http://www.youtube.com/watch?v=m5qWV86C9HA
:eek: Homemade pyrolys panna 45 kW värmekällan för uppvärmning gjorde en liten produktion.
Tverdotoplivnyy pyrolys värmekälla för växthus, trädgård, garage.Effekt ~ 45 kW. Brinntid laddad med full kapacitet 24 timmar i lågeffektläge 35-40 timmar. Ved lövträ ek, akacia, fuktighet ~ 20%. Laddas kammarvolymen 0,37 kubikmeter. Kontaktytan hos den uppvärmda luften till pannan (värmeväxlare) 9,7 kvm Snigel fläkt - motor 350W, 220, 1400 m3 / h förbränning och 100 W, 350 m3 / h
kan panna 3D modell ses här http://www.youtube.com/watch?v=hDbRfE ...

Översatt från you tube :D
 
Fränt bygge men han glömde tändluckan... :cool:
 
Konvektionsdelen verkar minst sagt lite svårsotad.. Och det var en liten vedlucka? Och var är tändluckan?
 
Bra med tätslutande plåt mellan vedutrymme och efterbrännkammare. Man slipper läckage och bärande keramik. Även bra att inte behöva limma glasfiberflätan i luckorna.
Jag har faktiskt en liknande plåt i min moddade Euronom V30 tätad med glasfiberfläta som hålls på plats med samma princip. Då kan man ha keramikmosaik, bara bitarna är stora nog att inte åka in i asksugen!

Tändlucka känns spontant bara som ett sätt att göra rutigt och randigt va? Något att skriva i fetstil i broschyren! Måste väl vara bättre att slippa en lucka och fundera ut hur det ska se ut för att man ska kunna tända i underluckan?

Fast jag är lite skadad av att mina luckor är kass:(.
 
Nä tändlucka vill man inte vara utan om man haft det ett tag. Bara fylla pannan helt full och sedan tända utan startbrasa. Suveränt för andra i hushållet då det förenklar uppstart mycket.

Spaksotning och tändlucka är inget jag vill vara utan på en vedpanna.
 
  • Gilla
Kalle Johanson
  • Laddar…
Jaja, man kan ju tända pannan 'åt rätt håll' med en tändlucka. Jag har ju missat hela finessen förstås. Glöm allt förtal! Funkar det så bra att man skulle kunna slopa mellanspjället helt, eller behövs det till något annat?

Mellanspjället på Euronom V30 är ju om möjligt ännu sämre än luckorna, krävde omkonstuktion på min för att ens ha en chans att bli tätt. Måste vara heltätt när man kör omvänd förbränning utan fläkt.

Det kanske är överdrivet att hata vissa detaljer bara för att dom råkar vara illa konstruerade på just min panna men det är ju ändå eftersträvansvärt att slippa rörliga delar.
 
På min panna finns det inget mellanspjäll eller liknande. Bara att fylla full, tända och pannan sköter sig själv.

Man ska veta att gårdagens vedpannor ofta tillverkades på svet-/plåtverkstäder eller andra "järnfirmor". Duktiga plåtarbetare och svetsare, men oftas saknades kunskap om eldningsteknik och förbränningsteknik.

En modern vedpanna som är anpassad till hur vi lever idag är utrustad så att alla i hushållet klarar eldningen. I österrike där biobränsleuppvärmning kommit längst så har man även en forskning och utvecklingsavdelning som drivit utvecklingen framåt. Spaksotning, separat tändlucka, lamdastyrning av förbränningsluften, modulerande effekt etc har tagit vedeldningen till nya nivåer då det gäller användarvänlighet.

Felkonstruerade, svåreldade vedpannor som i det närmaste kräver ingenjörskompetens för att få duglig kommer snart att dö ut bland hushållen. Ska man elda ved i framtiden ska det fungera för alla i hushållet, annars väljer man andra uppvärmingsalternativ.
 
kulle
Jag lastar min atmos full o sen tänder, det funkar hur bra som helst.
Jag tycker fler borde prova det som har underförbränning med sugfläkt.
Så tändlucka är inget tvång ;)
 
kulle skrev:
Jag lastar min atmos full o sen tänder, det funkar hur bra som helst.
Jag tycker fler borde prova det som har underförbränning med sugfläkt.
Så tändlucka är inget tvång ;)
Abolut! Inget tvång men tändluckan underlättar. Men det krävs ju rejält gjorda luckor för annars får ni tre, inte bara två luckor som drar Tjyvluft... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.