Hur bra isolerar en OSB 12mm och en 6mm gipsskiva?
Anledningen är att jag tar bort en gammal isolering från inner/yttervägg som är 12mm tjock. Bakom det så finns 2 tum 7 reglera sammansatta till en vägg.

Nu är frågan hur jag ska göra med isoleringen mot ytterväggen kontra innerväggen.
Det blir ju rätt mkt mer tjockare vägg ( 45x70 regel, OSB och gips ) och det blir sådär bra med fönster och dörrkarmar med en vägg som sticker ut 7-8 cm eller däromkring.
Enbart OSB och gips mot väggarna funkar bra då det kan kompeteras med en smyglist där de sticker ut. Behöver jag köra med isolering eller inte?

Jag är rookie för kännedom..

Förslag på lösning mottages tacksamt.
 
Isolervärdet är ju strax över noll.
Men en annan sak, måste du köra 6mm gips? Den är ju inte så lämplig att köra på OSB samt den är dubbelt så dyr.
 
Ghost79 skrev:
Hur bra isolerar en OSB 12mm och en 6mm gipsskiva?
Anledningen är att jag tar bort en gammal isolering från inner/yttervägg som är 12mm tjock. Bakom det så finns 2 tum 7 reglera sammansatta till en vägg.

Nu är frågan hur jag ska göra med isoleringen mot ytterväggen kontra innerväggen.
Det blir ju rätt mkt mer tjockare vägg ( 45x70 regel, OSB och gips ) och det blir sådär bra med fönster och dörrkarmar med en vägg som sticker ut 7-8 cm eller däromkring.
Enbart OSB och gips mot väggarna funkar bra då det kan kompeteras med en smyglist där de sticker ut. Behöver jag köra med isolering eller inte?

Jag är rookie för kännedom..

Förslag på lösning mottages tacksamt.
Osb och gips isolerar ingenting. Eller om man ska vara noggrann isolerar det lite men det kan du bortse från i detta fall.
 
Stefan N skrev:
Isolervärdet är ju strax över noll.
Men en annan sak, måste du köra 6mm gips? Den är ju inte så lämplig att köra på OSB samt den är dubbelt så dyr.
Varför inte renoveringsgips på OSB?
Jag har även 2tum7 träregel bakom OSB:n så det blir rejäla grejer att skruva upp saker i.
Renoveringsgips väger mkt mindre och är enklare att hantera.
 
Redigerat:
Den är så tunn så den flexar ju minsta lilla det är ojämt bakom.
 
Du skriver att väggen består av "2 tum 7". Vad betyder det? Består den av 7 tum (17,5cm) massivt trä eller är det bara 5cm med trä? Oavsett så kan det ju vara en ide att tilläggsisolera lite för att få bättre inomhusklimat samt värmeekonomi. Redan 45mm extra isolering kommer att göra en märkbar skillnad.

Ang renoveringsgips eller vanligt gips så håller jag med alla andra. Kör med 13mm gips om du har ett val. Vill du ha lite mer lätthanterade storlekar aå kan du cälja skivor som bara är 90cm breda. Det blir ju lite mer att spackla men det överlever du säkert.
 
S
Ghost79 skrev:
Varför inte renoveringsgips på OSB?
Jag har även 2tum7 träregel bakom OSB:n så det blir rejäla grejer att skruva upp saker i.
Renoveringsgips väger mkt mindre och är enklare att hantera.
tycker inte tunn gips. dom knäcks så lätt.
 
Stefan N skrev:
Den är så tunn så den flexar ju minsta lilla det är ojämt bakom.
Aha, men osb är ju släta..
 
S
Ghost79 skrev:
Aha, men osb är ju släta..
va riktigt fin osb om du fått släta såna.

kör på vanlig gips, reno,gips vinner man inte mycket med
 
Stefan N skrev:
Isolervärdet är ju strax över noll.
Men en annan sak, måste du köra 6mm gips? Den är ju inte så lämplig att köra på OSB samt den är dubbelt så dyr.
I min bygghandel skiljer det inte mer än 50öre mellan vanlig och renoveringsgips men jag har iofs inte kollat butikspris utan det är med min rabatt.
Vid närmare eftertanke så var det nog över ett år sen jag frågade pris på det men skillnaden borde ju inte ökat så markant.
I övrigt så håller jag med om att man helst bör köra med standardgips, dels för att de knäcks så lätt och dels för att de gömmer ojämnheter bättre.
 
Då har du väldigt bra pris på renoveringsgips, normalt skiljer det ca 30%.
 
Stefan N skrev:
Då har du väldigt bra pris på renoveringsgips, normalt skiljer det ca 30%.
Eller också betalar jag överpris på standardgips :D
 
Vad gör OSB-skivan för nytta på den platsen? Kan du inte lägga normalgips direkt på plankväggen?
 
Plankväggar brukar vara lite krokiga. OSB jämnar till det lite. Man kan ju sätta dubbelgips också.

Jag satte bara enkelgips men man får vara nykter när man skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.