Hej Christel!

Jag vill göra vår hall mysigare och tänkte mig då att tapetsera den. Idag har vi bara tapet på en vägg, men tänkte sätta tapet i hela hallen den här gången.

Lite frågetecken kring detta:

- Är det rätt att tapetsera? Inte helt ute hoppas jag. Vad ska vi tänka på när vi väljer tapet just till hallen, så att den känns välkomnande?

– Färgen. Vi är urleda på att ha bara vita väggar och hade tänkt måla en färg även på väggen i vardagsrummet/matsalen. Behöver man färgmatcha halltapeten med färgen i vardagsrummet (man ser ju vardagsrummet när man står i hallen)? Vad ska vi tänka på när vi väljer färg till vardagsrummet?

- Behöver förslag på färger som blir fina på vardagsrumsväggen! Jag tänkte på grått, men det känns kanske dystert? Jag tycker det är fint när man inte målar ända upp, utan lämnar 10 cm eller mer högst upp.

Här är bilder på hallen som ska tapetseras och på vårt vita tråkiga vardagsrum.

hall1a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen som möter en när man kommer in genom ytterdörren.

hall2a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagens tapet på ytterdörrens vägg.

hall3a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till höger om ytterdörren.

hall4a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster vardagsrum och matsal.
 
Hej, Marlen,
Jag tycker att ni var modiga med den tapetserade fondväggen förra gången det begav sig. Och ja, tapeter är väldigt på tapeten fortfarande…
Det finns ju så många att man blir snurrig.Om det var min hall hade jag helt enkelt googlat tapeter och letat på inredningsbloggar som brukar ha superkoll på spännande lösningar. Sedan skickat efter prover på de jag tyckte om hos leverantör, alt. hos färghandlaren. Man kan nog be dem skicka efter prover på sådant man finner som de inte har.
Detta med matt och glansigt, som spelar mot varann har ni nu, så ni kanske ska gå på det matta nästa gång?
De helmatta färgerna som finns nu är bättre med att kunna torka av och så även om de är känsligare än mindre matt.
Jag tycker det är otroligt vackert med helmatta väggar, glans 3 el. 5 och i pudriga nyanser med lite grått i.
De har ett lugn och en värme i sig genom sin struktur.
Jag tycker att man ska tänka ihop hall och vardagsrum, så att det är vackert ihop.
Och vilken kulör är inte lätt, då det är så personligt, men kanske en varm aqua kulör för att dra till med något?
 
Tack Christel!

Vad säger du om att helt enkelt ha grå väggar i vardagsrummet. Blir det dystert?
 
Hej igen, Grått kan vara mycket fint, och se ut på många sätt. Det är svårt att välja en snygg grå nyans för det finns många, många vackra!
 
Har du sett någon fin du kan tipsa om kanske? :)
 
Ja, fast det kräver lite efterforskning om jag ska skriva färgnummer! Ser om jag hittar bilden i datorn…annars ber jag att få återkomma!
 
ad-grey204_4_128358416.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här var det grå på grå på grå, men liten färgklick, men lite fint!
 
vardagsrum-stilleben.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En annan Bild-här från Sköna hem! Den förra var från Alcro.
 
Ja, det där tycker jag är snyggt. Tack!

Och du tycker också att det funkar till vårt vitoljade furugolv?
 
Absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.