R
Ser att Smålandsvillan lanserat en ny husmodell som passar mig tämligen bra. Men är det någon som vet vad den kostar? Det är enda huset där priset inte står utsatt. Jag kan visserligen räkna på deras enplanshus av samma storlek och det bör inte bli mycket mer än 200 000 dyrare, allt annat vore orimligt, men är det någon som vet?

Vidare, kan man påverka planlösningen hos SMV någonting alls? Det har sagts mig att man inte kan det alls. Jag skulle nämligen vilja flytta nedre badrummet till sovrum 1 på nedre plan och sedan flytta upp köket mot väggen så jag kan skilja köket och vardagsrummet åt.

Sedan är det vanliga tjafset om standard också, men den debatten tänkte jag kväva i sin linda. Jag vet att våtrumsmatta inte ser lika exklusivt ut. Å andra sidan bot jag idag i ett hus med våtrumsmatta och det fungerar bra. Mycket lättare att hålla rent utan en massa skarvar och lägre risk för fuktskador. Numera finns ju till och med snygga material.

Grunden har jag kontakter som kan gjuta billigt, så det blir ordentlig platta på mark, grunden ungår ju ändå inte i SMVs prisbild.

Tack på förhand för svaren!

Just det, en länk till huset så ni slipper googla: http://www.smalandsvillan.se/vara-hus/sok-hus/2-planshus/villa-jonkoping/
 
Klickar man på den lilla pennan så står det följande: "Villa Jönköping levereras endast inflyttningsklart med totalentreprenad inkl grund och inredd övervåning."

Så du har nog tyvärr inte någon nytta av dina kontakter där :(

EDIT: SMV kör väl torpargrund på sina villor förresten ? I beskrikvningen står det också att det i den beräknade elförbrukningen ingår el till "fläkt i grunden"...
 
Redigerat:
R
Jaha... Ja, det var ju det att jag helst ville ha platta på mark. För det är någon form av krypgrund, ja.

Men då antar jag att den kostar som övriga hus i den storleken då, runt 2,2-2,5
 
Hej

Är nog ett bra hus. SMV är väldigt oflexibla när det gäller anpassning utanför redan tillgängliga val. Ofta blir det till att riva och bygga om när huset väl är på plats. Att flytta ett badrum tror jag inte fabriken är bereda på att göra för rimliga pengar. Man får beakta att dom byggs på mer eller mindre löpandeband med fixturer m.m.

Att gjuta en platta och ställa huset på är nog ingen bra ide då det har isolerat bjälklag mot grunden om det är gjort för varmkrypgrund. Den lösningen slutade man helt med i mitten av 80-talet på grund mögel och fuktproblem.

Huset känns mer som ett radhus för större byggherrar där man vill maximera tomt uttaget på ett område.

Bara några reflektioner.

//Calle
 
R
Då är SMV inte intressant för mig. Eftersom jag inte är händig själv och bara kan riva och bygga om så blir det lika dyrt som att välja ett hus från en tillverkare som inte är budget. Då kan jag likväl bygga ett "riktigt" hus.

Jag vill ha platta på mark. Vet många som har krypgrunder med enorma problem, inte en enda jag känner med platta har däremot några problem. Därmed återigen negativt.

Huset är perfekt för min del. Jag lever ensam och vill egentligen bygga vid havet, där liten byggyta är a och o för att få bygglov. Att lägga det på två plan minskar också kostnaden för grund och det är bra. Jag behöver inte 5-6 sovrum, men vill inte ha ett såntdär enormt trångt hus med små sällskapsytor. Jag vill ha vardagsrum med matsal och separat matplats i köket samt 2-3 sovrum snyggt förpackat. Det säljs knappt alls och gör någon det kostar huset långt över 2 miljoner att bygga, vilket gör att det skulle kosta 3,5-4 med alla kringkostnader såsom tomt, garage, VA, med mera.
 
Hej

Du kan inte riktigt jämföra en modern isolerad krypgrund med gamla oisolerad med öppen ventilation.

Vi har en SMV och har temperatur och fuktlogger i grunden. Den ligger konstant på 15-16°C och ca 50- 60% luftfuktighet. Det är 300mm isolering i botten och 200 mm i randerna med tejpad fuktspärr. Under isoleringen har man samma typ av diffusionsbrytande lager och dränering som på en plata. Undertryck och avsaknaden av tilluft utifrån gör att luften dras i från huset vilket gör att värme kommer ner i grunden och håller den torr.

Bifogar en bild hur det ser ut under huset!
2013-06-05 18.25.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Calle
 
R
Får jag fråga hur du vet att jag inte känner personer med moderna krypgrunder?

Förövrigt så vill jag minnas att det uppstår problem om man någon gång vill dra in golvvärme.

Och så har fortfarande ingen svarat mig på vad det hela går på i grundpris.
 
Hej igen

Nä det gör jag inte (och struntar högaktningsvärt i det med) men det finns många olika varianter på krypgrunder.

Jag bara beskrev Smålandsvillans Cellplastdirekt som är SP testad och bara funnits på marknaden i några nu.

Om du nu vill ha golvvärme och betongplatta så kanske du ska fundera på en annan tillverkare och betala lite mer.

Vill du ha svar på priset så ring en säljare! De brukar alltid vara intresserade av potentiella kunder. (Typ deras jobb!) Priset variera mellan olika delar och säljare i landet.

/Calle
 
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
någonstans har jag snappat upp att smv skall börja med platta på mark också. hur det löser det med färdiga köksmoduler etc vet jag inte. eller så har jag blandat ihop det :) ring o kolla
 
R
Jag försökte ringa deras säljare här och fick frågan var jag hade min tomt. När jag svarade att jag inte hade någon så var det inte intressant att tala om saken. Jag har aldrig förstått mig på husbyggare. Som ekonom vill jag göra budgeten innan jag lägger en miljon på att köpa en tomt. Det är liksom ingenting man bara spontanköper på vinst eller förlust, utan man bör veta att det går att räkna hem ett husbygge där också. Jag menar, om huset blir värt någon miljon mindre än byggkostnaden blir det ju inget kul.

Men visst, raljera ni över att jag råkar vara lite ordentlig med att räkna på saker innan jag gör någonting. Det tänket borde fler ha, så blev TV-program såsom lyxfällan totalt överflödiga.
 
I Habo/Bränninge har Smålandsvillan byggt två hus med platta på mark som de sedan ställer sin moduler på. Vad fördelen med detta är kan jag inte svara på.
 
Låter som en arrogant säljare!
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Jag tycker nya "Jönköping" hade en väldigt intressant planlösning, med "mycket" förvaringsutrymmen, i synnerhet med ovanvåning enligt alternativ 3 eller 5. Det hela ser bra ut på pappret, väl nyttjade 122 kvm. Bra att Smålandsvillan tänkt till på förvaringsbiten. Det vore skoj att gå in i Jönköping och se hur rummen upplevs i verkligheten. (Jämför t ex med deras "Kalmar" som totalt saknar förvaringslösningar.)

Gillar TS planlösningen så är det ju bara att låna den och låta valfri husbyggare konstruera ett liknande hus, med dina önskade modifieringar. Låna planlösningen, gör de ändringar du vill, skicka ut till ett antal husleverantörer och fråga om pris...

EDIT: Med en annan tillverkare kan man dessutom slippa de vertikala täckskivor som Smålandsvillan har i fasaden där byggblocken sammanfogas.
 
Redigerat:
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Richard Andreasson skrev:
Jag försökte ringa deras säljare här och fick frågan var jag hade min tomt. När jag svarade att jag inte hade någon så var det inte intressant att tala om saken. Jag har aldrig förstått mig på husbyggare.

Hej på dig!
Usch vad trist! Jag hade nog också backat om jag hade blivit bemött på det viset av en säljare. Säljaren ska väl dessutom kunna vara behjälplig med att leta/hitta en tomt!
För min del känns kontakten/relationen till säljaren jätte viktig, ni ingår ju i ett samarbete som ska fungera under väldigt lång tid framöver!
Tycker nog som Ginnfilts, låna planlösningen och skicka till olika husleverantörer så kan du dessutom jämföra priser, standard och vad som ingår :))!
Lycka till med ditt hus!
 
Richard Andreasson skrev:
Jag försökte ringa deras säljare här och fick frågan var jag hade min tomt. När jag svarade att jag inte hade någon så var det inte intressant att tala om saken. Jag har aldrig förstått mig på husbyggare. Som ekonom vill jag göra budgeten innan jag lägger en miljon på att köpa en tomt. Det är liksom ingenting man bara spontanköper på vinst eller förlust, utan man bör veta att det går att räkna hem ett husbygge där också. Jag menar, om huset blir värt någon miljon mindre än byggkostnaden blir det ju inget kul.

Men visst, raljera ni över att jag råkar vara lite ordentlig med att räkna på saker innan jag gör någonting. Det tänket borde fler ha, så blev TV-program såsom lyxfällan totalt överflödiga.
Hej

Vi hade ingen tomt heller, men gick igen budget och kalkyler med flera säljaren ändå. Var i kontakt med 5 olika tillverkare när valde hus.

En säljare var ytterst arrogant och korkad när jag ställde frågor. Ringde då säljchefen hos den tillverkaren och bad om att få en ny kontakt angående kalkyler och budget. Två timmar efter så ringde samma säljare med betydligt bättre attityd.

Man kommer inte vidare med banken utan en komplett kalkyl.

//Calle
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.