Ja, det kan vara bra. Som jag ser det så gäller ett inlägg utan citat alltid antingen första inlägget eller sista. Det brukar vara lätt att förstå vilket, men om det är första inlägget man menar och det inte är uppenbart så kan man citera.

Det finns forum där citering av sista inlägget är "förbjudet", så det är sannolikt en ganska generell regel.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Snailman
Här vet man ju egentligen inte om man kommer att citera sista inlägget eller ej, det är ju ibland någon som hinner svara strax före en själv...
 
  • Gilla
Carl_Elvis och 1 till
  • Laddar…
Jo, det händer, och då får man editera i efterhand med citat.
 
Jag tror det stora problemet är att det är många som inte vet hur man redigerar ett citat. De klickar på Citera och sen vågar de sig inte på att försöka redigera och de vågar sig inte på att backa och klicka på Svara istället när de märker att det blir en massa citat.

Det finns många liknande problem som beror på att spridningen av internet har gått så fort fram och att det idag finns nån slags inställning att "man ska inte behöva lära sig nåt utan ska kunna använda det inutitivt".

Jag har t.ex. varit på en del chattar där man använder "IRC-kommandon" och det är ibland skrämmande att se hur många som inte förstår när man skriver "du ska skriva t.ex. /me hoppar". Att försöka få en användare av den typen att förstå hur man använder quote och /quote för att stuva om i citaten är inte lätt.
 
Redigerat:
En variant som Sweclockers använder på sin mobilsajt (men inte på sin vanliga sajt) är att komprimera citat så att man bara ser "hummum skrev". Jag var först inne på att vi skulle visa upp våra citat så på vår mobilsajt men jag backade i sista stund eftersom det skulle innebära ytterligare ett klick för de som vill läsa citatet och det tyckte jag var störande.

En gyllene medelväg skulle kunna vara att försöka korta ner långa citat så att de "inte tar över" och lägga en "Läs mer"-länk längst ner under det avkortade citatet.
 
Låter som en vettig lösning! Visa ett visst antal tecken, säg 100, om det är fler tecken i citatet så används en "Läs mer"-länk, på så vis kan mindre citat visas i sin helhet.
 
Ja, liknande teknik används ju ofta på forum där det t.ex. publiceras programmeringskod. Då ser man en ruta med kanske de 10 första raderna av koden och sen har rutan rullister så man kan scrolla sig igenom.
 
mycke_nu skrev:
Hade ingen aning om det. Där ser man.
Nu har vi ersatt den lilla pilen med en tydligare "Visa original"-länk så att man förstår vad som händer när man klickar på den. Så här ser det ut:

visa-original.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förkortningen av långa citat finns fortfarande med på att göra-listan men är ännu inte gjord.
 
  • Gilla
mycke_nu och 2 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
[bild]

Väldigt irriterande. Men detta är väl mest en fråga om nätikett än tekniska funktioner. Möjligen borde man omöjliggöra citat av mer än EN bild åt gången.....
Nu har vi fixat detta. Så här ser det ut (se ovan).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Nu har vi fixat detta. Så här ser det ut (se ovan).
Det vore ännu bättre om texten "Visa mer" kunde bli "Visa mer, ytterligare XX rader", eller något liknande. Jag har redan flera gånger klickat på visa mer bara för att få upp en dold blankrad eller så. Får man önska vidare så skulle jag vilja att man i sina inställningar kunde ange hur många rader som visas innan "döljningsfunktionen" aktiveras. Jag känner att spontant att jag redan har klickat på "Visa mer" oftare än jag "egentligen" skulle vilja.

Mycket vill ha mer... smile.gif
 
Det är svårt att räkna rader eftersom vi i koden inte vet hur många rader texten och bilderna bygger. Just nu bryter vi vid 54 pixlar vilket normalt motsvarar 3 rader.
 
Lysande!
 
Som det är nu är det inte helt uppenbart vad skillnaden är mellan "Visa original" och "Visa hela".

Skulle därför vilja föreslå att texten "Visa original" ändras till "Visa inlägget".
Samt att "Visa hela" ändras till "Visa hela citatet"
 
Test
Per Eskilsson skrev:
Det är svårt att räkna rader eftersom vi i koden inte vet hur många rader texten och bilderna bygger. Just nu bryter vi vid 54 pixlar vilket normalt motsvarar 3 rader.
När vill ni helst att Visa mer ska dyka upp? Är 5 eller 6 rader en bättre inställning?
 
test skrev:
När vill ni helst att Visa mer ska dyka upp? Är 5 eller 6 rader en bättre inställning?
Jag tycker det. Det är framförallt "monstercitaten" man vill dölja. Tre rader tycker jag är för lite och medför att man alltför ofta klickar på "Visa mer".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.