vojma skrev:
Seaside: nej du kan inte justera temperaturen. TEMP- funktionen fungerar som en frostvakt och slår på elementet när tempen hår under ett visst värde, typ +5'c.

Ang slavarna så fungerar det som du önskar. Tror man kan ha 8 slavar till en huvudenhet.
Termostatfunktion finns. Har min på 14 grader normalt och höjer till 22 grader ett antal timmar innan vi åker dit. Funktionen finns dock bara i huvudenheten, inte i slavarna.
 
Sorry, talade om min 9010(?).
 
RFC skrev:
om jag vore dig skulle jag börja titta på en luftsolfångare som man monterar på söder fasaden , den startar när den har solen på sig och tar även hand om ventilation, tycker själv att det är en bättre lösning på ditt problem 'inga elkostnader eller behöver inte fundera på om en säkring har gått :)
En luftsolfångare ger ju inte värme exakt när man vill ha det. Den ger bara ett bra tillskott till underhållsvärmen under höst och vår.

TS vill höja värmen på kommando.
 
RFC skrev:
Man ställer in önskad temp på en konsoll inomhus sen när luftsolfångaren har tillräckligt med sol så ventilerar den in den i huset, men som du säger är det mulet under en lång tid kommer den inte att vara till någon nytta om an inte har som jag, underhålls värmer med ett knvektor element 750 G och det funkar alldeles utmerkt för mig
Det är ett bra råd, men det är inte svar på TS fråga.
 
Perfekt!

Då kommer en följdfråga. Varje element har ju ett termostatvred. Vad ställer du dem på? Har du dem inställda på typ 22 grader och sedan "stryper" Ontech 9030 värmen till 14 grader som du ställt in på dennes termostat eller hur fungerar det? Och om man bara kan höja det element som är kopplad till huvudenheten till 22 grader, vad händer med slavarna? Fortsätter de enligt "den gamla" inställningen, eller hur beter de sig?

Superglad ifall du kan lösa/förklara för då är mitt problem löst. Att värmningen upp till "rätt" temperatur inför ankomst enbart kommer från ett utav elementen tror jag inte är några problem. Det är en relativt liten stuga så då gäller det nog bara att exprimentera med hur lång tid i förväg som man behöver höja upp värmen.
 
mlkjhr skrev:
Termostatfunktion finns. Har min på 14 grader normalt och höjer till 22 grader ett antal timmar innan vi åker dit. Funktionen finns dock bara i huvudenheten, inte i slavarna.
mlkjhr - min följdfråga var till dig. Missade att få med citeringen/kopplingen till ditt inlägg. Hoppas du svarar
 
SeasideSandviken skrev:
mlkjhr - min följdfråga var till dig. Missade att få med citeringen/kopplingen till ditt inlägg. Hoppas du svarar
OK. Har inte läst denna tråd på ett tag. Endast huvudenheten har termostatfunktion därför hanterar jag det så här: Jag har normalt termostaten ställd på 14 grader. Temperaturlarmet har jag ställt på 12 grader. Om jag får ett templarm så betyder det att elementet kopplat till huvudenheten inte räcker till (för kallt ute) då slår jag på ett element i en av slavenheterna. Under såna tider så brukar jag bevaka lite vad som händer med temperaturen, börjar den dra iväg upp mot 16-17 så vet jag att jag kan slå av slaven och vänta tills nästa gång jag får ett templarm. Man kan ju också ha rejält med effekt kopplad till huvudenheten, Den ska ju klara 16A så man kan ju utan vidare ha 2 kW inkopplat. Vi använder stugan så pass mycket så jag har en luftvärmepump som grundvärme och då funkar det perfekt med att huvudenheten slår till när pumpen inte orkar själv. Nu har värmepumpen varit pajj sen mitt i vintern och då har jag skött det hela som jag beskriver först. Funkar bra för mig.
 
Fick just ett meddelande från min Ontech9030: Charge battery!
Vad menar den? Har jag tappat elen i huset eller har apparaten gått sönder?
 
Kurtivan skrev:
Fick just ett meddelande från min Ontech9030: Charge battery!
Vad menar den? Har jag tappat elen i huset eller har apparaten gått sönder?
Om det är strömavbrott så borde du först ha fått ett meddelande om "Main power failiure" eller liknande. Om batteriet forsätter att laddas ur och strömmen inte kommer tillbaks så har du vid det här laget fått ett meddelande "Battery empty, shutting down". Men testa att skicka en statusförfrågan så ser du ju om den är igång xxxx#8# där xxx är din pinkod.
 
Kör Ontech appen vet du! Enheten svarar, undrar vad batterimeddelandet betydde?
 
Nej, har ju den i ett elluttag.
 
Kurtivan skrev:
Nej, har ju den i ett elluttag.
Har den inte batteribackup som inte laddas vi nätet då?
 
Kurtivan skrev:
Kör Ontech appen vet du! Enheten svarar, undrar vad batterimeddelandet betydde?
Svårt att säga vad det berodde på, kanske nån bugg? Har aldrig varit med om att den skickat nåt meddelande som inte varit överensstämmande med verkligheten så att säga. Nå, en gång är ingen gång, du får hoppas att det inte strular mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.