Då var det dags att riva brandväggen/stödmuren för de två murstockarna i huset. Istället för stödmuren kommer en 115x180mm limträpelare att monteras i dikt med murstocken. (Kanske väljer jag istället motsvarande HEB-balk för att få några cm större dörröppning i sidled och höjdled).
Brandmur rivning 2.jpg

Min fråga är om avväxlingsbalken behöver sättas i spänn mot ytterväggen för att ge tillräckligt stöd för murstocken? Stommen i ytterväggen består av 75x230mm råspont medan kraften mot dessa fördelas över minst 3-4 st.
Spännverkan avväxlingsbalk.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Menar du att den skall ta last horisontellt från murstocken?

Om så är fallet hade jag stämpat och sedan gjutit ihop konstruktionerna.
 
Man får inte sätta bärande träkonstruktioner mot en murstock, så ta stålalternativet.
 
Varför ska den sättas i spänn?

Rimligtvis saknas horisontell belastning från murstocken.
 
MathiasS har nog rätt. Det är mer troligt att det stått en kamin där.
 
Tack för svaren allesammans. Någon direkt orsak till horisontell belastning kan jag inte se när jag synar av stommen till huset, förspänningen var däremot för att stabilisera skorstenarna pga. att bruket mellan tegelstenarna börjat vittra. Det har regnat in i skorstenarna i kombination med att huset stått utan uppvärmning längre tid.

Även om jag föredrar att hålla mig till trä som byggmaterial så faller beslutet på HE200B stålbalkar (överdim.). 12m för ca 10 lapp vilket bör räcka till tre avväxlingar. Ingen förbockning av dessa behövs då de enligt konstruktören ska klara långtidsbelastningen. Beslutar även att undvika förspänningen som var orsak till detta inlägg i forumet, då belastningen redan tidigare är hög på ytterväggen som annars riskerar kalva ut och fortplanta kraften till övervåningen på ett oönskat sätt. Återstår bara val av lämplig balksort för de vertikala pelarna(två upplag för varje öppning), samt att konstruera fötter som fördelar kraften på upplaget på bästa sätt.
 
Några bilder för att visa utkastet av tänkt konstruktion. Det kommer även att bli en likadan avväxling på våningen ovanför, därav dimensionering av pelare.

Avväxlingskonstruktion (A).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pelarfot (A).jpg Bultförband övre (A).jpg
 
Det blir ganska elaka punktlaster på bjälklaget under. Fundera lite kring kopplingen i knutpunkterna också - jag brukar svetsa en konsol som kan ta moment ordentligt - då kan man tillgodoräkna sig detta vid dimensioneringen. En fast inspänd balk kan göras lite slankare än en fritt upplagd. Tror det finns en gammal tråd här som visar hur jag gjorde en gång. Nackdelen med konsolerna upptill är att de tar lite bygghöjd men det går ofta att dölja med undertaket.
 
Bilderna i din tråd om rivning av hjärtvägg visade tydligt vilken konsol du menar. Frågan är hur pass mycket man ska dra ut katet-måtten i detta fall!? Funderar även på omvända konsoler vid montering av pelarna till våningen ovanför, mot avväxlingsbalken för nedervåningen.
 
2 tusen lapp plus reseersättning för att sotaren ska kolla skorstenen inför rivningen av brandväggen. Tur man har humor.....
 
Varför ska sotaren kolla?
 
Orsaken är att själva murstocken tagit mycket stryk av tidigare ombyggnationer där det ser ut som att man använt tegelstenarna i skorstenen att ta spjärn emot med brytjärn o dyl. Stenarna är helt lösa på flera ställen i partier om 3, vilket till en början gjorde mig osäker på hur skorstenen kommer bete sig när jag river brandmuren.
 
Frågan är väl om sotaren är kvalificerad att säga något om murstockens strukturella integritet. Jag skulle nog inte konsultera en sotare förrän det är dax att godkänna skorstenen för eldning.
 
Använd dom pengarna till att foga om murstocken istället. Det går att läsa sig till vilka regler som gäller.
 
Klart man kan dra på och göra en helt avlastande konstruktion och gjuta ett fundament under källargolvet som får ta upp hela påkänningen, dock blir detta rätt kostsamt då det i så fall krävs två stycken konstruktioner av denna sort.
Bild A.1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild F.1.jpg Bild G.1.jpg
Bild B.1.jpg Bild D.1.jpg Bild C.1.jpg
Bild E.1.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.