Vem har påstått det :-[

Kolla bilderna nedan så har min kamin blivit efter att ha använt den i 2 säsonger. Vist har jag eldat mycket i den (briketter) men det är väl en kamin gjord för. Tillverkaren av kaminen skryter om sin 10år garanti, men det gäller inte "slitagedelar". Det som täcks av garantin är väl benen som den står på. Jag vill bara varna andra att det är inte så billigt att elda i kamin som alla tror. Speciellt inte om man skall köpa reservdelar vartannat år

9.jpg
 
Vilket fabrikat är detta?
 
Märket är Morsö
 
Det såg inte roligt ut
 
Man ska nog vara försiktig när man eldar briketer..
Det blir ju enormt hett av dom
 
Jo, en kamin är gjord för vedeldning, även om det säkert går att elda briketter om man är försiktig. Nu kan det ju vara ett materialfel som är orsaken till slitaget men jag har en liknande kamin från Jötul. Har eldat i den under fem år och det syns inget slitage alls på gjutjärnet/brännjärnen. Jag tror inte att kvalitén skiljer sig åt särskilt mycket mellan Jötul och Morsö?
 
Har du endast eldat med ved?
 
Ja till 98% med ved. Resten består av några försiktiga experiment med pelletskorg och träbriketter. Men eftersom det ändå, trots hyfsade priser, blir mycket billigare med egenhuggen ved (särskilt om man räknar in kaminens låga verkningsgrad i jämförelse med exempelvis en pelletspanna), kör jag med det. Pelletskorgen gav ganska dålig effekt och briketterna brann ganska långsamt och med max tre logs åt gången, så det blev aldrig högre temperaturer än vid vanlig vedeldning.
 
tre logs.

motsvarar inte det 4-4,5 ggr effekten i den vikten i ved?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.