Jag skulle tro att hela huset är byggt av dödsasbest. Men oroa dig inte, det är inte direkt dödligt vid beröring annat än för gamla och sjuka eller barn yngre än 12 år :).

Skämt åsido, oroa dig inte för asbesten. Asbest blir farlig först när du andas in dammet, och det verkar som att det krävs långvarig exponering för att man ska bli sjuk av det. De enda dödsfall som man konstaterat gäller folk som arbetat med asbest under lång tid. Asbest är ett arbetsmiljöproblem, inte ett gift.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hur sjutton ska jag kunna avgöra om det är en asbestkabel?
Kabeln är säkert nånstans kring 15 mm.
På ett ungefär.
Det som är lindat runt kabeln, och som spruckit sönder, skulle jag säga att har en ljusbrun färg.
 
Det har alltså funnits asbest i gamla elkablar, fick knalla ner i källaren och ta ett par kort :)
Huset byggt -46.
Kablarna är ca 14-15mm, första går till strömbrytare och den andra till en taklampa. Har för mig det var 3-ledare +biledare i den.
Kan detta vaara sådan kabel, eller vad kan det vara?
Den var ju väldigt grov för så få ledare.
 
  • 1390950007285.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1390950131127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
S
Stina71 skrev:
Hur sjutton ska jag kunna avgöra om det är en asbestkabel?
Kabeln är säkert nånstans kring 15 mm.
På ett ungefär.
Det som är lindat runt kabeln, och som spruckit sönder, skulle jag säga att har en ljusbrun färg.
vanlig tygkabel. den enda gång som vi lämnat till labb att det varit asbest i en sådan kabel, så har bitarna kommit från industrifastighet
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
S
-PC- skrev:
Det har alltså funnits asbest i gamla elkablar, fick knalla ner i källaren och ta ett par kort :)
Huset byggt -46.
Kablarna är ca 14-15mm, första går till strömbrytare och den andra till en taklampa. Har för mig det var 3-ledare +biledare i den.
Kan detta vaara sådan kabel, eller vad kan det vara?
Den var ju väldigt grov för så få ledare.
helt annan kabel också
 
Oki, då är det vanlig tygkabel jag har :)
 
SBH, varför tror du att ni hittat asbesthaltiga "tygstrumpor" endast i industrifastighet?
Har ni analyserat tygstrumpor från vanliga hem också? Ett flertal prover?

Jag har nu noterat att jag även har ännu grövre elkablar, riktigt grova, med tygstrumpa.
Känns som att det är någon slags huvudkabel, tänker så iallafall, eftersom den är så grov.
I samband med renovering har delar av denna elledningar med tygstrumpa målats över med vanlig vit färg.

Det är ok att ha denna typ av tygstrumpor, även om de skulle innehålla asbest, så länge man inte river i dem, eller hur?
Om tygstrumpan som jag lagt ut bild på i detta inlägg skulle innehålla asbest är det kanske inte så bra, eftersom den är så uppluckrad/trasig.. Eller kan jag bara låta den sitta som den gör?
Finns det risk att asbest frigörs, om det finns asbest i tygstrumpan, om den är trasig som min är på bilden?
Hur skulle ni agera?
Bör jag skicka in ett prov för säkerhets skull eller kan jag vara säker på att det inte är asbest?
Helt säker kan man väl i och för sig inte vara utan att ta prov.

Tack alla för era synpunkter!
 
Stina - jag tror folk drar dig i benet.
 
Jag skulle vara mer orolig för elsäkerheten med en dylik kabel i drift än om den ev. innehåller asbest.

Anlita en elektriker att byta ut skadat kablage och ta sedan en kopp kaffe i lugn och ro.
 
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
O
Hur jag skulle agerat?
Tja... bytt ut kabeln då den ser ganska sliten ut på sina håll.... Det som är farligt med den trasiga isoleringen som skulle kunna döda är inte eventuell asbest, utan det är om du kommer åt kopparen.... En sån kyss får asbest att framstå som helt harmlöst, ofarligt....

Det sista du ska oroa dig för är asbest.... Oron kan bli dyr, dessutom så riskerar man att må dåligt av oron....

Men byt ut kablarna, det kan vara vettigt, men av elsäkerhetsskäl....
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Drar mig i benet sunqan?

Ja, Styrman_jansson, elsäkerhetsmässigt bör kabeln helt klart bytas ut...
 
sunqan skrev:
Stina - jag tror folk drar dig i benet.
Nu blir detta helt OT, men mitt språkintresse tvingar mig att fråga. Den här anglicismen har jag aldrig sett tidigare. Använder du den till vardags? I så fall - sedan hur lång tid tillbaka?
 
  • Gilla
sajjen
  • Laddar…
S
Stina71 skrev:
SBH, varför tror du att ni hittat asbesthaltiga "tygstrumpor" endast i industrifastighet?
Har ni analyserat tygstrumpor från vanliga hem också? Ett flertal prover?

Jag har nu noterat att jag även har ännu grövre elkablar, riktigt grova, med tygstrumpa.
Känns som att det är någon slags huvudkabel, tänker så iallafall, eftersom den är så grov.
I samband med renovering har delar av denna elledningar med tygstrumpa målats över med vanlig vit färg.

Det är ok att ha denna typ av tygstrumpor, även om de skulle innehålla asbest, så länge man inte river i dem, eller hur?
Om tygstrumpan som jag lagt ut bild på i detta inlägg skulle innehålla asbest är det kanske inte så bra, eftersom den är så uppluckrad/trasig.. Eller kan jag bara låta den sitta som den gör?
Finns det risk att asbest frigörs, om det finns asbest i tygstrumpan, om den är trasig som min är på bilden?
Hur skulle ni agera?
Bör jag skicka in ett prov för säkerhets skull eller kan jag vara säker på att det inte är asbest?
Helt säker kan man väl i och för sig inte vara utan att ta prov.

Tack alla för era synpunkter!
varför i industri? ja int vet jag må hända att dom tyckte att dom ville ha lite mer brandsäkerhet.
varje gång vi har varit uppe på en vind eller kälare för att uppgradera elen, så har vi testat kablar för asbest.
ja. dina riktigt grova kan innehålla asbest.

kabeln på bilden är bara vanlig tygkabel..

jag skulle bytt alla kablar inte för att dom kanske innehåller asbest utan för att dom är gamla.

va inte så orolig för asbest. det är ju inget gift. jag har tyvärr vart i mycke asbest, men jag är inte orolig.
men om jag skulle stå och arbeta med asbest varje dag i flera år så skulle jag va orolig.

du kommer ha andas in mer mögel och svampsporer än du kommer få in asbestfibrer i dina lungor
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
andersmc skrev:
Nu blir detta helt OT, men mitt språkintresse tvingar mig att fråga. Den här anglicismen har jag aldrig sett tidigare. Använder du den till vardags? I så fall - sedan hur lång tid tillbaka?
Studentikost skämt... 30+ år. Inte så ofta, men jag tog till den nu för att få stina att tänka till :) ("pulling your leg" = driver med dig).

Det finns fler ( "mina läppar är sälar")...
 
Sunqan, du tror alltså att folk driver med mig i denna tråd/forum?!
Du skriver att du vill få mig att tänka till. På vad?
Det känns hur som helst tråkigt om man driver med mig, för mina frågor är seriösa och viktiga.
Jag försöker få klarhet i frågor som jag inte själv har tillräcklig kunskap om.
Något som jag trodde att denna sida var till för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.