Hejsan, vi har funderat på att byta bil framöver.. då vi hamnat på landet och har en enskild väg på några hundra meter som kräver sin bil (speciellt då det yr igen så snabbt och man kan inte skotta/plogga 4-5 ggr om dagen direkt..) då man ganska lätt hamnar nere i diket trots att man för 2 sekunder sedan var mitt uppe på vägen.. hmm..

Då det också blir en pendlarbil till jobb, så skulle det uppskattas om bensinförbrukningen var låg ..

Det behöver inte vara nått monster, vi har kollat lite på "småsuvar" men det är en djungel det där.. vad är bra och dåligt med dem? vilka skulle ni tipsa om.. ? någon bil man ska passa sig för? (någon årsmodell man ska passa sig för.. på annars bra bilar?)

Vi har inte tänkt köpa någon sprillans ny bil, det är lite för dyrt tyvärr.. utan bättre begagnad :cool: fyrhjulsdriven, gärna automat..bensindriven..

Tips? råd? tankar?

MVH Sandra
 
M
Akta dig för Land Rover Freelander. Kompisen hade en som pajjade hela tidena. Det mesta vart nog bytt under tiden den ägdes av denne person och när växellådan rasade blev det lite för mycket...
 
Skulle nog säga subaru typ legacy eller imreza har hafft en del fyrhjulsdrivna bilar i mina dar och subarun har oslagbar fyrhjulsdrift och är även mycket pålitlig!
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D09
Jag köpte en äldre Volvo x70 aut

Älskar den

Spelar ingen roll hur mycket snö o is som kommer i monsterbacken hemma, den åker upp utan problem :)

Kör Peugeot 206 tidigare och det var alltid bekymmer i backen
 
Du har väl sett Audi´s reklam på TV´n. De kör ju ur och igenom snödrivor :p
Audi eller Subaru skulle jag välja. Äkta Quattro från Audi eller Subarus system eller BMW´s system. Haldex nja möjligtvis när det gäller säkerhet men inte när det gäller att ta sig fram. Kompisen hade en Golf R32 med Haldex. Tog sig knappt ut till stugan när det var lite snö. Bytte till en BMW 335xd inga problem det bara matar på.
 
MaxPax skrev:
Akta dig för Land Rover Freelander. Kompisen hade en som pajjade hela tidena. Det mesta vart nog bytt under tiden den ägdes av denne person och när växellådan rasade blev det lite för mycket...
Nu är jag part i målet eftersom jag kört Freelander länge men ditt svar är ju inte relevant så tillvida att modellerna har varierat under alla åren den funnits, det är trots allt en av världens mest sålda SUV.

De äldre modellerna hade brister om det var bensinvarianten men det är länge sedan detta löstes och modellen Freelander 2 efter 2006/07 är en helt annan konstruktion. Med helt annan fyrhjulsdrift där viskokopplingen försvann och man satte en Haldex i stället. Likaså bytes den dåvarande BMW dieseln mot en PSA diesel så nu är den fulländad :)

Mitt råd är därför en Land Rover, Freelander från 2007 och framåt som inte gått över 10 000 mil.

Eller vilken annan Land Rover du vill, som tex Defender eller Discovery för om du en gång i livet kört Land Rover kommer du att vara fast för det är en livsstil.
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om man nu inte tänker "suv" så att säga så har vi kikat lite på audis.. då vi haft ett par audi innan.. men vet inte så mycket om deras fyrhjulsdrivna bilar..? funkar de bra? stabila? nån modell som är bättre än den andra?

Även subaru har jag hört gott om, fast de jag känner som haft den.. de har haft äldre modeller.. så jag vet inget om de nya haha.. de tog sig iaf fram i ur o skur eller vad man ska säga.. men de såg inte så mycket ut för världen egentligen (rent estetiskt alltså.. den va en rosthög)..

Tack för alla inputs, keep them rolling.. ;)
MVH Sandra
 
Land rover.. det är en "stor" bil/suv va? Om man nu ska kategorisera dem alltså..
Drar de mycket bensin? dyr i skatt?
MVH Sandra
 
Någon som vet något om hm.. toyota rav4 eller t ex kia sorento (de tror jag båda infinner sig i en mindre storlek av suv? om jag inte misstolkat nån av dem..)

Blargh att det ska finnas så mycket haha.. man blir ju snurrig ;)
MVH Sandra
 
Vad är budgeten på?
 
Suzuki Grand Vitara hade vi förut (ungefär i samma klass som RAV4), var väl ganska OK tycker jag, men i törstigaste laget för att kännas bra, runt litern per mil.
 
M
oceanis skrev:
Nu är jag part i målet eftersom jag kört Freelander länge men ditt svar är ju inte relevant så tillvida att modellerna har varierat under alla åren den funnits, det är trots allt en av världens mest sålda SUV.

De äldre modellerna hade brister om det var bensinvarianten men det är länge sedan detta löstes och modellen Freelander 2 efter 2006/07 är en helt annan konstruktion. Med helt annan fyrhjulsdrift där viskokopplingen försvann och man satte en Haldex i stället. Likaså bytes den dåvarande BMW dieseln mot en PSA diesel så nu är den fulländad :)

Mitt råd är därför en Land Rover, Freelander från 2007 och framåt som inte gått över 10 000 mil.

Eller vilken annan Land Rover du vill, som tex Defender eller Discovery för om du en gång i livet kört Land Rover kommer du att vara fast för det är en livsstil.
Hehe... en dyr livsstil då.

Ta en titt på sida 8 och 9 här:

http://feed.ne.cision.com/client/waymaker1//Commands/File.aspx?id=483510

och snegla lite här:

http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/bilmarkena-med-flest-maskinskador/
 
Ägde Mitsubishi L200 pickup dubbelhytt förut grym bil att ta sig fram igenom snödrivorna hade den som familjebil i två år och det funkade okej. Kör nu Audi A6 avant quattro med fantastiska vinteregenskaper, komfort, utrymmen i baksätet där tre barn sitter.

Äldre A6 quattro som vill fram.
http://www.youtube.com/watch?v=yh6NyR49G8I

mvh
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
Jag kör en A6a Avant Quattro 3.0TDI från 2010 som jag ska sälja. Än har jag inte känt att nu tappar bilen kontroll som jag kunde känna med mina framhjulsdrivna bilar och då kör jag odubbade däck. Härlig känsla när man kom till en korsning och en v70 hade kört upp röven i en stor driva, de var flera bilar som försökte dra ur han men ingen lyckades. Jag körde upp min dåvarande S4 och drog loss bilen på 5 sec utan att ens kämpa.

Så jag kan varmt rekommendera Audi och Quattro.
 
  • Gilla
quattro1
  • Laddar…
engs
Nu är det långt ifrån någon terrängbil, men svärmor har en fyrhjulsdriven Nissan Qashqai i samma syfte.
Dvs en kort men väldigt besvärlig väg/backe sista biten in till huset.

Hon är väldigt nöjd med den i vilket fall, men efter att ha slirat uppför backen hela livet fram till hon köpte denna, så skulle troligen vilken fyrhjulsdrift som helst ett lyft. Så vet inte om det säger så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.