Hej.
Vi står just inför ett taklyft / en påbyggnad av huset och funderar kring
alternativ på värme.
Huset är från 1942 och är idag knappt 70 kvm boyta, under har vi en kall
källare. Det är plankväggar som är tilläggsisolerade med 45 mm invändigt plus osb och gips, gamla kopplade 1+1fönster. I framtiden blir det säkert nya fönster och 45 mm isolering även utvändigt, men det ligger några år framåt.
Bottenvåningen värms upp främst av en luft-luftvärmepump, vi har
även igång en elradiator i köket och golvvärme i badrummet (el).
Vi gör idag av med cirka 11.000 kWh per år, varav hushållselen står för cirka 5000 kWh.


Övervåningen kommer att få en golvyta på knappt 56 kvm, fördelat på tre sovrum, ett badrum
och en liten hall.


Nu till mina frågor.
Mina tankar går åt att det troligtvis inte kommer att gå åt speciellt mycket
energi för att värma upp övervåningen, med tanke på att det kommer att bli
välisolerat och att värmen från undervåningen letar sig dit.
Den första idén jag fick var en frånluftsvärmepump installerad i källaren
och vattenburen golvvärme på övervåningen. Synpunkter på det?

Ett annat alternativ är vattenmantlad pelletskamin på bottenvåningen, eller kanske i källaren.Vi har inga eldningsmöjligheter idag och det skulle kännas bra att ha och att det är mysigt, inte minst när elen försvinner (har dock inte hänt än på tre år).

Jag är inte heller helt främmande för ännu en luft-luftvärmepump, den är ju billig att investera och vi får även tillgång till kylan på sommaren.
Som vanligt är det ju ett budgetbygge. :)

Jag behöver alltså råd och synpunkter kring detta. Känner mig lite kluven snurrig och förvirrad.
Man kan ju lägga hur mycket pengar som helst på detta, men vad är egentligen ekonomiskt försvarbart i framtiden?
Vi försöker hålla ner boendekostnaderna så långt det går.

Tack på förhand.
 
Man kan säga att antingen kan man lägga en större kostnad i investering och sedan få en lägre driftkostnad eller tvärt om. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

6000KwH i uppvärming låter väldigt lite? Och var räknar du in varmvatten? Visst det är ett litet hus men 45mm är inte mycket isolering.

Hur ventileras huset? Kanske inte alls? Vad var det för uppvärming från början? Antar att den finns murstock?

Lte halvspekulativt tycker jag du är rätt ute med att fundera på FLVP, då får du även en lösning för ventilation. Golvvärme på övervåningen tcker jag är rätt tänkt och sedan kan du göra lite olika med nedervåningen. Golvärme där med, radiatorer eller om det fungerar bra med LLVP fungerar det även bra med en fläktkonvektor.

Du måste då dra ventilationsrör för frånluften och sedan tilluft i väggar eller fönster. Det finns ganska många billiga beg FLVP på blocket. Antagligen för att folk tycker de är för små och går för mycket på elpatronen men de kan vara lagom för ett mindre hus. Är du händig så kan du nog faktisk få till något riktigt bra för relativt små pengar.

Kamin är trevligt, dock tror jag inte en ren pelletskamin fungerar utan el. Det finns kombinerade ved/pellets där det antagligen går att elda ved utan el.
 
pelle242 skrev:
Man kan säga att antingen kan man lägga en större kostnad i investering och sedan få en lägre driftkostnad eller tvärt om. Man kan inte äta kakan och ha den kvar.

6000KwH i uppvärming låter väldigt lite? Och var räknar du in varmvatten? Visst det är ett litet hus men 45mm är inte mycket isolering.

Hur ventileras huset? Kanske inte alls? Vad var det för uppvärming från början? Antar att den finns murstock?

Lte halvspekulativt tycker jag du är rätt ute med att fundera på FLVP, då får du även en lösning för ventilation. Golvvärme på övervåningen tcker jag är rätt tänkt och sedan kan du göra lite olika med nedervåningen. Golvärme där med, radiatorer eller om det fungerar bra med LLVP fungerar det även bra med en fläktkonvektor.

Du måste då dra ventilationsrör för frånluften och sedan tilluft i väggar eller fönster. Det finns ganska många billiga beg FLVP på blocket. Antagligen för att folk tycker de är för små och går för mycket på elpatronen men de kan vara lagom för ett mindre hus. Är du händig så kan du nog faktisk få till något riktigt bra för relativt små pengar.

Kamin är trevligt, dock tror jag inte en ren pelletskamin fungerar utan el. Det finns kombinerade ved/pellets där det antagligen går att elda ved utan el.
Tack för ditt svar.
Elförbrukningen är tagen från elräkningarna de senaste två åren.
2012 - 10154 kWh
2013 - 10697 kWh
Hushållselen har jag beräknat utifrån sommarmånaderna där förbrukningen ligger mellan 410-465 kWh.

Det är ju inte bara 45 mm isolering i väggarna. Det är ganska tjock plankväggar och det finns ett litet lager sågspån.

Idag ventileras huset med en paxfläkt i badrummet, tillufts främst från otäta fönster och en extra spaltventil i ett fönster. Troligtvis lite för lite tilluft i dagsläget, det står på att-göra-listan.

Det finns en utdömd murstock från när huset värmdes med olja, den kommer dock med högsta sannolikhet knackas ner när nya taket är på plats. Det tidigare vattenburna värmesystemet är nerplockat av husets tidigare ägare.

Tack för tipset med begagnad FLVP, verkar ju finnas en del. Då ställer jag mig frågan vilken modell jag ska kika efter. Ju nyare desto bättre antar jag?
Råd och tips mottages med tacksamhet.
 
Hade det varit mitt hus hade jag övervägt att sätta in vattenburen golvvärme på övervåningen när ni ändå håller på att bygga om. Sedan en vanlig elpanna för att värma vattnet. Då får ni en trevlig och komfortabel övervåning, och möjligheten att senare konvertera källare och bottenvåning till vattenburen värme om/när ni känner för det, och efter eller i samband med det byta ut värmekällan.

Frånluftsvärmepump kräver vattenburet system. Pelletskamin hade jag valt bort helt, en luftvärmepump är billigare i inköp, ger billigare värme och kräver mindre eget arbete.
 
En flvp funkar rimligen som elpanna till att börja med. Dom är såpass billiga begagnade att det vettigt att göra så. Dock tycker jag egentligen att det är viktigare att ta tag i ventilationen än värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.