Tänkte höra om det är någon som provat en Bosch GEX 150turbo excenterslip?
Gärna i jämförelse med GEX 125-150 då jag funderar på att köpa någon av dom.
Är sugen på en 150turbo just för turbo funktionen men är lite osäker då 125-150 är vibrationsdämpad medan inte turbo modellen verkar vara det.
Så frågan är då om turbo modellen är mycket jobbigare att arbeta med än 125-150:n?
Någon som har några erfarenheter av dom.

/Nicke
 
Jag äger en GEX 125-150 och är väldigt nöjd med den. Har använts till allt från finslipning och polering av möbler till finslipning av hela trägolv. Har inte känt på 150 turbo, men har heller aldrig saknat turbofunktion.
 
Inte heller jag har prövat gex-150 annat än i butik. Jag har 125-150 och är supernöjd. Till skillnad från 150 så har 125-150 bra balans och går att köra med en hand. Det tillsammans med flexibel storlek på skivorna fällde avgörandet till 125-150:s fördel.

Vibrationsdämpningen är riktigt bra btw.
 
Har också en GEX 125-150 och är väldigt nöjd med den. Bra avverkning, dammutsug och låg vibration. Har kört den med 40-60 papper för färgborttagning 80-180 för möbelfinish och 220+ för mellanslipning vid målning. Lådan (L-boxx) rymmer en massa papper och alla prylar.

Kan tänka mig att Festools olika slipvarianter kan vara ännu bättre på vissa punkter men de är något dyrare. Har du andra Festool-prylar är det dock bra att hålla sig i samma system med plugit och dammsugarslangar som passar direkt. Bosch är ju lite halvhemliga med det där med dammsugaradaptrar har jag märkt...

Lycka till!
 
badtastex skrev:
Har också en GEX 125-150 och är väldigt nöjd med den. Bra avverkning, dammutsug och låg vibration. Har kört den med 40-60 papper för färgborttagning 80-180 för möbelfinish och 220+ för mellanslipning vid målning. Lådan (L-boxx) rymmer en massa papper och alla prylar.

Kan tänka mig att Festools olika slipvarianter kan vara ännu bättre på vissa punkter men de är något dyrare. Har du andra Festool-prylar är det dock bra att hålla sig i samma system med plugit och dammsugarslangar som passar direkt. Bosch är ju lite halvhemliga med det där med dammsugaradaptrar har jag märkt...

Lycka till!
Angående festool så har jag inga såna, däremot har jag lite annat ur Bosch blå serie. Har bl.a. redan en dammsugarslang från bosch som passar på sticksågen och på en slipmusliknande maskin från bosch gröna serie så den funkar nog direkt på GEX:en.

Får se om någon säger nåt om 150:n annars lutar det nog åt den andra nu. Den är ju dessutom betydligt billigare.
 
Har kört en del Festool Rotex och så vitt jag vet är väl GEX 150 jämförbar med Rotex 150. Tror att stora Rotexen har lite starkare motor (750 vs 600W om jag inte missminner mig) men på de här monstren spelar nog skillnaden ingen större roll. I vilket fall som helst så är det här utpräglade tvåhandsmaskiner som man får ta i en del för att använda när man kör grovpapper på Rotexläge eller turboläge. Att vibrationdämpa dem är nog mycket svårt eftersom sliprörelsen är så kraftig. Dock finns det inget som är i närheten vad gäller avverkningskapacitet så skall du ofta slipa ned mycket material (i termer av tjocklek) så är förmodligen GEX 150 värd att titta på.
 
Har 150Turbon, men inget att jämföra med. :)
Den levererar de ggr. jag använder den.

Körs den i turboläget är 2 händer att föredra, men kör man 'normalt' funkar en hand helt ok, lite beroende på vad man slipar då så klart.
 
Har bl.a. Turbo 150 och i turboläget är den vida överlägsen min festool ets 125 när det kommer till avverkning (och jag skulle tro ETSen avverkar bättre än GEX 125-150.
däremot så är turbon tung om man slipar väggar o tak, då är den lätta enhandsfattade ETSen helt underbar.

jag polerar även bilarna med turbon och det blir väldigt bra.

kontentan..... Man behöver fler än en excenterslip.
 
ullberg
Och jag kör Festool Rotex RO150 som (precis som noterats ovan) är motsvarigheten till Bosch turbo. Jag skulle börja med en sådan och möjligtvis komplettera med en ren excenterslip om man känner behovet av en mer välbalanserad maskin. rotex-(turbo-) läget är grymt, det både avverkar och blir bra finish, samt som nimajneb säger, är utmärkt för polering, vilket inte en vanlig excenter är helt bra på.

På ämnet avverkning kan jag rapportera att jag har papper med grovlek P24, dessa i rotexläge är inte att leka med, maskinen har sån fart ner i materialet att det nästan är svårt att lyfta upp den (lite överdrivet men...)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.