Min telefon (iphone 5) har gått sönder och garantin gick ut för en månad sedan. Kan jag då få hjälp av min hemförsäkring? Jag har en allrisk/drulleförsäkring.

Ska självklart ringa till försäkringsbolaget, men de hade stängt nu.
 
Är det ett garantifel så är jag ganska säker på att du inte får något.
Men om den gått sönder av att du tappat den eller liknande så borde du få pengar.

Jag spillde vatten på en telefon för några år sedan och fick ersättning.
 
Köpt som privatperson eller företagare? Har du köpt den privat så prova att reklamera den till Apple. Fick en 5:a utbytt i november när den var 14 månader p.ga krånglande powerknapp.
 
Jag har dels tappat den så att den har gått sönder i glaset vilket jag tejpat ihop, men i förra veckan så lossnade det så att det blev hål rätt igenom. Och sedan så har den låst sig och jag har glapp i powerknappen som då gör att jag inte kan låsa upp den. Så själva powerknappgrejen är ju en garantisak som de (tre) vägrar ta hand om eftersom att garantin gick ut för en månad sedan. Det andra är en olycka.

Köpt som privatperson.
 
O
Försäkringsbolaget borde ersätta dig. Jag tror däremot att det är svårt att få igenom någon garantianspråk när skärmen är trasig. Risken finns att de bommar helt. Bättre å ge sig på FB...
 
Tyvärr kommer det väl en självrisk om man utnyttjar försäkringsbolaget.

Frågan är då om reparationskostnaden överstiger självrisken?
 
Om telefonen är äldre än ett år har du för det först ett åldersavdrag på minst 25 %, och sen en självrisk (1500 kr?). Kostnaden för att reparera telefonen hamnar på ca 2-2500 kr då dom byter hela terminalen med glas och allt. Men det beror också lite på vad felet är på telefonen. Mitt tips är att gå till en firma som reparerar och få en prisuppskattning över disken. Bedömer dom kostnaden till att bli över 1500 kr får du göra en bedömning om du vill nyttja försäkringen eller inte.
 
Tack för svar. Jag pratade med de jag köpt telefonen av och där verkade det som att jag kunde få en ny eller reparera den för 2500, så om jag kan få ut runt 2000 på försäkringen i alla fall så skulle ju det vara bra.

Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och se vad de säger.
 
byggankan skrev:
reparera den för 2500, så om jag kan få ut runt 2000 på försäkringen i alla fall så skulle ju det vara bra. .
Hur räknade du nu?

Om det är som Vanbeasten indikerar 1.500:- i självrisk och åldersavdrag 25 % (=625:) så skulle du få 375:- på en reparation för 2.500:- :confused:
 
roland53 skrev:
Hur räknade du nu?

Om det är som Vanbeasten indikerar 1.500:- i självrisk och åldersavdrag 25 % (=625:) så skulle du få 375:- på en reparation för 2.500:- :confused:
Att om försäkringsbolaget räknar med en ny telefon och räknar på nypriset (ca 5000) med åldersavdrag och avdrag för självrisk och jag sedan kan få en ny telefon för 2500 så borde det gå ganska jämnt upp.
 
byggankan skrev:
Att om försäkringsbolaget räknar med en ny telefon och räknar på nypriset (ca 5000) med åldersavdrag och avdrag för självrisk och jag sedan kan få en ny telefon för 2500 så borde det gå ganska jämnt upp.
Om det är billigare att laga telefonen än att ge dig en ny, så ska telefonen lagas och det är det enda dom ersätter. Men visst kan du försöka kontantreglera och få en lägre summa kontant mot att du skickar in telefonen till fbolaget. Det beror på vilken policy dom har.
 
Vanbeasten skrev:
Om det är billigare att laga telefonen än att ge dig en ny, så ska telefonen lagas och det är det enda dom ersätter. Men visst kan du försöka kontantreglera och få en lägre summa kontant mot att du skickar in telefonen till fbolaget. Det beror på vilken policy dom har.
Jag tror att det var en ny som jag skulle få och inte en reparation. Jag skulle tro att fb räknar på en ny eftersom att det inte bara är sprucket glas eller bara en knapp som inte fungerar utan en massa saker som nog är väldigt svårbedömt.

Får se också vad det var som jag egentligen fick för erbjudande av säljföretaget, det skulle skickas på post.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.