Köpte hus för 2,7 miljoner.
Säljer det för 2,95, dvs 250k i vinst.

Tänkte göra följande avdrag,
- Lagfart/pantbrev 56000kr
- mäklararvode 62000kr
- Luftpump 22000kr

Kan jag göra avdrag för följande punkter?
- Renovering ytskick och golv 4 rum a' 10.000kr st, totalt 40.000kr?

- 44.000kr för att lösa bundna lån?

- Besiktning vid köpet 11.000kr?

- Staket på tomt 10.000kr?

- Isolering grund 8000kr?

Kommer på kostnader för ca 200.000kr om dessa avdrag gills.

- Sedan tog vi ett extra lån på bostaden på 50.000kr, Gick till diverse småfix.
Kan man göra avdrag för lånet eller måste det vara faktiska renoveringar?

Alla tips mottages.
 
Skatteverket har en bra sida där du hittar det mesta. Var mitt stöd för några år sedan när vi räknade på husförsäljning. Men i stora drag gäller alla förbättringar du gjort på fastigheten, så allt du räknade upp, men inga lån. Bäst är om du har kvitton på allt, varenda skruv, men det är inget du ska lämna in. Vi hade haft vårt hus i 16 år och jag skrev upp allt vi gjort årsvis och samlade fakturor o kvittton på samma sätt. Utifall att skatteverket skulle höra av sig. Det gjorde de inte. Lycka till!
 
C
Ett enkelt svar: Alla kostnader du haft o som du tycker borde vara avdragsgilla,drag av dem. Det är aldrig fel att yrka avdrag om du kan verifiera kostnaderna.Skatterverket meddelar dig vad de godkänner o vad de ev. inte godkänner.De är(skall vara) proffs...:)
 
Jäderberg skrev:
Skatteverket har en bra sida där du hittar det mesta. Var mitt stöd för några år sedan när vi räknade på husförsäljning. Men i stora drag gäller alla förbättringar du gjort på fastigheten, så allt du räknade upp, men inga lån. Bäst är om du har kvitton på allt, varenda skruv, men det är inget du ska lämna in. Vi hade haft vårt hus i 16 år och jag skrev upp allt vi gjort årsvis och samlade fakturor o kvittton på samma sätt. Utifall att skatteverket skulle höra av sig. Det gjorde de inte. Lycka till!
Det skall vara värdehöjande åtgärder och inom de senaste fem åren.
 
Läs inte dom två övre inläggen.

Endast renoveringar gjorda detta året och 5 år bakåt är avdragsgilla alltså året 2009 och framåt.

Förbättringar är avdragsgilla oavsett tidpunkt.

Kostnader för att lösa bundna lån är inte avdragsgillt.

Läs mer här för vilka saker som är förbättringar och vilka som är renoveringar:

http://www.skatteverket.se/privat/s...gsutgifter.4.6d02084411db6e252fe80009228.html
 
Kostnaden för att lösa bundna lån, dvs ränteskillnadsersättning räknas som ränta och är avdragsgill på samma sätt som all annan ränta, och har inget med husförsäljningen att göra.

Ett lån är inte avdragsgillt, däremot är renoveringarna du gjort för pengarna avdragsgilla med de förutsättningar huggan skriver.
 
Har du betalt besiktningen kan du absolut ta med det som "värdehöjande". Sen är det som någon skrev här ovan, du skrivar bara totala beloppet i deklarationen och sen om Skatteverket väljer att granska din affär kommer de att höra av sig och begära in kvitton.
Det är alltså DIN uppfattning om väredhöjande som du utgår från i deklarationen. Om sedan Skatteverket väljer att granska detta kanske de inte delar din uppfattning och då kommer de att dra ner dina avdrag...
 
  • Gilla
carra
  • Laddar…
C
Var det någon som inte förstod vad jag skrev(Huggan) t.ex.?:D

Yrka du för det du vill ha betalt! De frågar ju dig som Anders skriver....

Det är ALDRIG fel att yrka avdrag! Om men sen får det är en annan sak...av många skäl.....:rolleyes:.
 
carra skrev:
Var det någon som inte förstod vad jag skrev(Huggan) t.ex.?:D

Yrka du för det du vill ha betalt! De frågar ju dig som Anders skriver....

Det är ALDRIG fel att yrka avdrag! Om men sen får det är en annan sak...av många skäl.....:rolleyes:.
Den där inställningen delar jag inte alls.
Det är väl onödigt att slösa på (mina)skattebetalarnas pengar genom merjobb mm.
Tror nog de flesta vill göra rätt för sig.
Dessutom lär du bli granskad om du gör uppenbart felaktiga avdrag.
De flesta människor som inte orkar ta reda på vad som gäller betalar någon som hjälper dem med deklarationen.
Eller kan man göra som TS och starta en tråd här ;)
 
C
Du behöver inte dela den:)

Huvudsaken är att han som säljer,det är hans börs, gör vad han tycker är bäst....Vi visar han väljer:)

Aldrig fel att visa på möjligheter.Jo de flesta vill nog göra rätt för sig,så även jag,men om jag inte vet,inte förstår(det händer) så talar jag om vad jag vill...så får väl de som kan bättre råda/bestämma/avgöra.

Jag har sålt mer än 10 hus o ett antal lägenheter,från gång till annan har bestämmelsenra varierat,jag,men det är jag det,har aldrig mäktat med att hålla mig uppdaterad om vad som gällt vid varje tillfälle....



O.t. läs : Den nya överklassen,en bok om Sveriges ekonomiska elit,så ser du hur andra gör som kan, men inte vill betala...:sly:
 
Är väl enklast att ringa skatteverket och fråga!
 
Tack för tips!
Skatteverket informerar väl men tycker inte att det är tillräckligt bra.
Ganska luddigt.

Ex, byte golv = värdehöjande men bara mellanskillnaden.
Dvs om du har plastmatta som behöver bytas. Du väljer ex klickgolv. Då får man bara dra av skillnaden mellan ny plastmatta och klickgolvet.

I ett stycke säger de att målning på väggar inte är avdragsgilltigt.
I nästa är det avdragsgillt om resultatet förbättrar huset. (blir väl alltid bättre?)

De nämner inget avdrag för besiktning vid köptillfället.

Nya skåp i köket är inte avdragsgilt om man köper samma antal, bara om det är ex fler = förändring.

Så informationen från dem är en tolkningsfråga och bäddat för fel.
Jag kan räkna upp kostnader jag lagt för 240.000kr enligt mitt tycke.
Då återstår bara 10.000kr att skatta för och det känns som uppgjort för granskning.
Saknat ca 50% av alla kvitton på färg, byggmaterial etc. Blir svårt att intyga.
Bilder gäller tydligen inte längre.
 
Ripper500 skrev:
Tack för tips!
Skatteverket informerar väl men tycker inte att det är tillräckligt bra.
Ganska luddigt.

Ex, byte golv = värdehöjande men bara mellanskillnaden.
Dvs om du har plastmatta som behöver bytas. Du väljer ex klickgolv. Då får man bara dra av skillnaden mellan ny plastmatta och klickgolvet.

I ett stycke säger de att målning på väggar inte är avdragsgilltigt.
I nästa är det avdragsgillt om resultatet förbättrar huset. (blir väl alltid bättre?)

De nämner inget avdrag för besiktning vid köptillfället.

Nya skåp i köket är inte avdragsgilt om man köper samma antal, bara om det är ex fler = förändring.

Så informationen från dem är en tolkningsfråga och bäddat för fel.
Jag kan räkna upp kostnader jag lagt för 240.000kr enligt mitt tycke.
Då återstår bara 10.000kr att skatta för och det känns som uppgjort för granskning.
Saknat ca 50% av alla kvitton på färg, byggmaterial etc. Blir svårt att intyga.
Bilder gäller tydligen inte längre.
Tänk på att målning av vägg är avdragsgillt om det är gjort detta eller dom fem föregående åren även om det inte är en grundförbättring.
 
Det där med mellanskillnaden mellan ex. klickgolv och plastmatta gäller troligen strikt formellt. Men jag tvivlar på att någon redovisar så nogrant. Utan det normala är nog att de värdehöjande ändringar man gjort tar man upp till fullo.

När det gäller klickgolv/plastmatta, så kanske iofs skillnaden i kostnad mella de två är så liten (beror ju på vilken typ av klickgolv man lägger), att skattemyndigheten med rätta kan ifrågasätta om det verkligen är en förbättring.

Om man ex. i köket lägger billigaste möjliga laminatgolv på en bef. plastmatta så kan det vara billigare än att byta plastmattan. Och värderingsman kanske tom. skulle värdera rummet med det billiga laminatgolvet lägre än med en fin plastmatta.
 
Besiktning vid köp är INTE värdehöjande åtgärd som någon sagt ovan, utan upptas som en omkostnad vid inköp precis som lagfartskostnaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.