Vad har ni för erfarenheter av livförsäkring vid lån? Dumt att frugan ska få lämna huset bara för att jag dör....
Vilka deals har ni gjort som gjort det?
 
Vi har tagit livförsäkringar nu när vi börjat använda byggnadskreditivet. Jag har ringt till en massa försäkringsbolag, och de som var billigast var Skandia. När jag ringde Länsförsäkringar sa säljaren jag pratade med att han själv valt Skandia för sin livförsäkring pga priset och att villkoren var lika. Vet inte om det var detta svar du frågade efter?!
 
Vi har lån på handelsbanken och där ingår låneskydd, alltså skrivs halva lånet av om en av oss dör.
Pga detta ligger väl Handelsbanken nån tiondel högre med sina räntor än andra banker tror jag?
 
Vi fick också det erbjudandet från Handelsbanken om låneskydd, vilket för oss skulle innebära att det skulle bli en minskad "rabatt" på räntorna. För oss blev det mer "fördelaktigt" (om man nu kan säga så om något som man absolut inte vill använda) med livförsäkring. Men det beror väl på hur mycket lån man har, månadskostnad etc.
 
Denna fråga är aktuell här med!

Har i dag varit på Nordea och Handelsbanken för att få bäst lån till vårt första köpa av bostadsrätt.

Killen på Nordea förklarade det som att handelsbankens inbyggda låneskydd gav ett bra skydd så länge som man hade kvar boendet, men att vid byte av boende så upphörde denna försäkring och man var tvungen att skaffa en ny försäkring. Att teckna en ny försäkring när man är frisk är enkelt, frågan är väl bra hur villkoren ser ut om man skulle råka bli sjuk och vill byta boende :-/ Självklart propsade Nordeakillen för att deras egna grupplivförsäkringar med mer var bättre. :surprised:

Det stämmer även att räntorna på handelsbanken är dyrare pga detta, vi fick en skillnad på 0,1 enheter till Nordeas fördel. Skall försöka pressa Handelsbanken lite mer i denna frågan. Nordea ville ha 82 kronor i månaden för sin försäkring som på två blir dyrare än den 0,1 enheter större räntan för oss.

Vilken försäkring är egentligen bäst?
 
Når vi frågade Handelsbanken så var försäkringen värd 0,2 enheter och är absolut inget tvång att teckna.
 
Inger!
Eran avgift ligger förmodligen i räntan. ;)
 
Hemmakatten
Hej Inger!
Ser mig som en ganska bra "prutare",men nu blir jag välduigt nyfiken på dina villkor hos HB. "bo-kvar-försäkringen" innebär ju att hälften av lånen avskrivs vid dödsfall av maken/makan. Sedan har man ju livförsäkringen (som för bästa ränta är också tecknad hos HB). Så vad blev det till slut för dina husräntor hos HB? Om jag nu får vara så fräck o fråga? Du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill. :)
Och utrsäkta alla felstqavningar, har en katt som just nu trav ar fram o tillbaka ö vet tangentbordet.....
 
Tack Inger för den trevliga läsningen, men vad fick ni för ränta?..... Du svarade inte riktigt på det... ::)
 
Ja, Inger det skulle vara intressant att få veta din ränta så att vi andra kan också förhanla lite bättre. :)
 

Mitt råd är att ta en separat livförsäkring istället för låneskyddet som banken erbjuder.

Låneskyddet utbetalas direkt till banken och täcker den avlidnes halva av lånet.

En livförsäkring utbetalas direkt till efterlevande förmånstagaren och denne person kan då välja hur mycket av lånet som ska betalas för att kunna bo kvar och resten kan personen använda till andra kostnader som kan uppkomma.

OBS! är man sambo ska man aldrig teckna bankernas låneskydd, särskilt inte om man inte har testamente. Man kan då ställas inför det faktum att om sambon avlider så ärver sambons föräldrar som då ska lösas ut ur huset - pengar som då den efterlevande sambon måste punga ut med.
 
Om man är gifta är det bra att teckna denna Bo-Kvar försäkring då och hur länge kan man ha den ? För jag menar om min fru dör när hon är 69 t.ex. så ger inte en livförsäkring speciellt mycket men hur är det med bo-kvar försäkringen ? Betalar den ändå halva huslånet ?
Man måste ju tänka på att om man bygger ett hus för 2 miljoner t.ex. så har man ju inte amorterat av några stora summor om man inte har möjlighet att t.ex. amortera 10000 i månaden, men vem har råd med det.
Då bör det ju vara en bättre affär att ta en Bo-Kvar försäkring istället, en livförsäkring kan man ju ta ändå om man vill för de kostar ju inga stora summor eller ?

Jörgen och Sanije
 
Hej,

De flesta bo-kvar försäkringar upphör att gälla det år man fyller 65.

En livförsäkring betalar ut det belopp man tecknat den för, de flesta upphör att gälla det år man fyller 65.

Ska man ha försäkring för sina efterlevande efter det att man fyllt 65 är det oftast endast en efterlevande pension som är alternativet och dessa brukar gälla tills det år man fyller 70.

Det är viktigt att man tar upp en diskussion om sina försäkringar med sin kontakt på banken. De kan oftast hjälpa till så att man får rätt försäkringsskydd sett ifrån ens situation och behov.
Man behöver oftast en sjukförsäkring, en livförsäkring, en olycksfallsförsäkring. Som komplement kan det vara bra att ha en sjukvårdsförsäkring också. Tänk också på att ha ett privat pensionssparande, så man har råd att bo kvar i huset efter det att man gått i pension - skulle ni klara er på endast 50-65% av er lön?

 
Jag hoppar in i den här tråden även om den är tyst sedan länge. När vi köpte huset 2007 erbjöd SEB bolåneskydd för ca 200 kr/månad. Vi undersökte livförsäkringarna på jobbet och kom fram till att dessa skulle täcka halva lånet om någon av oss dog, så vi tackade nej till bolåneskyddet. Dessa 2400 kr kan vi använda till amortering av lånet istället, resonerade vi.

Många arbetsgivare har någon typ av livförsäkring på sina anställda. Ofta finns det möjlighet att få hela pensionen som arbetsgivaren betalat in åt en utbetalad till efterlevande i en klumpsumma (bättre alternativ än att välja månatlig pensionsutbetalning till efterlevande eftersom man slipper de höga avgifterna) som mankan använda till att lösa lånet. Jag vill starkt rekommendera alla att undersöka dessa alternativ innan ni tecknar bolåneskydd hos banken. Det finns bättre hål hemma att stoppa pengarna i än hos banken.
 
d3katja skrev:
...Vi undersökte livförsäkringarna på jobbet och kom fram till att dessa skulle täcka halva lånet om någon av oss dog, så vi tackade nej till bolåneskyddet...
Det kan hända att du handlade rätt, men du missar kanske en eller två saker:

Livförsäkringen skall kanske räcka till mer än din andel av lånekostnaden.
De efterlevande kan säkert ha en hel del andra utgifter också.

Och en livförsäkring gäller från dag ett.
Men om du avlider imorgon kanske det inte finns så mycket hopsamlat pensionskapital.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.