Hej!
Har ett badrum på 1,5*1,7 meter, 2,2 m i takhöjd. Idag ligger det matta på golvet, kakel på väggarna och väv i taket.

Har fått in en offert på renovering. Planen är att ha matta på golv och väggar. Slutsumman ligger på 26419:- (19140:- efter ROT)för arbete och material.

Arbetskostanden känns rimlig 14559:- vilket borde ge 40-45 mantimmar (ca 20 tim/2 pers)
Materialkostanden ligger på 11466:-.

I offerten ingår
Leverans och montage av matta på väggar och golv
Spackling
Håltagning för golvbrunn
Rivning av vägg
Gipsning av vägg

Det ser ut som att materialkostnader ligger på ca 800:-/kvm (golv o vägg) och arbetskostanden ca 970:-/kvm (485:- efter ROT)

Är detta rimligt?
 
Skulle säga rimligt ja, bra pris nej. Men så blir det när jag alltid jämför med mina priser då jag alltid tar rörligt.
 
Tack för svar! Misstänkte att det lutade åt det hållet. Vad anser du om materialpriserna?
 
Vet att gips ca 35:- kvm och plastmatta runt 250:- kvm så det är nog den största boven vilket är synd pga ROT avdrag.
 
Tycker spontant att det verkar väldigt billigt. Sen undrar jag hur du får 14559 kr att räcka till 45 arbetstimmar? Det skulle innebära 323 kr i timmen. Sjukt billigt i så fall. Här hittar man inga hantverkare för under 500 kr / h.

Allt rörarbete är inte inkluderat i detta? Montering av badrumsmöbler, elarbete? I så fall är det kanske snarare rimligt pris!
 
Jag har räknat på 360:-/ tim vilket förmodligen är billigt för våtrumsmänniskor.

Nix, inget elarbete, montering av badrumsmöbler, inget rörarbete. Endast underarbete och uppsättning av mattor.
 
29 timmar har dom nog räknat och dom river bara och ser till att det blir ett nytt tätskikt. Ofta vid rivning kan man återanvända gipset igen.

Vi gjorde vårt badrum 2,5*3 meter och vi fick det för 14.000 men då hade jag gipsat.
 
Men inget rörarbete, behövs det inget, eller fixar ni det på annat sätt?

Om golvbrunnen är äldre än tidigt 90-tal så skall den bytas om man följer reglerna.
 
S
men tänk på ha en tanke på att det kan bli dyrare. man vet aldrig va man hittar när man river.
 
Nej det är inte mycket rörarbeten så de ligger vid sidan av. Brunner är som tur är ok.

Ja, det är så sant. Man vet aldrig vad man hittar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.