Jag har ett mycket välisolerat hus som byggdes 82. 1987 installerades bergvärme. Den gamla värmepumpen sjunger nu på sista versen (inte så illa att kunna köra den i drygt 16 år). Döm om min förvåning när jag ger mig ut för att köpa en ny värmepump och alla leverantörer/återförsäljare jag talar med säger att jag måste borra nya hål! Befintliga hålen är på 100 meter. Jag har sett i detta forum att man idag borrar runt 150 meter. Men om jag nu bekostar en borrning till 150-200 meter och köper ny VP löpar jag ju risken att det ska vara 250-300 meter djupa hål nästa gång? Hur ska man få lönsamhet i detta? Råd och tips önskas innan vinterkylan sätter in.
 
Mycket intressant inlägg!
I instruktionsboken till min gamla rackare står det att rekommenderat aktivt djup är 50 meter.
Nu tror jag att rekommendationen är runt 100 meter för pumpar i samma klass.
Den gamla rackaren i detta fallet är en IVT Greenline Puls 4 från 1997.

Pumphål är ju en hel vetenskap i sig. Man dimensionerar ett borrhål enligt en standardiserad mall där man antar att berget bara kan avge en viss mängd energi per meter.
Allt för att borrhålet ska kunna leverera energi utan att berget fryser igen.
Nu är det ju inte så enkelt - i verkligheten beror ju kapaciteten på hur berget är beskaffat och hur mycket grundvatten och grundvattenströmmar det finns.

I ditt fall lär du ju inte behöva bekymra dig om ny borrning - har du inte fått permafrost vid det här laget kan du ju fortsätta köra i många kalla vintrar till. OM du köper en pump med samma effekt.

Nu måste du berätta vilken pump du har!
 
Pumpen är en Thermia Energimyra. Nu har jag fått mer information i ärendet. Vi köpte huset 94 - att det fanns bergvärme installerad var ju ett stort plus. Nu har jag fått reda på att installationen är gjord med kopparrör i hålet och att det inte fungerar med nya media. Så oavsett borrdjupet är det kört ändå! Jag kan konstatera att värmepumpen fungerat bra men jag är ganska sur på hur installationen gjorts. Vet inte om man kalla det det ett dolt fel men jag känner mig blåst. Frågade om man kunde renovera den gamla pumpen men det får man inte p g a mediet.
 
kan du inte byta kopparrören mot ny slinga i samma hål?

en offert jag fick på min barre var 85m aktivt hål, iom att jag inte har det välisolerat så försvann den firman fort som sa-an... (valde de som specade 175m aktivt istället)

så visst måste det finnas bergvärmepumpar modell mindre som klarar 100m? speciellt som du skriver att du har välisolerat och egentligen inte behöver så hög effekt?

(edit) tror nog inte du ska känna dig blåst? var en annan tid och en annan teknik då väl? (inte så bra koll)...
 
Hålet är ju borrat - det måste ju gå att hysta upp kopparrören och peta i en standard plastslangsslinga.
Räcker inte borrdjupet kan man komplettera med en frånluftsmodul som återvinner energin i frånluften och värmer hålet vilket ger några meter extra.

Hur mycket effekt ger en energimyra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.