Hej!
Vi ska byta ut samtliga fönster och två fönsterdörrar i våran tvåplans trävilla.
Anledningen till bytet är att befintliga fönster är i dåligt skick och vi upplever ett kallras och vill ha ett behagligare inomhusklimat. Vi hoppas även göra en energibesparing i och med fönsterbytet.

Vi har haft tre fönsternissar över, och jag har ytterligare ett gäng som kommer i veckan.
Jag tänkte lägga upp vad jag får för offerter från alla som kommer hem till oss dels för att dela med mig av vad ett motsvarande ingrepp kan kosta och förhoppningsvis kunna få stöd i om riktvärdena är rimliga.
Jag uppdaterar mitt inlägg allt eftersom nya fönsternissar har varit hos mig. De som kommer att komma är:

Ekstrands fönster
Mockfjärds fönster
Morups
Hemmafönster(gamla Wisy)
Fönsterexperterna
Norlux
En lokal snickare med goda vitsord(för att jämföra vad de skulle ta för att byta fönster som jag köper)
En lokal snickare som samarbetar med den lokala glasmästaren.
Plastico(Wild-card, ringde mig om pvc-fönster efter att jag la ut offertbegäran på www.fönsterproffs.se)



Underlag för offert:
Samtliga fönster vill vi ha aluminiumbeklädda, med ett uvärde under 1.2 på hela konstruktionen

Övervåning: 8st öppningsbara vridfönster ca 1120x1120

Markplan:
Fönsterdörrar: 1st 880x2080 helglas säkerhetsglas
1st 1080x2080 helglas säkerhetsglas

1st sidohängt 1080(b)x1280(h)
2st fasta 1080(b)x1620(h)
1st vridfönster 1780(b)x1280(h)(bygga igen fönsterhål och bära av balk)
1st vridfönster
3st fasta 1080(b)x1280(h)
1st vridfönster 550(b)x880(h)(bygga igen tidigare fönsterhål som är 1080x1280)
1st vridfönster 550(b)x1280(h)(Bygga igen tidigare fönsterhål som är 1080x1280)

totalt 20 enheter

Offertsvar:

Ekstrands fönster: 163000 efter 36000 i ROT-avdrag, men då hade vi inte bestämt oss för alu-beklätt så man kan väll lägga på ca 20-25000 på det.
Otroligt bra säljare. Trevlig, kommer med tips och förslag. Han undrar om jag verkligen är säker på 3-glas, då 2glas som de har kan motsvara samma U-värde och den lilla skillnaden tycker han är trams. Jag sa 3-glas för att ha samma referens som andra firmor, om jag byter till 2-glas sa han att priset är ca 7% lägre. Väldigt bra intryck!

Mockfjärds: 195000 efter 37000 i ROT-avdrag. Mycket dryg säljare. Kändes som om han tyckte jag skulle vara tacksam för att få köpa hans fönster. På frågan varför jag skulle välja Mockfjärds före andra aktörer fick jag svaret "För att vi har funnits längst och är störst". Jag betalar inte för deras ålder, jag betalar för kvalitet och service.

Plastico PVC: 122000 efter 32500 i ROT-avdrag Bara över telefon, med det underlag som står ovan.

Hemmafönster: 205000 efter ROT, trevlig säljare, lite mjäkig. De kunde inte lösa det stora fönstret där en avbärning var nödvändig, då de skulle ha ca 40000 bara för det.
Uppdaterar när jag har offerten i handen igen.


Tacksam för åsikter och hjälp!!
 
Redigerat:
Ingår drevning, efterlagning och ev nya droppbleck?

PVC är billigast men du får då plastfönster vilket givetvis inte behöver vara negativt, dock brukar glasytan vara mindre, dvs tjockare karmar vill jag minnas. Kan vara bra att veta.

Jag skulle gå på Ekstrands fönster om de känns bäst och är billigast.
 
Satsa på den lokala snickaren och beställa själv via webben. Få en snickare att ställa upp kan bli svårt eftersom de tappar avansen på fönstren om man beställer själv. Hade jag köpt idag hade jag satsat på 2 glas med samma U-värde. Man blir trött på alla reflexer av lampor som man ser flera gånger i 3 glasen, 2 glas borde ju vara bättre på det viset.

Jag beställde själv från Villafönster.se och gjorde allt själv. Var inte alls svårt, så överväg det om du tror att du grejar det.

Verkar som det blivit lite konkurrens på fönstermontage, här far Varmthem runt och gör en massa byten. Vet inte någon prisbild, men de verkar ju sälja bra. Förr var det mest Mockfjärds man såg här i Hälsingland, men nu var det länge sedan. Sänker staten ROT taket blir det nog tufft för dessa firmor när Svenssson börjar anlita Svarte Petter igen.
 
Hur är din tanke med inlägg # 1.
Som jag läser det så är det egentligen bara en tillverkare/säljare som du tycker är OK ?

Nu har du lagt ut dina kort till allmän beskådan innan övriga bud kommit in.

Även tillverkare läser väl BH. :wow:

Om vi spekulerar lite: Om övriga tillverkare har läst detta...

Tror du dom kommer att smörja extra (=vara trevligare) ?
Lägga priset precis under dom anbud du redovisat ?
Eller har du en annan baktanke/taktik? :confused:
 
  • Gilla
Nisse1961
  • Laddar…
Jag tycker samtliga offerter var dyra. Vi bytte också 20 fönster och en altandörr samt gjorde 6 fönsteröppningar större. Vi betalade 76 000 efter rot (inkl. installation och utvändigt arbete) för ett år sedan och då ingick även aluminiumpersienner till samtliga fönster.
Vi stsade på PVC-fönster (Salamander Streamline) och tycker inte de är klumpiga på något sätt. Vi kan starkt rekommendera PVC-fönster!
 
Rooney skrev:
Jag tycker samtliga offerter var dyra. Vi bytte också 20 fönster och en altandörr samt gjorde 6 fönsteröppningar större. Vi betalade 76 000 efter rot (inkl. installation och utvändigt arbete) för ett år sedan och då ingick även aluminiumpersienner till samtliga fönster.
Vi stsade på PVC-fönster (Salamander Streamline) och tycker inte de är klumpiga på något sätt. Vi kan starkt rekommendera PVC-fönster!
Vad var det för firma?
 
En lokal firma här i Norrköping, Heral heter dom.
Ett gäng polacker var här ett par dagar och jobbade som sjutton förra vintern i 10 minusgrader!
 
Att ta ca 10.000 kronor i snitt per enhet med installation verkar dyrt, men det verkar ju som om alla stora tar ut det priset ungefär. samtidigt säger många att det finns mycket prutmån på offerter, men varför skulle alla lägga sig runt samma pris? Om man klipper sin 40% prutmån så lär ju fler kunder nappa direkt istället för att ta in offerter som man aldrig svarar på för att det är för dyrt..

Någon med insikt i fönstersvängen som kan skänka lite klarhet i detta?
 
Kontakta termoplus..... Kommer från Polen. Montering in går alltid dom gör färdigt på utsida. Inne får man lösa sj.

Är billigt jag bytte 5 källar fönster å 1 altandörr, fick betala 12000kr ink rot
 
Finns ju PVC-fönster med snyggare (smalare) profil som ser ut som vanliga svenska fönster

Ex Veka Danline och Aluplast Nordline,
 
Idag hade jag tre inplanerade fönstermöten. Norlux, Morups och XL-Byggs "monterat och klart"

Norlux som var först ute fick lov att ställa in sitt möte pga ett sjukt barn.

Vid elva kom Morups med två killar som kört upp från Linköping. En säljare och en "Trainee"
Säljaren från morups var förberedd och kompetent.
Säljaren på morups såg egentligen inga problem med någon av de specialfall vi ville ha, tvärt om så hade han många innovativa lösningar och förslag som i slutändan resulterade i att vi var väldigt mycket nöjdare med hans lösning än den vi hade bestämt oss för innan.
Han var helt enkelt mycket angelägen med att vi skulle vara nöjda, och det blev vi.
Morups kunde leverera en bättre produkt(0,8 U-värde) än de tidigare bolag som lämnat offert, och därtill att vi fick ett pris som matchade vårat "mål" som låg en BRA bit under mockfjärds och hemmafönster. Därtill så hade de ca halva leveranstiden som andra bolag.Faktum är att vi var så nöjda så vi accepterade offerten på plats i köket i morse.
Hur som helst så är vi väldigt nöjda med kundkontakten, priset och produkten. Nu väntar vi med spänning på att få se hur arbetet kommer att fortgå och förhoppningsvis kan vi vara lika nöjda med slutresultatet som vi är ned det andra.

Jag fortsätter uppdatera med bilder och kommentarer om hur de skönter mätning, leverans, montage och slutbesiktning.

Hoppas detta är till stöd för någon!
 
Mopups är bra om det är bra montörer. Det dom saknar är P-märkning, deras fönster är inte typprovat av Sveriges Tekniska forskningsinstitut det har många av dom andra på din lista sen vad det är värt är upp till varje individ att avgöra vad det är värt att extern part har bekräftar att fönster håller vad det lovar.
 
Vem bestämmer vilka fönster som ska testas?
Är det upp till firman att begära att de testas enligt den standarden eller är det bara vissa som "får vara med"?
 
Hej! Hur har det gått med fönsterbytet? Jag står också i begrepp att anlita dem. Även om de inte är P-märkta så tycker jag de verkar hålla hög kvalitet, frågan är hur bra de är när det kommer till montaget? Kan förstås variera beroende på var man bor och därmed vilka som gör det... Jag fick överlägset bäst offert av dem i alla fall.
 
Hej!
Nu är fönsterbytet klart, och vi är otroligt nöjda!

Kunde inte vara mer glad över att ha lejt ut arbetet med att byta fönstrena. Även fast jag tycker om att snickra och pula här hemma så hade jag aldrig kunnat göra det så snyggt som proffsen gjorde, och inte så snabbt.

Fönstrena dök upp på fredagen, snickarna kom på måndagen. På torsdag lunch åkte de hem och då hade de bytt 18 fönster, 2 balkongdörrar och en ytterdörr. Och då valde vi att ändra storlekar på 7 fönster som de fick regla upp för och isolera väggar.

Angående P-märkning så vet jag inte riktigt vad det gör för skillnad, jag har fått en garantisedel och inomhusklimatet är klart mycket bättre.

Bifogar lite bilder på resultatet;

2014-03-25 15.01.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-03-26 11.48.22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2014-03-25 15.01.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjukt fina fönster, och fantastiska snickare som gav mig stöd och råd inför mitt kommande projekt med att byta all utvändig panel.
Härligt med tvåmetersfönster också ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.