Hej

Vi har planer på att sätta in en kamin. Som ni kan se på bilden så är planen att korta väggen med den bit som är markerad. Huset har oisolerad platta med uppreglat golv (känner till problematiken med konstruktionen). Tanken är att ta upp ett hål i golvet (ca 1 m2) och gjuta ett fundament av EPS-betong och sedan lägga klinker. Fördelen är att vi kan installera kaminen innan vi byter golv och skulle vi i framtiden behöva göra om hela grundläggningen så behöver vi inte flytta kaminen.
Synpunkter på dessa idéer?

/Martin
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tung eldstad skall du ha? När du skriver kamin så tänker jag mig något som väger under 200 kg. Om så är fallet tycker jag att det enklaste borde vara att bara ställa den på befintligt golv och sedan flytta på den när / om det är dags att göra om resten av golvet. Är det däremot en tung eldstad låter det för mig som en god idé att göra som du beskriver.
 
Väggen borttagen och tagit upp hål i golvet för att gjuta upp inför klinkern. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Dags för EPS cement. Det var ett riktigt skönt material att jobba med.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bamboozled
  • Laddar…
Gammal tråd men,

Fungerar det att ställa 300kg kamin på flytspacklad eps cement? Golvet är ett mellan bjälklag i betong. Nivell konstruktion.
 
Garderobssnickarn
T Tiger79 skrev:
Gammal tråd men,

Fungerar det att ställa 300kg kamin på flytspacklad eps cement? Golvet är ett mellan bjälklag i betong. Nivell konstruktion.
hej tiger79!

Lyckades du hitta svaret på din fråga någonstans? Jag har liknande frågetecken just nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.