Det är då man tex tittar på vad man kan göra med just golv och taklisterna tex. Garderober kan man ibland gömma saker i ocskå.
 
Jag har ett Nässjöhus från 80 där jag återanvänt mycket av de gamla VP-rören för både Telefoni och Coax.
Det största bekymret för mig har varit att böjarna på rören inte alls är lika snälla som man önskat. Det är ibland ett h-vete att ens få igenom ett dragsnöre oavsett typ jag testat med.
Eftersom mitt hus är en byggsats i moduler har jag dock kopplingsdosor lite här och var i skarvarna mellan modulerna och där har jag lyckats få in en hel del.
Mitt råd är att du börjar med att försöka få en uppfattning om var de olika rören går. Jag skulle precis som andra redan sagt tro att din telefoni är seriekopplad. Hittar du då en punkt där det går att mata kablar åt båda hållen så kan du ju få dubbelt så många uttag. All kartläggning du kan göra underlättar för dig.
Jag fick borra mig igenom golvet i ett förråd på övervåningen och få ner en slang till ett kopplingsutrymme mellan min tvättstuga och sovrummet för att därifrån leda om en hel del trådar. Mycket går, men eftersom alla hus är olika behöver du skissa upp precis hur det verkar vara draget redan innan och utgå från det.

Två personer och en hel del tid är allt som krävs för att tillfälligt släppa på uttag och försiktigt röra på kablarna för att försöka se om man har tänkt rätt med var andra änden av den kabeln finns.

Om du drar ut någon kabel som finns där redan, se då till att du redan bundit i en dragtråd innan för det är ingen garanti att du får i en ny efteråt hur lätt det än är att få ut dem. (Ofta har det slarvats med att klamra lågspänningsrör)
 
  • Gilla
magda136
  • Laddar…
Bjurran skrev:
Om du drar ut någon kabel som finns där redan, se då till att du redan bundit i en dragtråd innan för det är ingen garanti att du får i en ny efteråt hur lätt det än är att få ut dem.
Viktig insikt, som jag önskar att fler elekriker hade.
 
Du skriver inget om trådlöst, Wi-Fi, men det kan vara ett bra komplement till datorer och din IPTV.
Allt bygger på vilka behov ni har och antalet burkar.
Ni hade t.ex. lite TV-tittande, körde IPTV och om ni då bara har en TV så skulle trådlöst kunna vara ett alternativ (går att köra flera även här).
Kör ni bärbara datorer/surfplattor/smartphones så är de gjorda för att köras trådlöst.
 
@bjurran: det är nog som du säger bara att ta tjuren vid hornen och börja känna i kablaget. Det finns inga genvägar liksom... Elektrikern satte upp är antennförstärkare i garaget när vi drog om elen när vi flyttade in. har för mig att dom drog om coaxen (bortkastade pengar :( ) men jag ska ringa honom och höra om han kommer ihåg hur nätet ser ut.

Jag har inte skrivit något om wifi eftersom frågan är hur jag konverterar gamla nät till cat-nät.

Jag vill ha trådat (minst) till följande platser i huset
* En wifi-ap på övervåningen
* Ett uttag i döttrarnas rum (för framtidsbruk) på övervåningen
* En wifi-ap på suterängplanet
* TV- och stereobänken på suterängplanet (ev står wifi-ap här)
* Ett uttag i arbetsrummet på suterängplanet

Från APn på övervåningen kommer jag dra vidare trådar till tv på övervåningen etc.

Wifi kommer att komplettera trådnätet, men det är en annan historia.
 
Redigerat:
Tänk på att socklar under gaderober och köksskåp är en hel massa plats där man tex kan gömma kopplingspunkter. Samma sak om man har överbyggnader på de samma
 
Hej och hå, två år går så snabbt när man har kul. Eller är småbarnsförälder... :)

Nu är det dags att ta tag i detta igen. Jag har idag beställt 100m extraslim Cat6-kabel (5,3mm diameter), dragfjäder och några kit med infällt RJ45-uttag.

OCH - jag har hittat den här ritningen över nedervåningen i huset:
IMG_0285.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är dock lite osäker på hur jag ska tyda ritningen och hur den går mellan planen.
Vad betyder allt...? Hur ska jag utnyttja detta när jag planerar mitt nätverk...?!
 
harry73
Jag har också funderat länge på att byta i alla fall några telefonjack till nätvärksuttag. Egentligen kör vi allt trådlöst, både telefon och internet, så vi använder varken teleledningar och nätverkskablar, men ändå.
Nu blev jag i alla fall lite inspirerad och öppnade kopplingslådan.
Serut som att allt redan är förberedd och att det bara är att byta uttag :)
20151228_152816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Mina kablar har 8 ledare (4 twisted pair) hur ser man vad det är för kabel, eller spelar det ingen roll?
 
harry73 skrev:
Mina kablar har 8 ledare (4 twisted pair) hur ser man vad det är för kabel, eller spelar det ingen roll?
Min gissning är att det spelar roll, men jag vet inte varför. Det får någon kabelkunnig person uttala sig om.
 
Ser ut som typiska nätverkskablar så det är nog bara att köra på, syns det ingen märkning?
 
harry73 skrev:
Jag har också funderat länge på att byta i alla fall några telefonjack till nätvärksuttag. Egentligen kör vi allt trådlöst, både telefon och internet, så vi använder varken teleledningar och nätverkskablar, men ändå.
Nu blev jag i alla fall lite inspirerad och öppnade kopplingslådan.
Serut som att allt redan är förberedd och att det bara är att byta uttag :)
[bild]
Vad går kabeln längst ner till? Den som är kopplad till både 1 och 2? Samt enligt bilden kanske även går till fler platser på högersidan?
 
harry73
Jag tror att den går till första telejacket som sitter precis utanför bilden under kopplingsskåpet, till höger på ovansidan borde det vara inkommande teleledning på insidan av locket finns en beskrivning vav var alla kablar går till
 
harry73 skrev:
Mina kablar har 8 ledare (4 twisted pair) hur ser man vad det är för kabel, eller spelar det ingen roll?
Jo, det spelar roll. Så om du kan hitta en märkning på kabeln så är det ett stort fall framåt. Det är främst en parameter som spelar roll och det är hur snabbt de olika paren är vridna. Äldre kablar (främst CAT3) har för dålig sådan, vilket gör att man inte kan köra snabbare än 10Mbps på dem med säkerhet. Bättre kablar klarar 100Mbps (där är kraven i praktiken inte så stora) och med en riktig CAT5e så går det med 1Gbps.

Nu ser kablarna lite ut som "nätverkskablar" så om de inte är alltför gamla så är de antagligen OK för åtminstone 100Mbps. Även om de är gamla och inte för långa så går det antagligen bra med 1Gbps också. Enklaste är att pröva och se. Installera en patchpanel i din kopplingsbox (ha inte så långa uppskalade och rakt inte uppvirade par, kortare är bättre) uttag i andra änden och se vad det blir.

Mätverktyg är dyra, men man kan oftast komma åt räknarna för felaktiga ramar osv. ur sitt OS, så kör stora filöverföringar i full fart (gärna åt båda håll samtidigt) och se att det inte blir några fel alls.
 
harry73
Ska testa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.