Hej,

jag har funderat på om det inte skulle vara ett bra alternativ att flytta ett hus till den tomt man köpt istället för att bygga nytt. Jag vet att det går, men hur smart är det egentligen? Någon som vet?
T.ex. uppe i Norrland - det finns massor av billiga hus... i avfolkningsområden...
Någon som vet vad det finns för regler, lagar...och hur går det till, vad kostar det att flytta hus?
Eller finns det någon bra länk?

undrar lilla jag
 
Tänk på att ett flyttat hus omfattas av samma regler som ett nybygge, med tanke på handikappanpassning mm.
 
Det finns en annan tråd i ämnet... men jag kan i stora drag redogöra för min erfarenhet. Jag funderade i samma banor som Er, dvs köpa ett billigt hus i Norrland flytta huset (i mitt fall ca 2 mil). Problemet är att man får samma kostnad för grund, VVS och EL oavsett om man bygger nyt eller flyttar. Själva flytten kostade 350 kkr, notera här är endast flyttkostnaden med. Med ett gammalt hus har man säkerligen renoveringar att gör samt att man får en högre driftskostnad. Med tanke på flyttkostnaden + köpet av huset torde en flytt inte vara mer lönsamt än ett nybygge.

Ovanståend flytt var för ett intakt hus. Det kanske är billigare om du köper ett modulhus som kan plockas ihop och placeras på vanlig lastbilar.

Jag funderade även på att plocka ner ett timmerhus och flytta. Ekonomiskkt och rligt men vi trodde inte ett timmerhus skulle passa in i ett område med nybyggda hus.
 
Timmerhus passar alltid in, överallt. :)
 
var finns den andra tråden i ämnet? Jag hittar den inte?

 
Karl XII visst passar timmerhus alltid in :) Dock bor jag redan i ett under somrarna så jag får ändå min årliga dos av timmerhus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.