Hej!

Mina föräldrar vill skänka en del av sin bostad som förtida arv till mig, men vill att de ska stanna "hos mig" om jag skiljer mig med min fru. Antar att de kan skriva gåvan som "enskild egendom".

Men jag behöver belåna en del av fastigheten för att lösa ut en annan delägare i fastigheten (min kusin).

För att få ta lån behöver vi ta lånet gemensamt (vi har andra lån gemensamt), men då antar jag att min fru kommer ha lån på nåt hon inte kommer att äga om vi skiljer oss. Så länge vi är gifta är allt frid och fröjd, då äger hon ju också delen av fastigheten.
Kan man skriva nåt avtal att lånet följer med huset, eller att alla lån också ska falla på mig vid en eventuell skillsmässa?
 
Hela fastigheten kan väl knappast bli din enskilda egendom om du måste lösa ut din kusin?
Det är bara det som dina föräldrar ger dig som de kan göra till din enskilda egendom. Även om du belånar enskild egendom för att lösa ut din kusin tror jag inte att kusinens del blir din enskilda egendom, men jag är inte säker. Ni bör nog prata med en jurist.

Dina föräldrar kan lösa ut kusinen och sedan ge fastigheten till dig. Du och din fru kan också upprätta ett äktenskapsförord, men jag tycker inte hon ska gå med på att vara ansvarig för lån på din enskilda egendom.
 
Redigerat:
Hej och tack för dina kommentarer!

Nej hela huset ska inte bli mitt, tanken är att lösa ut min kusin och sen skänka en del av fastigheten till mig, som ett förtida arv.
Problemet är att de själva inte får ta lån på hela beloppet som min kusin ska ha, så då tänkte jag belåna en del av det de skänker till mig för att skjuta till resten av beloppet.

Men då är det grejen med enskild egendom.
Min fru kan ju inte vara med och ta ett lån som hon, om vi skiljer oss, är skyldig att betala men som hon inte har någon teckning för. Så länge vi är gifta har hon ju också nytta av deras gåva, så att då skulle hon ju kunna vara villig att ha ett lån.

Vet du om det går att skriva att både gåvan och även lånet ska tillfalla mig vid en eventuell separation, typ i äktenskapsförordet?
 
Hade jag varit din fru hade jag nog satt mig på tvären.

Ska ni bo i huset? Jag hade inte velat bo och betala för ett hus som min partner äger. Det skulle inte kännas bra att lägga ner tid och pengar på att förbättra någon annans egendom. Och jag hade absolut inte velat ta lån, eller borga för ett lån, där jag inte äger säkerheten.
 
  • Gilla
Gramphos
  • Laddar…
Är det just huset som måste förbli ditt vid en separation, eller ärdet värdet av huset ni vill skydda?

Om det är värdet som skall skyddas så borde man kunna tänka sig en lösning där ni köper huset av föräldrarna, som i sin tur ger tillbaka pengarna med förbehåll om enskild egendom.

Jag är inte säker på om det håller, dvs. om värdet fortfarande är enskild egendom när stoppar du in det i det gemensamma huset. Kolla med en jurist. Det bör överhuvudtaget vara enklare att skydda värdet av gåvan än ägarskapet till just huset.

Finessen med en sådan här lösning är att då blir ni lika delaktiga i husets värdeutveckling, renoveringar, ombyggnader osv. Men du kan få tillbaka det du satt in som värde från början, om ni skiljer er.
 
A
cykelbud skrev:
Hej och tack för dina kommentarer!

Nej hela huset ska inte bli mitt, tanken är att lösa ut min kusin och sen skänka en del av fastigheten till mig, som ett förtida arv. ...
Vem ska äga den del av fastigheten som inte blir din?
Har du syskon eller finns det andra som ska ärva dina föräldrar?
Är det stora pengar det handlar om?

Kan din fru inte belåna något annat för att hjälpa till med betalningen och så upprättar ni ett låneavtal du och hon? Kan hon/ni inte belåna er nuvarande bostad tex?

Är det möjligen så att det här huset från början ägdes av din mormor eller farfar eller nå't? Måste nämna att den här påminner mig om en väldigt trist historia: Min gammelmormor ville inte sälja sin fina gård utan mormor och hennes syskon skulle ha den gemensamt. Blev inte bra. När sen min mormor och alla hennes syskon var döda så det bara var alla kusiner som skulle ha allt så blev det bara en massa bråk. Sälj det hela, ta pengarna och gå vidare i era liv det är mitt råd.
 
cykelbud skrev:
Problemet är att de själva inte får ta lån på hela beloppet som min kusin ska ha, så då tänkte jag belåna en del av det de skänker till mig för att skjuta till resten av beloppet.
Men varför ska dom ta ett lån för att ge dig förskott på arv? Det låter ju lite snett, ett förskott på arv ger man väl bara om man har mer än man behöver och ens det finns behov en generation ner?

Jag tycker, liksom flera andra här verkar det som, att det vore väldigt intressant att få veta lite mer om bakgrunden till en sådan här komplicerad manöver.
 
Hej, inser att jag inte var helt tydlig med syftet på hela upplägget, ursäkta röran!

Mina föräldrar och min farbror har delat hus, han har nu gått bort. Mina föräldrar vill bo kvar några år till, dels för att de behöver lite tid att hitta nåt nytt och dels för att de trivs. Jag vill också att de ska bo kvar ett tag till pga att jag gärna själv skulle vilja flytta in i huset men hinner inte sälja mitt nuvarande hus precis nu.

Men päronen har låga pensioner och får inte låna till hela summan att lösa ut kusinerna, så då var en tanke att de skänker en del av fastigheten till mig som jag sen belånar och löser ut mina kusiner med. I och med att de skänker till mig så skänker de till min fru, vilket de gärna gör, men går vi isär vill de att pengarna/fastigheten stannar hos mig och mina barn, inte går över till henne och hennes eventuella nya partner/barn. Tanken var då att skriva ägarskapet som enskild egendom.

Om vi flyttar in i huset så kommer gåvan oss båda till del av att vi inte behöver låna lika mycket pengar för att flytta in, och om vi säljer huset så får vi en del av försäljningsvärdet. På det sättet kan man se det som ett förskott på arvet även om första syftet är ett sätt att lösa ut mina kusiner.

Det vi/hon vinner på att hjälpa mina föräldrar bo kvar är att 1) blir det en försäljning är det bättre att det sker om något/några år 2) vill vi flytta in i mina föräldrars hus när de flyttar om ett par år så får vi möjlighet att förbereda en försäljning av vårt eget hus. Fortsätter vi vara gifta så vinner vi båda på det.

Men går vi isär så kan hon ju inte ha kvar lånet utan att äga något av panten, därför tänkte jag att man kanske kan skriva nåt avtal om att jag måste överta hela lånet, går det att skriva nåt sånt avtal?

Om man vill behålla en enskild egendom, är det inte enklare att äga en del av fastigheten enskilt, istället för att ha en fix summa pengar som man äger enskilt? Vid en eventuell bodelning så måste det ju var svårt att veta "vilka pengar" man spenderat på vad? Säg att vi gemensamt har förlorat pengar på nåt och så vid en bodelning så ska jag har samma summa som jag kom in med fast den kan ju ha miskat i värde den med? Äger jag lite mer av fastigheten delar vi ju på om den går upp eller ner i värde?

Men hittar vi ingen lösning på upplägg med enskild egendom så struntar vi nog i det och kör på med att först och främst lösa ut mina kusiner, så får man ta det därifrån.
 
Redigerat:
Undrar om det inte vore enklast att föräldrarna skänker sin del av fastigheten till dig, och du "säljer" halva andelen till din fru och att hon upprättar en skuldsedel till dig. Sedan tar du och hustrun ett gemensamt lån och köper ut kusinerna ur huset. Då blir både du och hustrun hälftenägare av fastigheten, och om ni skulle skilja er så löser ni skulden i samband med bodelningen. På det sättet stannar värdet av gåvan hos dig.
 
Tack! det kan vara en väg frammåt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.