Hej

September -12 flyttade vi in i vårt tegelhus från 1962, enplansvilla med inredd källare.
De flesta stora jobb var gjorda som tak, dränering, badrum och kök. Det som fattades var att göra fönstren, vilket vi tyckte att det kan vi säkert vänta lite med.
Första vintern höll vi på att frysa ihjäl! +13 var det inomhus en dag och golven var iskalla att gå på, speciellt i sovrummen som ligger ovanför matkällare och stor, öppen tvättstuga.
Detta gjorde att vi inför vintern 2013 bestämde oss för att byta fönster och i stort sett alla sa att detta skulle påverka värmen inomhus. Alltså, nya fönster!
Värmen i huset har efter det absolut stabiliserat sig, MEN det är iiiiskaaaaaallt på golven! Man MÅSTE ha tofflor eller strumpor på sig, eller ja, jag har ju vant mig så går barfota, men det är hemskt.
Någon som vet vad man kan göra åt detta? Vi har en tioåring hemma, samt två sexmånaders. Vill inte låta dem krypa på golvet nästan, ibland när jag lyfter upp dem är de superkalla om låren :(
Tips någon?
 
Vi har lagt mattor.
Sedan har vi 2st luftvärmepumpar och de blåser mot golvet.
 
  • Gilla
Kinaina
  • Laddar…
Kinaina skrev:
Hej

September -12 flyttade vi in i vårt tegelhus från 1962, enplansvilla med inredd källare.
De flesta stora jobb var gjorda som tak, dränering, badrum och kök. Det som fattades var att göra fönstren, vilket vi tyckte att det kan vi säkert vänta lite med.
Första vintern höll vi på att frysa ihjäl! +13 var det inomhus en dag och golven var iskalla att gå på, speciellt i sovrummen som ligger ovanför matkällare och stor, öppen tvättstuga.
Detta gjorde att vi inför vintern 2013 bestämde oss för att byta fönster och i stort sett alla sa att detta skulle påverka värmen inomhus. Alltså, nya fönster!
Värmen i huset har efter det absolut stabiliserat sig, MEN det är iiiiskaaaaaallt på golven! Man MÅSTE ha tofflor eller strumpor på sig, eller ja, jag har ju vant mig så går barfota, men det är hemskt.
Någon som vet vad man kan göra åt detta? Vi har en tioåring hemma, samt två sexmånaders. Vill inte låta dem krypa på golvet nästan, ibland när jag lyfter upp dem är de superkalla om låren :(
Tips någon?
Vi köpte ett hus i somras från -72, enplan med inredd källare. Tidigare ägare har bytt alla fönster och tilläggsisolerat hela övervåningen innifrån. De har bytt alla golv i övervåningen till genomgående bokparkett i alla rum. Vi har också kalla golv (bodde i lägenhet innan och hade en stor butik under) så man är van vid varma golv.
Till saken hör att de byggde om köket också och satte en lång bänkskiva framför två stora fönster i köket. Detta gör att de elementen (elelement) som satt där innan är borttagna för bänkskåpen står där nu. Därför blir det kallras just i köket. Men i övriga rum vet i sjutton varför det blir så kallt??? Misstänker att trossbotten är dåligt isolerad (kutterspån) eller ngt annat skitmaterial. Funderar på att skaffa en sådan här till köket http://www.sanova.se/kickspace.asp lite dyr bara!!
 
  • Gilla
Kinaina
  • Laddar…
Mattor är ju snabbast och billigast. Ska ni göra om golven på sikt så kanske det är vettigt att lägga in golvvärme, ni får en betydligt bättre komfort. Om ni offrar några cm takhöjd kan ni lägga golvvärmen i spårade cellplastskivor, Annars kanske det kan vara värt att prova att blåsa varmluft på golven med någon form av fläkt. Takfläkt, konvektorelement, kickspace, elementfläkten, etc.
 
  • Gilla
Kinaina
  • Laddar…
Ja jag vill gärna lägga mattor i sovrummen åtminstone, köket och vardagsrummet kan vi leva med ändå plus att det är ju varmt om somrarna. Vi har även fått rådet om luftvärmepumpar, så kanske får fundera en gång till på de! Har de hjälpt er?
 
Ja en sådan kanske man skulle titta på. Tack!
 
Vi har funderat på att göra om golven, men vi har inte känt att vi har råd att lägga golvvärme i alla rum :( därav lite denna diskussion faktiskt :) vi gjorde om ett rum i källaren och la matta i det rummet, vilket resulterade i att det kallaste rummet, blev i stort sett det varmaste... Idén föddes då såklart om mattor i övriga sovrum med och det är ju som du skriver det billigaste. Å andra sidan (på tal om att ha råd...) så känns ju ett par fläktar som ett alternativ med!
 
Kanske läge att göra en injustering av värmen först. Vad har TS för uppvärming på huset idag? Vad har ni för golv? Plastmatta eller trägolv?
 
På något sätt så hittar den kalla uteluften in i ert golvbjälklag, annars tycker man att er källare borde värma upp golvet underifrån. Det enklaste är nog att lägga ut fler mattor, det brukar hjälpa ganska bra, speciellt har jag märkt om man lägger sådana där halkskydd under, så att det blir liksom en liten luftspalt mellan golv och matta.
Halkskydd_till_mattor_forlanger_livslangden_och_okar_sakerheten-30417.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"isoleringen" i trossbotten kan mycket väl säcka ihop efter ett tag så att det blir plats för kalluft att cirkulera, men med årsmodellen på era hus tycker jag att det borde vara en gjuten platta som bjälklag? Fast jag är långt ifrån kunnig.

En kickspace funkar bra, men den värmer golvet bara närmast fläkten och är ganska högljudd.
 
Vi har bergvärmepump och vattenuppvärmning, hmm känner mig dum, men förstår ni hur jag menar? Alltså inga el-element alls i huset och i med pumpen så går ju värmen ner om inte pumpen tycker det är tillräckligt kallt ute. MEN när elementen går så går de för fullt och det är supervarmt precis vid elementen, samt på golvet under dem, Så det är liksom inte värmen heller! Trägolv uppe och betong med plastmatta i källaren (den har vi ju bytt ut nu då mot mjuk heltäckningsmatta)
 
smart med halkskydd och matta, tack för tips!
 
bonnier skrev:
På något sätt så hittar den kalla uteluften in i ert golvbjälklag, annars tycker man att er källare borde värma upp golvet underifrån. Det enklaste är nog att lägga ut fler mattor, det brukar hjälpa ganska bra, speciellt har jag märkt om man lägger sådana där halkskydd under, så att det blir liksom en liten luftspalt mellan golv och matta.
[bild]

"isoleringen" i trossbotten kan mycket väl säcka ihop efter ett tag så att det blir plats för kalluft att cirkulera, men med årsmodellen på era hus tycker jag att det borde vara en gjuten platta som bjälklag? Fast jag är långt ifrån kunnig.

En kickspace funkar bra, men den värmer golvet bara närmast fläkten och är ganska högljudd.
Vi har inte gjuten platta mellan övervåning och källare. Det är träbjälklag
 
Kinaina skrev:
Vi har funderat på att göra om golven, men vi har inte känt att vi har råd att lägga golvvärme i alla rum :(
Jag undrar om det inte är värt att omprioritera. Har ni kalla golv som ni avskyr så kanske det är värt att skjuta golvrenoveringen några år på framtiden och spara mer pengar, välja ett billigare ytskikt eller försöka låna mer pengar. Golvvärme höjer ju värdet på huset, så pengarna ni lägger på det är ju en mera investering än konsumtion.

Vi har inga direkta problem med kalla golv hemma, men när vi byter golv på nedervåningen kommer vi ändå att lägga in golvvärme bara för att det är så skönt att gå på.
 
Ett träbjälklag med uppvärmd källare under ger inte iskalla golv. Såvida inte uteluft tar sig in i bjälklaget. Således för mig verkar det solklart att bjälklaget behöver tätas mot uteluft. Uppvärmningen är det inga problem med vad jag kan förstå.

Källargolvet är en helt annan historia, men heltäckningsmatta på ett oisolerat betonggolv/platta är mycket effektivt.
 
Borde kunna gå att åtgärda underifrån ifall där inte är för mycket rör och annat i taket som är i vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.