Hej, har inget med hus att göra (därav off-topic delen) men här finns ju många händiga personer så jag chansar här.

Har köpt några "damasksmidda blad" från e-bay som med all säkerhet är fejkade, de ser ut som att mönstret är gjort av laseretsning, eventuellt även med kemiska medel. Så jag tänkte slipa rent mönstret och ha knivarna rena.

Jag tänkte på vinkelslip med lämplig rondell, men har ingen aning om vilken som man skall använda. Är lite skraj för att välja en rondell som tar för mycket. Har alltid bara använt vinkelslipen för att kapa metall. Någon som har något bra förslag?
Eller skall man köra någon helt annan metod?


tack på förhand, mvh J
 
Varför inte testa med vanlig vattenslipduk först?
 
S
du får testa med sliptrissa till vinkelslipen, istället för skiver
 
@ Anders: Vattenslippapper, är det något speciellt med dem eller är det vanliga slippapper 800 eller mer?

@ SBH, har du lust att länka till någon? Jag googlade men fick upp väldigt många alternativ som inte liknade varandra. :x
 
Med en trissa eller skiva på vinkelkapen kommer det att gå fort att få repor/gropar som du kanske inte vill ha. Är det bara ytlig etsning så tar ett fint slippapper bort det utan att du behöver efterbehandla.
Du vill väl ändå sen slipa det fint efteråt så då behöver du ändå slippappren...
 
S
anders07 skrev:
Med en trissa eller skiva på vinkelkapen kommer det att gå fort att få repor/gropar som du kanske inte vill ha. Är det bara ytlig etsning så tar ett fint slippapper bort det utan att du behöver efterbehandla.
Du vill väl ändå sen slipa det fint efteråt så då behöver du ändå slippappren...
använda senast slipskivan på repiga fickpluntan fick perfekt resultat
 
Hej

Börja med en roterande rostfri stålborste fortsätt med en slippasta ihop med en tygtrissa på en bänkslipmaskin om det ska bli bra. Avsluta med Autosol för spegel yta!

//Calle
 
Smärgelduk, håll den över en fil för jämn yta. Börja med grov, sedan finare och finare. Avsluta med gröna sidan på en tvättsvamp, och sedan polerduk. Glöm inte att olja in stålet när du är klar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.