Tack HandySmurf!

får plugga på mina slangvokabulärer :)
 
Hej

Som redan omnämnts är mög ett skånskt invektiv/slanguttryck för skit. Mögslip = slipmaskin för skitiga jobb som man inte vill använda sin najsa maskin till.

Min mögslip är en grå, ful Meec polermaskin från Jula. Den kostar 398 kronor, är en Kinakopia av Bosch polermaskin och låter som ett as. Anledningen till att jag köpte en polermaskin istället för vinkelslip är att polermaskinen är växlad för lägre varv. Ca 1500 varv per minut (jämför vinkelslip ca 10000 rpm) fann jag var lagom hastighet för jobbet när jag på mögslipen hade monterat en stålborste för vinkelslip av märke HardHead, även den från Jula för 98 kronor. Den här kombon funkar för att få bort färg från granit men det skitar ner nåt alldeles enormt. Min fru hittade slipdamm två våningar ovanför och blev tokig så jag blev tvungen att göra något åt det. Inhandlade därför en blandningsskål i genomskinlig ganska mjuk plast från Ö&B för 39kr och monterade den så här på mögslipen:

IMG_1009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den svarta plastmojängen är en verktygsadapter för dammsugare från Clas Ohlson, cirka 60 kronor. Underifrån ser arrangemanget ut så här:

IMG_1012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter denna operation gick det finfint att slipa med tillkopplad dammsugare och det blev mycket renare. Dessutom sprutade det inte gnistor nu och då. Enda problemet var att kanten på plastkåpan då och då tog i knaggligheterna i stenen och det var irriterande. Inhandlade därför en flexibel dragtätningslist för dörrar (39kr på Jula) och även ett paket med billiga kinaspacklar för 15 kronor på samma ställe. Tätningslisten skruvades fast runt kåpans nederkant så här:

IMG_1016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av en av kinaspackarna klippte jag en fyrkantig platta som jag gjorde hål i och monterade på toppen av utsugskåpan. Även detta syns på bilden ovan. Fullt monterad ser det ut så här:

IMG_1020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här kåpan hade fanimej industriell kvalitet på utsuget. Jag lovar, till och med min Rotex 90 lämnar mer skit efter sig i rummet när jag slipar trä. Kåpan var så bra att man (om man var så lagd) utan problem hade kunnat stå och slipa utan andningsskydd. Det är för övrigt något du skall tänka på om du inte redan gjort det - köp en riktigt bra halvmask med kvalitetsfilter och glöm inte skyddsglasögon och handskar. Stendamm och stensplitter är otäcka saker att ha och göra med.

Hoppas ovanstående hjälpte och lycka till. Sitter färgen fast som sjutton kan du prova med att först lägga färgborttagningsmedel och slipa en timme senare, men då är det verkligen tät klädsel, täta glasögon och mask som gällr. Jag avundas dig inte som har jobbet framför dig...
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Tack HerrHysteres för din extremt bra förklaring av en mögslip :) jag håller på som sagt med att få bort ett tjock lager med färg från mina källarväggar i granit. tog svängen förbi bygghandeln från jobbet och införskaffade mig en stålborste till vinkelslip. tyvärr blev inte effekten som jag hade tänkt mig, kändes som att färgen brände fast mer än den försvann. kanske har med varvtalet att göra? har också fått tips om isblästring, men med ett timpris på 1100:- så letar jag gärna alternativ....igår testade jag sandbläster med det "orka" inte riktigt med att få bort allt heller. kanske skulle testa färgborttagning alt värma bort färgen innan jag går loss med slipen igen. jag använde borste nr1 slip1.JPG slip2.JPG .
 
Hm, samma borste som jag. Min gissning är att vslipens höga varvtal bidrar till att färgen bränner fast, men oaktat detta låter det som att du har ett hästjobb att göra. Jag körde en hel del lätt bilning också med mejsel på borrhammaren. Det kanske vore värt att testa? Om du drar ned varvet på maskimen kommer du inte chippa ur stenen utan (föehoppningsvis) bara knacka av färgen. annars har jag inga mer ideer. Antar att du är på rätt spår, prova värme och kem innan du går på isblästringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.