Nu har jag bestämt mig för att göra en ut byggnad på 40kvm i två våningar.5,5 gånger 8 meter
Nedre våningen blir bara ett vardagsrum med trapp till övervåningen.

MEN min fråga är får man plats med 3 sovrum och 1 toalett på 40 kvm ???

ÄR JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR OCH GÄRNA NÅN RITNING PÅ DET :)
 
ingen som har nåt bra svar på min fråga om rummen och toaletten ??????
 
För lite info. Det är ju du som vet hur det befintliga huset och den planerade utbyggnaden ser ut. Men trappan tar 4-6 kvm om du inte väljer spiraltrappa eller lofttrappa, WC utan dusch kan man komma undan med 1,5-2 och en liten hall med 4 dörrar kan man till nöds klara på 2 kvm om alla dörrar utom WC går inåt. Då har du omkring 30 kvm kvar till sovrummen. De ska också gå att sätta fönster på vettiga platser och bli vettiga former på rummen.

Snedtak eller fulla 2-plan? Anslutning till befintligt hus? vad finns vägg i vägg med utbyggnaden på övervåningen?

För övrigt är det bara två timmar sedan du frågade. Ge det lite tid, du ska ändå fundera på detta rätt många månader till innan du ens börjar bygga.
 
  • Gilla
torpet81
  • Laddar…
det är full 2 plans. det gammal huset är bara 5,5 m brett så bygger alltså på det med 5,5 längden och 8 meter på bredden så det blir en vinkel kommer även var ett rum på andra våningen i den gamla delen. och den gamla väggen är timmer. hoppas ni förstår lite mer nu :)
 
Varför går det inte att bygga ut mer?
Stor risk att det inte blir så bra lösning med dom förutsättningarna....
 
får inge bygglov för nåt större, för det är ett litet timmerhus som jag bygger på och om det skulle bli nåt större så skulle det bara se dumt. har kollat upp det med. men man kanske får nöja sig med 2 sovrum och 1 toalett
 
Hur många sovrum behöver du?
 
För ett enpersons sovrum så räcker det ju i nödfall med 2,60 * 2 meter = 5,2 kvadrat. Då får man plats med en loftsäng med skrivbord under, en garderob, en clubfotölj och en bokhylla. En toa med dusch fixar du lätt på tre kvm. Det finns spartrappor som tar relativt lite plats. Ett vuxensovrum med en garderobsvägg och 180 säng bör du klara på 3 * 3,5 m =~ 10,5 kvm. Om du sätter in takfönster ser även små rum rymliga ut.

spartrappa-fontanot-kya-vit-med-ljus-bok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lägg upp lite planlösningbilder så kan nog någon hjälpa till.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
jag skulle helst vilja ha 3 sovrum och toalett med dusch. men går det inte så får jag nöja mig med 2 sovrum och badrum. tanken är att det ska bli 3 barn sovrum
 
Du måste fortfarande bifoga ritningar. Gamla och nya huset ska ju sitta ihop på nåt vis och du har nån sorts planlösning på bottenvåningen, samt vattendragningar i gamla byggnaden, och kanske givna fönsterplaceringar. WC och trappa måste placeras in först så att de stämmer med dessa, sedan får man rita in hall och sovrum efter dessa förutsättningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.