Nu ska jag uppgradera huset och behöver lite hjälp! har vattenmantlad braskamin och värmer huset med nu, den räcker inte och det visste jag om när jag byggde huset -10 och sommartid har jag solenergi i mängd. Har en acctank på ca 2.3 kubik och huset är ca 350 kvadrat, energivärde vet jag inte men troligtvis är det som andra nya hus. Nu ska jag köpa och installera en pelletspanna för uppvärmning av tanken vintertid, och då infinner sig frågan: Vilken ska jag ha? Behöver bara en som värmer vattnet och behöver inte/vill inte ha med vattentank på, vad ska jag välja och vad går det på med ca 6 meter skorsten? För & nackdelar mellan olika fabrikat? var köper man pannan, här eller utomlands? Många frågor som jag undrar över nu? Kom gärna med synpunkter vad jag bör ha!
 
Hur mycket automatisk hade du tänkt dig? Att gå mot de mer automatiska har ju sina fördelar i att huset klarar längre perioder utan tillsyn - men de kostar så klart mera.
 
den skall sköta sig själv utan allt för mycket jobb och naturligtvis ska den starta automatiskt osv. Lättsotad är en bra grejj verkar det so med. Gärna lite tips så jag kan jämföra mot varandra!
 
Utan omsvep, skulle jag mycket starkt rekommendera en Österrikare :)
 
lasseseger skrev:
den skall sköta sig själv utan allt för mycket jobb och naturligtvis ska den starta automatiskt osv. Lättsotad är en bra grejj verkar det so med. Gärna lite tips så jag kan jämföra mot varandra!
Jo, det var just kring askurmatning och automatsotning som jag undrade.
 
Jag kan några hyfsade märken.
Gilles, Fröling, Lindnse Sommerauer och Hargasnen. Mendet fins många fler. Vad för bulkföråd hade du tänkt dig?
Fristående,
Nergrävt
I huset.
 
Blir bredvid panna till och börja med skulle jag tro, har inte plats än så länge med mer.
 
Vad har du för budget på pannan? Läser som hastigast men det är väl en ren laddpanna du behöver?
 
Det är en ren Laddpanna jag skall ha! Budgeten vet jag inte riktigt, vill ha nåt som funkar och om det är ett "fint" märke eller en med lägre pris är mig ovidkommande. jag eldar i den från okt-mars ungefär så effekten bör vara 20-25 kw. har titta på Ecotec och Viarsius som hastigast och Versrius verkar enkel i sin uppbyggnad och funkar nog med pelletsbrännare med.
 
Ulma har en enkel liten pelletspanna.... Titta närmare på den! ;)
 
Den tror jag de har på Energicentrum i Jönköping! Tycker den är lite dyr om jag inte minns fel. men den är nog säkert prisvärd. Tittar lite på en Viarius V6 och ev använda den Roslagsbrännare jag redan har och som funkar bra. En del tycker de är dåliga men har inte hittat nån som "klagat" på dem vid pelletseldning.
 
Redigerat:
Om du ändå ska köpa nytt. Köp valfri panna med spak/automatsotning, stort askutrymme, samt liten vattenvolym.
 
  • Gilla
lasseseger
  • Laddar…
Titta på ETA eller någon annan Österrikare om du vill ha det bekvämt. Men de kostar mest också.
 
Eldar med pellets i min vattenmantlade Olymberium på 15 kw och jag visste att den inte skulle räcka till så nu åtgärdar jag detta! Jag köper pannan där den är billigast, jag köpte kaminen från Kina via Irland för att få den godkänd här hemma. Den kostade med frakt ca 12 000:- och här hemma så kostade den då 52 000:-! Man kan högst troligt elda kol i den med och den funkar kanon med pellets med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.