Ta gärna del av våra erfarenheter innan ni gör en beställning.
Bra pris med planteringshjälp och växt garanti utlovas på flashiga hemsidor av olika företag. Hur fungera det i verkligheten?

Det finns säkert som alltid även i den branschen företag som lever upp till sina löften och andra som gör det inte. Vi råkade ut för ett företag som i vårt fall definitivt inte gjorde det.
Vadstena Dream Gardens AB http://www.thujor.se/ levererade under maj månad 30 st. 200cm tuja smaragt med planteringshjälp
.
Det gick väldig fort att plantera med resultatet att bevattningsanslutningen installerades felaktig och första plantan fick för lite vatten. Slangavslutningen var dessutom inte tät och vattnade vår gata i stället. Hade man provkört bevattningen hade man givetvis upptäckt det. En skötselanvisning för tujorna fanns inte heller med i leveransen.

Det var väl bara att ringa och sedan rättade man till det, trodde vi ….Så enkelt var det tyvärr inte konstaterade vi efter ett antal kontakter.

Vadstena Dream Gardens AB utmärkte sig hos oss med att:
- Svårt att få kontakt med företaget vid reklamationer både via mail eller telefon. I vårt fall svarade man först inte alls och sedan efter flera försök via telefon. Felaktig information om åtgärd ledde sedan till att den första plantan torkade ut helt.

- Håller inga löften om åtgärder. Utbyte av plantan och justering av bevattning utlovades vid flera tidpunkter och har efter mer än 4 månader fortfarande inte genomförts

- Hör inte av sig till kunden som utlovad.

- Tål inte kritik från kunden . När man efter alla löften om åtgärder tala om för företaget hur man upplever deras sätt att leverera det man har betalad för meddelas via mail : ... fått höra hur usla och dåliga vi är från er vilket gör att ni knappast prioriteras från min sida…

Hur tänker man egentligen när man uttrycker sig så och skriver det till en kund?

Med facit i handen ångrar vi köpet på nätet hos Vadstena Dream Gardens AB http://www.thujor.se/ och inte har tagit referenser innan.
Att betala ett högre pris hos en seriös trädgårdshandlare i närheten hade säkert varit ett bättre alternativ.
 
  • Gilla
Alpha1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också beställt från www.thujor.se. Jag beställde 110 st thujor smaragd. 90% av plantorna dog inom ett halvår. Jag försökte reklamera enligt deras växtgaranti. Dom vägrade att ersätta plantorna och uppgav att tjälen dödat dom. Och det ingår inte i deras garanti. Jag hade en trädgårdsmästare hemma som betvivlade att det var tjälen. Thujor.se vägrade att komma och titta på plantorna. Dom gjorde sin bedömning från ett foto jag mailat det. Sen var deras dom klar.
Dom dömde dessutom ut min trädgårdsmästare direkt, och gjorde en annan bedömning baserat på fotot. Dom var dessutom dryga i sina mejl.

Jag skulle aldrig köpa thujor från Vadstena dream gardens ( www.thujor.se ) igen.
 
  • Gilla
Alpha1 och 1 till
  • Laddar…
~100 dåliga thujor altså? Jag vet inte riktigt vad det betyder i pengar, men det låter som det kan vara värt nån tusenlapp att lägga ned på en stämningsansökan till tingsrätten. Jag gissar att de kan bli lite mer välvilligt inställda till att betala tillbaka en del av pengarna då.
 
Nu ligger det förvisso en viss sanning i att tjälen kan ha tagit dem. Det mesta i thuja/en/barrhäckar/vintergrönt har strukit med, åtminstone på västkusten. Kan ju knappast räknas som en dålig vara, snarare dålig information om hur de borde ha skötts. Även vid extrema lägen som i år.
 
Ja t.o.m. bärbuskar och andra grejer frös ju sönder i år här på västkusten.

Grannen satte en låång rad thuja i förrfjol, dog helt.

Handlar väl om att det var kallt så länge utan snö. Då finns det inget som skyddar buskarna från kylan.
 
Grodgatan skrev:
~100 dåliga thujor altså? Jag vet inte riktigt vad det betyder i pengar, men det låter som det kan vara värt nån tusenlapp att lägga ned på en stämningsansökan till tingsrätten. Jag gissar att de kan bli lite mer välvilligt inställda till att betala tillbaka en del av pengarna då.
En planta som inte klarade sig vad jag kunde förstå.
 
Har inga erfarenheter av Vadstena Dream Gardens AB i sig men däremot av den ena styrelseledamoten som ansvarig för flera andra företag (både på papperet och bakom) i byggsektorn. Som samtliga har gått i konkurs eller upphört med sin verksamhet. Känner mycket väl igen symptomen och det var när jag läste dem som jag kollade upp bolaget. Kan inte annat än att rekommendera att hålla sig borta från dem.
 
Redigerat:
Nilsson2 skrev:
Har inga erfarenheter av Vadstena Dream Gardens AB i sig men däremot av den ena styrelseledamoten som ansvarig för flera andra företag (både på papperet och bakom) i byggsektorn. Som samtliga har gått i konkurs eller upphört med sin verksamhet. Känner mycket väl igen symptomen och det var när jag läste dem som jag kollade upp bolaget. Kan inte annat än att rekommendera att hålla sig borta från dem.
Han som var dryg och nonchalant var Fredrik...
 
  • Gilla
Norsk
  • Laddar…
That's the one
 
il_duce skrev:
En planta som inte klarade sig vad jag kunde förstå.
I TS fall ja, men för Anna1984 var det 90% av 110 st thujor som dog.
 
Köpte också från den leverantören förra våren, cirka 75 st i storleken 170 cm. Av dessa är det 3 stycken som jag kommer att byta ut i vår, då dom blivit lite bruna och jag bedömer att dom är utom räddning. I övrigt verkar plantorna ha etablerat sig OK.

Jag har ett trettiotal plantor som fortfarande är lite taniga, men det tillskriver jag helt den torra sommaren och min bristfälliga skötsel. :( Dom fick nog helt enkelt inte tillräckligt mycket vatten, särskilt inte när vi var på semester i tre veckor. Solen var hård. Dom tio som sitter i samma jord och rad MEN har skugga bakom ett litet lusthus är otroligt mycket grönare och fina. Så lärdomen inför sommaren blir att vattna vattna vattna.

Köpte också droppslang som ligger nergrävd, men jag kommer nog att komplettera med droppslang som ligger på ytan. Jag har det på en häckrad som planterades för 5 år sen (småplantor på 60 cm) och det är av naturliga skäl mycket enklare att bedöma hur mkt vatten som faktiskt kommer ut. En nergrävd droppslang kan ju bli tilltäppt utan att jag kan kontrollera det.
 
Jeg har aldri noensinne vært borte i et bolag som er vanskeligere å få i tale etter bestilling. Masse tomme løften angående levering. Vi avbestiller, og råder alle til å holde seg LANGT LANGT borte fra dette arrogante useriøse bolaget.
 
Vi har beställt från thujor.se, och dom är fortfarande vid liv. Dom har varit förbi och justerat en gång, och lovade att komma förbi en gång till. Jag köpte planterat och klart. Man får droppslang och timer med i paketet, så allt ok.

Det enda som var lite irriterande var att dom INTE brydde sig så mycket om baksidan mot grannen, där fyllde dom inte tillräckligt med jord på baksidan, så jag måste stödfylla lite så dom inte börjar kollapsa :)
 
Det er vel sjelden et bolag har 100% misfornøyde kunder. Det ville vel extremt spesielt:) Men vi har da altså hatt den dårligste kundeopplevelsen jeg kan huske å ha hatt noensinne.
 
Jag kan bara hålla med, jag beställde och fick hösten 2014 3 st. Thujor Smaragd. Trots att vi hade använt väv enligt Vadstena Dream Gardens anvisningar klarade thujorna inte vintern. 2015 på vårkanten reklamerade jag thujorna och fick efter lång väntan 3 st. nya Thujor som planterades juni 2015. Vi har planterat cirka 60 st Thjuor på vår tomt från pflanzmich i Tyskland och de har alla klarat sig även utan väv på vintern så jag anser att vi kan plantera och sköta thujor! Vi kunde dock i oktober 2015 tyvärr konstatera att de nya thujorna från Vadstena Dream Gardens AB som vi fick juni 2015 inte klarar sig heller. En är helt död och de andra på väg dit! Jag har på nytt reklamerat och begärt att få 3 st. nya. Efter lång väntan har jag fått detta märkliga svar från Vadstena Dream Gardens AB:
"Hej, Vi tror absolut på er, men det är nog oavsett förklaringen då ingen planta har aktiverad dödsklocka som slår till just ngr månader efter plantering.".

Jag kan tyvärr bara avråda alla från att ha kontakt med Vadstena Dream Gardens såvida ni inte gillar att riskera att bli blåsta rejält!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.