Inget svar utom att firman byter matningen om jag vill det... Det har dock sannolikt redan orsakat ett alltför högt eluttag som kommer på min värmeräkning inom kort. Förutom att det såklart inte blivit varmt. Värmen har hoppat runt mellan de olika slingorna eftersom den inte räcker till att försörja alla. Den smala matningen har man försökt kompensera genom att sätta upp pannan (och vrida upp tempen i systemet), fick jag förklarat för mig. Nu ser jag fram emot att få riktiga matningar på plats.....tyvärr känns det ju som att jag inte kan förutsätta att det blir rätt denna gången heller, tack därför för alla tips

Bör man lägga PEX i mellanbjälklag? och sen kopparrör "synligt"? eller kan man då lika gärna ha koppar även i mellanbjälklag? PEX förstår jag blir inte så snyggt synligt.
 
PEX dolt och koppar synligt.

Så här kan det se ut med pex i bjälklaget:

pict539.jpg
 
  • Gilla
pelle242 och 2 till
  • Laddar…
sepani skrev:
Bör man lägga PEX i mellanbjälklag? och sen kopparrör "synligt"? eller kan man då lika gärna ha koppar även i mellanbjälklag? PEX förstår jag blir inte så snyggt synligt.
Man bör dela det av anledningen att PEX är böjligt så då går det att få in i befintligt fackverk/bjälklag.
Kopparen går inte att böja om man inte har glödgad koppar som är mjukare, och då kan man lika gärna köra med PEX direkt. Man får oavsett lösning inte bygga in skarvar, därav att PEX är smidigt eftersom det går att dra 35m utan skarv i ett bjäklag.
 
corre skrev:
Man får oavsett lösning inte bygga in skarvar
Jo, om vi pratar om värmeledningar så får man ha inbyggda skarvar.
 
Nu är jag glad amatör, så ta detta med en nypa salt. Men om man drar upp rören i en båge, då bör man väl ha en luftning där, på högsta punkten? Annars är det väl risk att luft samlas där, och stör flödet.
 
Ja om man inte kan spola ur luften med bra tryck, rör i rör kan vara lite lurigt om man inte klammar ordentligt kan lätt bli hängmattor som luft samlas i. Inte bara att dra tjofaderittan tempo och tro att det skall fungera, Mathias bild är ett föredömligt exempel på en bra installation.

mvh
 
Gabbe1 skrev:
Jo, om vi pratar om värmeledningar så får man ha inbyggda skarvar.
Inte i nyinstallation va? Bara om man bygger in befintligt?
 
24 skarvkopplingar fick jag montera i en prefab villa förra året på golv värmen för över våning, avikelserapport noterades. Inte speciellt genomtänkt men så var VVS ritningen för huset.


mvh
 
Enligt säkert vatten 2011:1 och avsnitt 2.3.2 så står att värmeledningar bör förläggas så att läckage snabbt kan upptäckas.

I avsnitt 2.3.1 (som behandlar tappvattenledningar) står att tappvattenledningar skall förläggas så att läckage snabbt kan upptäckas
Dessutom står det i 2.3.1 att dolda tappvattenledningar skall utföras utan fogar, något liknande krav eller skrivelse finns inte alls i 2.3.2.

Jag kan inte tolka detta på annat sätt än att det inte finns något uttryckligt skallkrav att värmeledningar ska installeras utan dolda skarvar/fogar.
Däremot bör man förlägga dem så att läckage snabbt kan upptäckas.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.