. var det blandad körning då eller?
MVH Sandra
 
spekerök skrev:
Ägde Mitsubishi L200 pickup dubbelhytt förut grym bil att ta sig fram igenom snödrivorna hade den som familjebil i två år och det funkade okej. Kör nu Audi A6 avant quattro med fantastiska vinteregenskaper, komfort, utrymmen i baksätet där tre barn sitter.

Äldre A6 quattro som vill fram.
[länk]

mvh
Funkar audin lika bra för er nu.. att ta sig igenom samma snövallar.. som Misub... gjorde innan?
MVH Sandra
 
RulleBulle skrev:
Jag kör en A6a Avant Quattro 3.0TDI från 2010 som jag ska sälja. Än har jag inte känt att nu tappar bilen kontroll som jag kunde känna med mina framhjulsdrivna bilar och då kör jag odubbade däck. Härlig känsla när man kom till en korsning och en v70 hade kört upp röven i en stor driva, de var flera bilar som försökte dra ur han men ingen lyckades. Jag körde upp min dåvarande S4 och drog loss bilen på 5 sec utan att ens kämpa.

Så jag kan varmt rekommendera Audi och Quattro.
Har som sagt haft två a6:surprised:r innan (vanliga..) och förutom att audi har dyra serevicar så är det bra bilar! Men jag vet också vad vi hade för skatt på senaste.. så nu måste jag fråga (eftersom jag har ingen aning om hur/vad alla delar av skatten baserar sig på).. hur dyr är skatten på en quattro?
MVH Sandra
 
Jag funderar på en Dacia Duster. 130 loppor för en ny bil. Byggd av Renaultdelar. Verkar lovande.
 
Korvgubbe
Inne på min tredje Subaru, haft en Legacy och två Outback. Kör även Forester i jobbet ibland.
Fantastiska bilar, det finns en anledning till att Subaru har Sveriges mest nöjda bilägare.
Titta på dem, kanske Forester i första hand utifrån vad du skriver, säger jag, då får du en riktigt bra bil med riktig fyrhjulsdrift till vettiga priser. Bränslekostnaden är allt ifrån helt okej till svindyr beroende på hur mycket man idiotgasar såklart, men kör man vettigt och med lugn och planering så går det att åka förvånansvärt billigt sett till storleken och fyrhjulsdriften.
Legacyn upplevde jag som jobbigt låg, det var ett projekt att ta sig in och ur bilen när man är lite stel i kroppen som undertecknat. Forestern är bra, sitter skönt och högt med bra sikt runt om men den är inte byggd för att i första hand köra långa sträckor på motorvägen med. Outbacken är underbar på alla sätt och vis, bra sikt, lastar mycket och man sitter oerhört bra. Till och med så att en vän som väger ~120 pannor och är van vid stora pickup-bilar var tvungen att krypa till korset och erkänna att så bra och rymligt har han aldrig åkt, och då satt han i baksätet!
 
oceanis skrev:
Rapporten visade bilar före 2005 och det var ju precis det jag omtalade, att man hade problem med den gamla bensinmotorn som hade ett konstruktionsfel med många rasade motorer som följd av detta. Men den motorn finns inte längre och är sedan länge skrotat så det är ju inte relevant om man följer mitt råd att köpa en som är nyare än 2006.

Idag har man samma dieselmotorer som Volvo, Ford och många andra tillverkare dvs PSA motorn. Om du tycker detta är ett problem så kan du inte köpa någon av de vanligaste bilmodellerna i Sverige för det är ju samma motorer och det när det gäller besinmotorn sitter den i XC70.an

Haldex systemet är samma som i alla Volvos XC modeller förutom att Freelandern har en off road tillval.

Om du skall övertyga mig och försöka föra fram en åsikt kanske du skall använda riktig information och också ge kommentarer baserade på din erfarenhet av nämnda bil.

Tråden kommer naturligtvis att bli en sandlådetråd eftersom bilar är så personligt betingat och knappast fakta relaterat och speciellt inte som när man bara "känner någon som kände någon" som hade en sådan :)
Inga sandlådor här, möjligen snölådor.. och jag har fullt förtroende för att alla komma tycka olika haha ;)
Sen behöver man ju inte "hugga" på alla beten som kastas ut...

För mig räcker det med att du tipsar mig om bra saker!!! :D
MVH Sandra
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Locke skrev:
Jag funderar på en Dacia Duster. 130 loppor för en ny bil. Byggd av Renaultdelar. Verkar lovande.
Jag såg någon reklam för just dacia.. men typiskt nog kommer jag inte ihåg vad den hette.. men tror att startpriset var runt 138' på en ny bil.. men skulle man lägga till nått.. så var det väldigt dyrt istället (fast det vet jag inte om det stämmer egentligen, för jag har inte kollat hos dem.. bara läst lite tester och hört bekanta prata).

Däremot har jag hört att den ska vara väldigt skrammlig/bullrig när man kör..? Vet du något om det, har du provkört någon?

Tack för inputen,
MVH Sandra
 
Ska du ha audi ska du ha en med torsen fyrhjulsdrift o de e de ju på a6an har hafft en s6a själv o de funkar ju bra men som sagt tidigare subarun är bättre än audin. har kört rätt mycket volvo xc60 o kan ju inte rekomendera nån bil med haldex men i slutänden är det ju även vad man gillar utseende mm för än vad du köper så kommer du klara dig bra men vill man ha det bästa i framkommlighet så är det subaru eller nån bil där du mekaniskt eller elektriskt kan låsa diffar mm
 
Snigla skrev:
Har som sagt haft två a6:surprised:r innan (vanliga..) och förutom att audi har dyra serevicar så är det bra bilar! Men jag vet också vad vi hade för skatt på senaste.. så nu måste jag fråga (eftersom jag har ingen aning om hur/vad alla delar av skatten baserar sig på).. hur dyr är skatten på en quattro?
MVH Sandra
En quattro har nog inte mkt dyrare skatt än en framhjulsdriven bil. Jag pröjsar 3300kr för min 240hk diesel men sen drar den bara 0.65 blandad körning 😃
 
Locke skrev:
Jag funderar på en Dacia Duster. 130 loppor för en ny bil. Byggd av Renaultdelar. Verkar lovande.
Nya Dacia Duster sågades idag i SVD pga dålig säkerhet. Det är bara den dyraste för 150 tKr som har eluppvärnda säten...

Kanske en 4-hjulsdriven Passat?
 
Redigerat:
Suvar och stora fyrhjulsdrivna kombibilar är tyvärr rätt törstiga. Får nog räkna med litern eller strax där över vad du än väljer.

Vill du komma ner i bränsleförbrukning får du gå ner i bilstorlek. Audi har som tidigare nämnts erkänt bra fyrhjulsdrift. Så där kan du ju kolla på Audi A3 Quattro. Sen har både Suzuki och Seat mindre fyrhjulsdrivna bilar. Jag känner ingen som har kört en Suzuki Swift 4x4, men den uppgivna bränsleförbrukningen är 0,55l/mil och det låter ju bra :) Jag en kompis som har haft en fyrhjulsdriven Seat Leon som hon var väldigt nöjd med!
 
RulleBulle skrev:
Jag kör en A6a Avant Quattro 3.0TDI från 2010 som jag ska sälja. Än har jag inte känt att nu tappar bilen kontroll som jag kunde känna med mina framhjulsdrivna bilar och då kör jag odubbade däck. Härlig känsla när man kom till en korsning och en v70 hade kört upp röven i en stor driva, de var flera bilar som försökte dra ur han men ingen lyckades. Jag körde upp min dåvarande S4 och drog loss bilen på 5 sec utan att ens kämpa.

Så jag kan varmt rekommendera Audi och Quattro.
Var med om en liknande grej för många många år sedan.
Vi var i sälen med kompisens stora bakhjulsdrivan Cheva van.
Råkade köra ner i ett dike och kom inte upp.
En norrman stannade sin Audi 90 quattro och kopplade på bogserkättingen och drog upp oss som om Chevan var en liten pappkartong. Så Quattro á la Audi is da shit.
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
tlundberg skrev:
Suvar och stora fyrhjulsdrivna kombibilar är tyvärr rätt törstiga. Får nog räkna med litern eller strax där över vad du än väljer.

Vill du komma ner i bränsleförbrukning får du gå ner i bilstorlek. Audi har som tidigare nämnts erkänt bra fyrhjulsdrift. Så där kan du ju kolla på Audi A3 Quattro. Sen har både Suzuki och Seat mindre fyrhjulsdrivna bilar. Jag känner ingen som har kört en Suzuki Swift 4x4, men den uppgivna bränsleförbrukningen är 0,55l/mil och det låter ju bra :) Jag en kompis som har haft en fyrhjulsdriven Seat Leon som hon var väldigt nöjd med!
Vill jag inte hålla med om Freelander II 2007 tar mellan 0,7-0,8 (diesel) normal blandad körning men kanske mer åt landsvägshållet.

Kolla tex en Volvo XC 60 som tar det samma, så att SUV i dieselversion skulle vara törstiga är inte riktigt sant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.