Vilket fabrikat hade du tänkt dig?
 
Det har jag inte alls funderat på men ska jag bara ärlig så börjar jag nu överväga råspont... jag är ju som van att jobba med det så då är det ju inget att fundera på. Och så bygger man luftspalten med masonit
 
På ex Bisons hemsida finns det en monteringsanvisnig http://www.vison.se/dokument.html
De skriver själva:
"LUFTSPALT VID INREDD VIND
Där isoleringen följer takfallet t ex vid inredd vind skall avståndet vara minst 20 mm mellan väv och isoleringens vindskydd, observera foliens nedböjning 20 - 30 mm vilket gör att luftspalten vid takstolen måste vara minst 50 mm"

Men jag har själv aldrig gjort något tak med denna typ av underlagstak och spontant känns inte denna produkt hel klockren vid ryggåstak/pulpettak med luftspalt. Den är säkert kanon vid konstruktioner liknande den KOW infogade.
 
Hallå där Pbengtsson,
det jag länkade till var s.k. klimatvind utan luftspalt.

Den täta plasten, takpappen eller vad det är byts ut mot en duk/väv som tillåter fukttransport ut, men inte vatten i vätskefas in.
 
KnockOnWood skrev:
Hallå där Pbengtsson,
det jag länkade till var s.k. klimatvind utan luftspalt.

Den täta plasten, takpappen eller vad det är byts ut mot en duk/väv som tillåter fukttransport ut, men inte vatten i vätskefas in.
Avsåg bilden, sorry. Klimatvind kan nog funka, men den diskussionen ger jag mig inte in i :)
 
pbengtsson skrev:
Avsåg bilden, sorry. Klimatvind kan nog funka, men den diskussionen ger jag mig inte in i :)
Jag förstår dig, det är en djungel! Men nån gång måste väl "vetenskapen" hinna ikapp.

Och absolut inget att be om ursäkt för :)
 
Åter till denna fråga:
Jag har nu bestämt att använda råspont som undertak och konstruktionen blir som förljer räknat underifrån:
Ångspärr-Kerto 45x400-Armerad plast för luftspalt-45x70-Råspont.
Frågan är hur stor luftspalt man behöver? kan man gå ner till 45 istället för 70?
kommer den tramsäkra plasten att stå imot då man sprutar in lösullen eller finns det risk att den kommer bukta upp och ta i undertaket?
I och för sig kan man i efterhand sticka in en lång bräda i luftspalten och trycka ner lösullen.

synpunketer på detta??

//E
 
Är det så få som bygger pulpettak utan vind?
Hur mycket luftspalt behöver man?
 
I den beskrivning du har
Ångspärr-Kerto 45x400-Armerad plast för luftspalt-45x70-Råspont.
Frågan är hur stor luftspalt man behöver? kan man gå ner till 45 istället för 70?
Är 45x70 avsedd att vara liggande eller stående?

Om den skall vara stående är det nog för att säkerställa tillräcklig luftspalt när plastfolien hänger ner.
Det är ju trots allt 1200 mm mellan takstolarna. Troligen räcker inte 45 mm för att säkerställa luftspalten.

Nej, varför vill du inte bygga utan luftspalt och med ånggenomsläppligt undertak i stället?
 
Förklara gärna den konstruktionen. Den lät klart intressant.
45x70 ät tänkt sitta på högkant btw
 
Du kan ju gå tillbaka och läsa inlägg #4, #6 och #19 :)

Jag kan tillägga att jag själv har ett tak utan ventilation.
Ute är det nu +1°C och luftfuktigheten är "HI" dvs över 95% RH.

På min ouppvärmda, oventilerade förrådsvind är det +6°C och 60%RH.
Tack vare 100 mm cellplast ovanpå råsponten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.