Jag tittar en del på svt play och då främst sportsändningar. Både live och "efteråt".

Tydligast märks problemet vid längdskidor så kameran långsamt panorerar för att följa med en åkare. Ljudet fungerar utmärkt men bilden laggar.

Jag tittar med en 2 år gammal samsunglaptop med win7 och nvidia-kort. Ibland kopplar jag den till tv via 1m hdmi-kabel. Problem i båda fallen. Jag har fiber med 10Mbit/s och ser till att inget annat drar bitrate, så det ska inte vara felet. Jag tycker datorn bör klara av detta men jag kanske missar någon inställning? Jag har testat att ställa ner datorns upplösning ifall det skulle bli för mycket skalningar för datorn, men det hade ingen påverkan.

Eller är det kört? Är det så här när svt play komprimerar ner till ca 3 Mbit/s, bara att leva med det? Någon som tittar via dator och får det att fungera? Hur gör ni då i så fall?
 
Jag är egentligen helt fel person att svara på sånt här men kan det inte vara en felaktig codec som spökar?
 
BiFuel skrev:
Jag är egentligen helt fel person att svara på sånt här men kan det inte vara en felaktig codec som spökar?
Om jag har förstått allt rätt så använder svt play h.264 codec och den ska väl finnas med som standard i win7? Om jag hade fel codec då borde jag väl inte se något alls, eller?
 
Starta Aktivitets hanteraren när du kör klipp från play.
Kolla då i fliken Processer, sortera på CPU fallande(pil ner).
Där ser du om CPU belastningen ökar på någon komponent när du kör ett klipp.
Du kan även kolla trenden innan du startar Play, kolle sedan unter tiden om belastningnen ökar.
Om någon komponent ligger i närheten eller på 100% så blir det problem.
Kan då behövas uppdatera "codec", java osv. så att det är senaste versionen.
Har du testat endra webläsare, Crome, Firefox...
 
gizmo007 skrev:
Starta Aktivitets hanteraren när du kör klipp från play.
Kolla då i fliken Processer, sortera på CPU fallande(pil ner).
Där ser du om CPU belastningen ökar på någon komponent när du kör ett klipp.
Du kan även kolla trenden innan du startar Play, kolle sedan unter tiden om belastningnen ökar.
Om någon komponent ligger i närheten eller på 100% så blir det problem.
Kan då behövas uppdatera "codec", java osv. så att det är senaste versionen.
Har du testat endra webläsare, Crome, Firefox...
Jag har testat FF, chrome och IE och av någon konstig anledning flyter det bäst på IE men det är fortfarande inte bra. Ska testa det ni båda har föreslagit, att ladda om codec, när jag kommer hem. Ska också kika bland processerna.

Det här med laggning är väl mera att det inte flyter på bra. Jag tycker det ser ut som en klassisk 24fps vs 25fps, men såvitt jag vet använder svt play 25 fps i sina sändningar. Så det borde inte vara det problemet även om det ser ut som ett sånt problem. Eller blir det något knas av att flash jobbar i 30fps?
 
De flesta codecs som används idag bygger ju på att man bara uppdaterar de delar av bilden som ändrats. En panorering åt nåt håll gör oftast att hela bilden måste uppdateras för varje bildruta. Det blir alltså mer data som behöver skyfflas. För att hantera det måste codecen göra ett val: Komprimera hårdare eller hoppa över vissa delar av datat.

När jag funderar på om det är bandbreddsproblem eller inte så brukar jag ansluta datorn till mobilens internet istället, där vet jag att jag har lägre hastighet och kan då lätt se om det gör att det fungerar ännu sämre.
 
fuselage skrev:
Jag tittar en del på svt play och då främst sportsändningar. Både live och "efteråt".

Tydligast märks problemet vid längdskidor så kameran långsamt panorerar för att följa med en åkare. Ljudet fungerar utmärkt men bilden laggar.

Jag tittar med en 2 år gammal samsunglaptop med win7 och nvidia-kort. Ibland kopplar jag den till tv via 1m hdmi-kabel. Problem i båda fallen. Jag har fiber med 10Mbit/s och ser till att inget annat drar bitrate, så det ska inte vara felet. Jag tycker datorn bör klara av detta men jag kanske missar någon inställning? Jag har testat att ställa ner datorns upplösning ifall det skulle bli för mycket skalningar för datorn, men det hade ingen påverkan.

Eller är det kört? Är det så här när svt play komprimerar ner till ca 3 Mbit/s, bara att leva med det? Någon som tittar via dator och får det att fungera? Hur gör ni då i så fall?
Mitt tips är att installera XBMC och installera SVT-play addon till det. Blir mycket mindre (ofta inget) ryckande.
http://xbmc.org/download/
Sedan installerar du addonet när du öppnat programmet:

  1. Settings
  2. Add-ons
  3. Get add-ons
  4. XBMC.org Add-ons
  5. Video Add-ons
  6. SVT Play
  7. Install
 
Nerre skrev:
De flesta codecs som används idag bygger ju på att man bara uppdaterar de delar av bilden som ändrats. En panorering åt nåt håll gör oftast att hela bilden måste uppdateras för varje bildruta. Det blir alltså mer data som behöver skyfflas. För att hantera det måste codecen göra ett val: Komprimera hårdare eller hoppa över vissa delar av datat.

När jag funderar på om det är bandbreddsproblem eller inte så brukar jag ansluta datorn till mobilens internet istället, där vet jag att jag har lägre hastighet och kan då lätt se om det gör att det fungerar ännu sämre.
Jag tror inte på bandbreddsproblem. 2.7Mbit/s är deras högsta kvalitet. Det kanske är pga den låga bitraten som codec i så fall tvingas till dåliga val i komprimeringen?
 
lofe skrev:
Mitt tips är att installera XBMC och installera SVT-play addon till det. Blir mycket mindre (ofta inget) ryckande.
[länk]
Sedan installerar du addonet när du öppnat programmet:

  1. Settings
  2. Add-ons
  3. Get add-ons
  4. XBMC.org Add-ons
  5. Video Add-ons
  6. SVT Play
  7. Install
Intressant, och lite omständlig, lösning. Men om det blir bra av det så är det klart värt ett prov. Kopplar xbmc upp sig mot deras on-demand tjänst, SVTr, istället för play då?

Edit: kan man endast se i efterhand då eller kan man se både live och kvasi-live (dvs titta i efterhand men innan live-sändningen har slutat)?
 
Redigerat:
fuselage skrev:
Intressant, och lite omständlig, lösning. Men om det blir bra av det så är det klart värt ett prov. Kopplar xbmc upp sig mot deras on-demand tjänst, SVTr, istället för play då?
Jag gissar att xmbc hämtar streamen på nått sätt och sedan spelar upp den. Det kanske blir nån form av buffring så att xbmc kan spela upp det hela utan en massa ryckande. Jag tycker att det funkar kanon. Kan inte se svtplay längre via webläsare eftersom jag blir så irriterad på ryckande och annat. Xbmc kommer också ihåg var du var senast så du kan återuppta ett program dagen efter och xbmc frågar då om du vill återuppta där du var.

Edit: Angånde om den hämtar från svtr eller play vet jag ej... Bättre blir det iallafall:)
 
fuselage skrev:
Jag tror inte på bandbreddsproblem. 2.7Mbit/s är deras högsta kvalitet.
Att få kontinuerligt hög bitrate "tvärs över internet" är idag inte så himla lätt.

Att linan från dig till närmsta knutpunkt är på 10 Mbit/s säger t.ex. inget om hur stor del av linan ut från SVTs server som du har till förfogande.

Det är därför man man "uppfunnit" QoS, men det kräver stöd "hela vägen" för att hjälpa.
 
Skaffa Pirateplayer (gratis), så kan du ladda ner filmerna i MP4 format från SVT (utom live sändning ? har aldrig provat) och sedan titta via VLC , eller liknande. Då kan du köra slowmotion och göra som du vill. Har laddat ned mycket till barnen från SVT. Man kan även ladda ner från Youtube och andra playkanaler med Pirateplayer, men SVT funkar bäst.
 
Testade att ladda hem ett nytt codec-pack och provade även xbmc. Det blev bättre på datorskärmen då iaf. så att jag kan leva med det. Däremot blir det fortfarande inte bra när jag kör på tv:n. Har bara möjlighet att ställa tv i 50 eller 100Hz. SVTplay kör 25fps men flash jobbar i 30 fps, datorn kan endast köra 60Hz. Undrar om det är förklaringen till att det hackar på tv?

Testade också pirateplayer. Den funkar bra, men det tar ju en stund att få hem en hel fil, sitter "bara" på 10Mbit. Så det gäller att ha en gnutta framförhållning så ska det nog gå bra. Frun tyckte det var synd att mycket som finns på TV3-play inte gick att ta hem via pirateplayer.
 
fuselage skrev:
Testade att ladda hem ett nytt codec-pack och provade även xbmc. Det blev bättre på datorskärmen då iaf. så att jag kan leva med det. Däremot blir det fortfarande inte bra när jag kör på tv:n. Har bara möjlighet att ställa tv i 50 eller 100Hz. SVTplay kör 25fps men flash jobbar i 30 fps, datorn kan endast köra 60Hz. Undrar om det är förklaringen till att det hackar på tv?

Testade också pirateplayer. Den funkar bra, men det tar ju en stund att få hem en hel fil, sitter "bara" på 10Mbit. Så det gäller att ha en gnutta framförhållning så ska det nog gå bra. Frun tyckte det var synd att mycket som finns på TV3-play inte gick att ta hem via pirateplayer.
Angående Xmbc så kan ju begränsningen på 60 hz vara ett problem. Själv kör jag så att Xbmc automatiskt justerar frekvens efter videofilen. Men då har jag ju också ett grafikkort som klarar lite olika frekvenser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.