Någon har dumpat en frysbox vid vägen hemma hos oss. Det står gb på den. Tekniska specarna talar om att den innehåller kylmedium R22.

Kan man mha serienummer e dyl ta reda på vem som äger den? Garantier eller nåt sånt kanske går att hitta i nåt register hos tillverkaren?

Min teori är att en glassförsäljare inte har ansett sig ha råd att betala avgift för att skrota den. Jag vill sätta dit denne glassförsäljare.
Alternativt förmå hen att ta hand om sin skit.

Jag har inte polisanmält än, att döma av hur sånt brukar hanteras sätter jag tretti spänn på att förundersökningen läggs ned...
Större chans om jag leker detektiv först, tror jag.

Det är inte första gången någon dumpar skräp på denna plats, en snutt av gamla vägsträckningen som uppenbarligen är perfekt för bovar o banditer. Härom året fick vi mördarsniglar pga dumpat trädgårdsavfall. Vi börjar tröttna och funderar på vakjakt, spanska ryttare och landminor.

Dags att statuera exempel!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Lycka till men det känns spontant som ett omöjligt projekt :(

Om du till äventyrs skulle hitta ägaren, vilket jag inte tror du kan genom ser. nummer, sedan skall också bevisa att det är just ägaren som dumpat skåpet.

Skall väl vara om du kan ta personen ifråga på bar gärning men det verkar inte vara i detta fall.

Nä, använd din tid mer effektivt och meningsfullt, bit i det sura äpplet och transportera skåpet till närmaste ÅVC.

Att det finns miljösvin och idioter här i världen är ju ingen nyhet men tyvärr så är det svårt att komma åt :thumbdown:
 
Ring GB och klaga, de kanske hämtar den på ren goodwill. Det är ju knappast bra för varumärket att dumpa sopor. Särskilt inte om lokaltidningen skriver om det.

Bästa sättet att få bort sopdumpningen borde vara att städa upp platsen så att den ser prydlig ut, och köra bort eventuellt skräp som dumpas snarast. Anledning: Broken Window.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Hej

Ring kommunen, det är farligt avfall så kommer dom hämta den omgående!

Polisen gör inget utan konkreta bevis. Sätt upp en Årtelkamrea på platsen och säg att du har tagit bilder själv!

//Calle
 
Sen har jag tyvärr sett exempel där en godtrogen ägare av avfall anlitar mindre seriösa firmor som åker iväg och dumpar i skogen och sen fakturerar ägaren...
 
Kontakta GB. När jag jobbade för GB (många år sedan nu) så ägde GB frysarna som stod ute hos handlarna. GB kanske har registrerat vem som fått just denna frys. Men de borde hur som helst vara intresserade av att hämta upp frysen om nu inte det multinationella företag (Unilever) som numera äger GB struntar i sitt renommé i lilla Sverige.
 
Det är så fruktansvärt tråkigt när sådant händer. Bor själv på landet och det verkar som om folk från stan tror att manbara kan åka ut och dumpa sopor eller släppa av katter man tröttnat på.
 
j-o75 skrev:
Det är så fruktansvärt tråkigt när sådant händer. Bor själv på landet och det verkar som om folk från stan tror att manbara kan åka ut och dumpa sopor eller släppa av katter man tröttnat på.
Hur vet att det är någon från "stan" som har gjort det? Finns väl gott om gamla nedlagda mackar och butiker på "landet" som den kan ha kommit ifrån. Det är väl snarare så att "ni" som bor på landet eldar upp skräpet, gräver ner det bakom ladugården eller slänger det på nästgårds mark då det är för långt till tippen! Katten slår ni ihjäl med en spade när den måste till veterinären för att slösa en Gyttorp på en katt det vill man inte. Eller hur fungerar det! O du upplyste landsbygdsbo för klara för oss tröga stadsbor hur man ska göra.

För övrigt så har man under 30 min till en butik så bor man inte på landet som min norrländska kollega sa!

//Calle
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Lär väl knappast vara nån från stan som åkt ut på landet med en frys brukar ju vara gratis att lämna på soptippen för privatpersoner.
 
Jag har till och med en granne som ertappade en dumpare på bar gärning, och jo inte nog med att han var från stan, han hade dessutom åkt längre än vad han hade behövt göra för att komma till en återvinningsstation..
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
CalleSpeed skrev:
Hur vet att det är någon från "stan" som har gjort det? Finns väl gott om gamla nedlagda mackar och butiker på "landet" som den kan ha kommit ifrån. Det är väl snarare så att "ni" som bor på landet eldar upp skräpet, gräver ner det bakom ladugården eller slänger det på nästgårds mark då det är för långt till tippen! Katten slår ni ihjäl med en spade när den måste till veterinären för att slösa en Gyttorp på en katt det vill man inte. Eller hur fungerar det! O du upplyste landsbygdsbo för klara för oss tröga stadsbor hur man ska göra.

För övrigt så har man under 30 min till en butik så bor man inte på landet som min norrländska kollega sa!

//Calle

Tja, du svarade ju själv på frågan. Någon från landet hade helt enkelt dumpat boxen på sin egen mark. inte på någon annans..

Vad gäller katterna så är en hammare smidigare än spade. Men allvarligt om man hör en bil stannar på natten och en bildörr som öppnas och stängs och sedan på morgonen så hittar man en katt som av allt att döma varit en innekatt, då lär den ju knappast komma från en granne.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
C
Vi fick post I soptunnan,oöppnad,tillsammans med namn o address till mottagaren. Inte ens då gick det att sätta dit dumparen.Torde väl vara utom allt tvivel att dumparen var brevmottagaren... Så lägg ned om inte GB fixar....
 
Tack allihop!

ringa kommunen: brukar vi göra när sånt här sker (=ofta), ville bara ha lite roligare den här gången...

broken window: den teorin tror jag iof på men om ni visste hur mycket pissepapper som hamnar här...

Apropå det så ser GB-boxen helt prydlig och snarast lite komisk ut. Som om nån har tänkt börja sälja glass på en öde vägsnutt. Vid närmare titt är locket sönder,

Tänk om den där läskiga gb-clownen dyker upp ur snåren!

Barnen o jag passerar den varje dag på väg till bussen. Läste om en dumpad frysbox som fungerade som knarkgömma. Ska kolla imorrn.
 
Jobbar själv för ett företag som har mycket kylskåp ute på marknaden. Många gånger när ett kylskåp hamnat på avvägar så är det en konkurs eller ägarbyte som äger rum och man hinner inte få hem kylskåpet innan det hamnat på avvägar. Då och då dyker ett skåp upp och då kan man många gånger hitta vilken butik som den hör hemma i genom att slå på serienumret.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Till vår besvikelse inget knark idag heller.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen till Sibirien! Isglass?

Jag gör ett försök m gb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.