Hej! Jag har målat om mitt vardagsrum i neutral grå ton NCS färg 1500:N - en neutral grå fär som drar något åt det blå. En afrikansk fåtölj som är inköpt på African touch vill jag ha med något lite runt soffbord framför.
Så här ser den ut http://www.africantouch.se/galleri_mobler.htm
Jag har gärna accenter (kuddar) i rött och orange och mycket växter med helst vita eller röda blommor. Vita eller svarta krukor även en del i teracotta. Nu undrar jag vilken färg på golvet som kan passa. Vill gärna ha ett ljusare golv. Är inte så förtjust i den vanliga ekfärgen som brukar vara i parkettgolv.
Eller vad tycker du?
Marijairena
 
  • Soffbord.jpg
  • Kudde 1.jpg
  • Kudde röd.jpg
Hej Marijarena,
Detta är en mer komplex fråga därför att jag tycker det är viktigt att tänka helhet, och vardagsrummet gränsar ju till andra rum. Allt bör vara i en samklang så om golvet görs om i ett rum ska det ju passa med de andra. Men - om jag bara tänker på det som du beskrivit i just detta rummet så kan det vara fint att ha vitkalkad ek eller ett vit- alternativt grålaserat trägolv. Det blir mer neutralt och kan vara fint mot den grå väggen, fast ändå ha en värme i sig.
 
Tack för svaret! Jag bor med min son som är 17 år och lägenheten är inte stor (45 kvm). Han har en något ljusare grå(blå) färg, Alcros Fjäder på väggarna. En stor Paxgarderob i "vanlig" ekfärg, annars mest svart,grått och lite vitt. I hallen finns en påshylla som är röd och innanför ytterdörren (just nu) en röd rund matta.
Verkar vara bra med ett ljust golv. Sonen vill förstås ha mörkare golv, Hmmm / Marijairena
 
Ett ljust träslag, som askparkett, passar väldigt bra med gråa väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.