19 113 läst · 21 svar
19k läst
21 svar
vad kostar fläkten i timmen?
Sida 1 av 2
Har satt upp en ventilationsfläkt på vinden. Och skulle vilja veta vad den kostar att driva i timmen. Effekten är på 14W och skulle gissa på att jag betalar ca 100öre/kWh. Är det någon som vet hur man räknar ut kostnaden?
Tack för uträkningen på kostnaden. Vinden är en "kallvind" men ventilation är igensatt eller nästintill obefintlig så det har blivit lite mikrobiell påväxt, så därför sitter det en fläkt som suger ut luft för att det skall bli rotation därinne. Tanken är att till våren öppna upp med redig ventilation så att det blir självdrag. Är det så stor skillnad tycker ni mot en fläkt som hjälper till? Nu blev det väldigt mycket utanför ämnet. Sorry.
Med min visserligen högt begränsade kunskap inom ämnet kallvindsventilation anser jag att det är ett mycket klokt beslut att installera en fläkt innan ventilationen är korrekt åtgärdad. Självdrag med öppningar vid takfot och taknock bör vara nog då det installeras, men det är i min tankevärld...slin83 skrev:Tack för uträkningen på kostnaden. Vinden är en "kallvind" men ventilation är igensatt eller nästintill obefintlig så det har blivit lite mikrobiell påväxt, så därför sitter det en fläkt som suger ut luft för att det skall bli rotation därinne. Tanken är att till våren öppna upp med redig ventilation så att det blir självdrag. Är det så stor skillnad tycker ni mot en fläkt som hjälper till? Nu blev det väldigt mycket utanför ämnet. Sorry.
Väkommen till byggahus för övrigt...
Undvik att dra in fuktig luft bara.
Nu på vintern är det väl inte någon fara väl? Uteluften e väl torr nu? Men på nått sätt så e ju tanken att fläkten skall fungera ungefär som ett självdrag fungerar. Så luftfuktighetes problemet blir väl om ventilationen är bra även utan fläkt.
Nja, det beror lite på hur du menar.slin83 skrev:
Den relativa luftfuktigheten i utomhusluften är nästan 100% den mesta tiden under vintertid.
Den absoluta luftfuktigheten (gram vatten/m3 luft) är däremot ganska låg, då kall luft inte kan binda så mycket vatten, innan det blir imma/snö.
Så värmer du upp den kalla utomhusluften lite så blir det torr luft, inomhus blir det t.ex. väldigt torr luft så länge vi inte tillför fukt t.ex.med en luftfuktare eller ett ordentligt pastakok, dusch, eller hängtorkning av tvätt, osv.
Det är på vintern man får fuktproblem på kallvindar, om det kan ta sig upp varm fuktig luft nerifrån bostaden som sedan kondenserar på kalla ytor på vinden. Det är mycket viktigt att ha tätt ner mot bostaden. På sommaren är det oftast väldigt varmt och torrt på vinden oavsett.slin83 skrev:
Men om det läcker upp fuktigt luft på vinden så är ökad vindsventilation på vintern ett bra sätt att få bort fukten. Utomhusluften är på vintern vanligtvis kallare än luften på vinden. Därmed sker ingen fuktutfällning från utomhusluften. På sommaren däremot kan utomhusluften vara varmare än vindsluften med följd att fukt fälls ut på vinden om utomhusluft släpps in.f91jsw skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 255 inlägg
Men kan det inte faktiskt fövärra läget att sätta upp en fläkt som suger luft från vinden.
Om ventilationen i övrigt är tilltäppt, så innebär ju det att du får undertryck på vinden, och fläkten kommer att suga upp fuktig luft från våningen under. Och det är den luft man absolut inte vill ha på vinden.
Min lite amatörmässiga fundering, är om det inte vore bättre att ha en fläkt som blåser in luft på vinden istället, vilket kommer att ge ett visst övertryck.
Om ventilationen i övrigt är tilltäppt, så innebär ju det att du får undertryck på vinden, och fläkten kommer att suga upp fuktig luft från våningen under. Och det är den luft man absolut inte vill ha på vinden.
Min lite amatörmässiga fundering, är om det inte vore bättre att ha en fläkt som blåser in luft på vinden istället, vilket kommer att ge ett visst övertryck.
Helt korrekt enligt mig.hempularen skrev:Men kan det inte faktiskt fövärra läget att sätta upp en fläkt som suger luft från vinden.
Frågan är var tilluften kommer till vinden.
Om den kommer in via vinden så är det rätt tänkt med fläkten annars inte.